Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:52

5
بهمن
علائم پیشگیری و درمان پوکی استخوان (2)

علائم پیشگیری و درمان پوکی استخوان (2)

کلرورسدیم یا به طور اعم ترکیبات حاوی سدیم و غذاهای سرشار از آن موجبات افزایش دفع بیشتر کلسیم را فراهم نموده و زمینه بروز و گستردگی پوکی استخوان را فراهم می‌سازد

 نمک طعام

کلرورسدیم یا به طور اعم ترکیبات حاوی سدیم و غذاهای سرشار از آن موجبات افزایش دفع بیشتر کلسیم را فراهم نموده و زمینه بروز و گستردگی پوکی استخوان را فراهم می‌سازد از این رو قویا توصیه می‌گردد هرچه زودتر نسبت به کاهش مصرف مستقیم نمک در تهیه غذاهای خانگی و عدم قرار دادن نمکدان بر سر سفره‌ در سطح خانواده‌ها اقدام و از مقدار مصرف تنقلات حاوی نمک و سس‌های طعم دهنده، فرآورده‌های گوشتی حاوی نمک زیاد از انواع سوسیس‌ها و کالباس‌ها و به طور کلی  fast foodو غذاهای آسان در دسترس و حاضری خودداری و یا از میزان آنها به تدریج کاسته شود.

دوران شیردهی و حاملگی‌ها

نیاز به تامین کلسیم اضافی می‌باشد که متاسفانه حتی با افزایش مصرف منابع حاوی کلسیم مثل شیر که در دوران بارداری تا 3 لیوان و در دوران شیردهی 4 لیوان توصیه و گاهی مصرف نیز می‌گردند ولی از خروج کلسیم از اسکلت مادر جلوگیری نمی‌شود.  بررسی‌های گسترده به عمل آمده در قبال مادران جوان شیرده نشان می‌دهد که در یک دوره شش‌ماهه شیردهی مادران كم‌سن و جوان از تراکم قبلی استخوان‌هایشان به مقدار 5-7 درصد کاسته می‌شود مخصوصا در نواحی ستون مهره‌ها و لگن. گرچه سازش‌های متابولیکی به طور طبیعی سطح جذب کلسیم را در دوران بارداری و شیردهی افزایش می‌دهد.

ولی به علل مختلف مخصوصا تغذیه غلط و عدم تحرک و بهره‌مندی از تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست امکان تامین و جایگزینی کلسیم از دست رفته وجود ندارد و می‌باید با مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D3 توصیه شده از طرف متخصصین و تنوع تعادل تغذیه روزمره و فعالیت‌های بدنی مناسب از روند و سرعت پوکی استخوان‌ها جلوگیری شود.

توصیه‌ و جمع‌بندی نهایی

برای حفظ سلامتی استخوان‌های بسیار فعال و ارزشمندتان اقدامات نام برده زیر مفید فایده می‌باشد.

1- به طور مرتب و همه روزه ورزش و حرکت داشته باشید،(پیاده‌روی، ژیمناستیک، نرمش)، (بین نیم تا یک‌ساعت در روز).

2- استفاده از پرتو نور خورشید در هر زمان و مکان به طور مستقیم مخصوصا بعد از باد و باران

3- از منابع حاوی کلسیم چه شیر و لبنیات یا دانه‌ها و مغزها و سبزیجات پخته و خام که در تمام وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها تقسیم شده نیز استفاده شود. مخصوصا از نوشیدن ‌آب‌های خالص حاوی میزان بیشتر کلسیم خودداری نشود.

4- به جای هله‌هوله‌های بی‌ارزش فاقد مواد مغذی لازم از 30 گرم آجیل‌های تازه خام، خود را بهره‌مند نمایید.

5- غذاهای دریایی و آبزیان را حداقل 1-2 وعده در هفته که سرشار از ویتامین D و کلسیم می‌باشد در برنامه غذایی خود بگنجانید.

6- از مصرف مواد غذایی اعم از خوردنی‌های بازدارنده جذب یا دفع کننده کلسیم بدن خودداری نموده یا بسیار محدود نمایید مثل: مواد غذایی سرشار از پروتئین یا رژیم‌های پروتئینی، نمک طعام، مواد مصرفی حاوی اگزالات و فسفات و فیبر زیاد و نان‌های تخمیر نشده به طور طبیعی و غذاهایی که در فرآیند هضم و جذب، اسیدیته بدن را افزایش می‌دهد.

7- پرهیز از رژیم‌های کاهش شدید وزن در کوتاه زمان و برطرف کردن کمبودهای موجود وزن نسبت به قد و سن و جنس.

8- عدم مصرف یا کاهش تدریجی و مداوم مصرف الکل و کشیدن سیگار و قلیان و پیپ

9- درمان سوءتغذیه و سوءجذب احتمالی.

 از همین امروز شروع كنید که فردا خیلی دیر است.

 

برای خواندن بخش اول - علائم پیشگیری و درمان پوکی استخوان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه، درمان پوکی استخوان، استخوان، علائم پوکی استخوان، جلوگیری از پوکی استخوان، ارتوپد تعداد بازديد: 770 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز