Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:29

18
اردیبهشت
توصیه‌های غذایی در طول درمان سرطان (2)

توصیه‌های غذایی در طول درمان سرطان (2)

برنامه غذایی فرد مبتلا به سرطان باید تا حدودی غنی از پروتئین باشد و میزان آن بسته به شرایط بیمار تنظیم می شود.

 

آب

بدن شما بیش از هر زمان دیگری برای سالم ماندن به آب نیاز دارد. اگر به اندازه کافی آب ننوشید بیم آن می رود که عوارض جانبی درمان سرطان ( مانند اسهال و استفراغ ) شما را بسیار بیازارد. بدن تان در این دوران به راحتی دچار کم آبی می شود. توصیه می شود که همیشه آب در دسترس باشد و کوچکترین خشکی دهان را با نوشیدن یک یا چند جرعه آب پاسخ دهید.

 مکمل های غذایی

مکمل های غذایی که عموما در داروخانه ها به فروش می رسند و معمولا برای خریدشان نیازی به نسخه پزشک نیست. آن ها منابع بسیار خوبی برای تامین کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. این مکمل ها به شکل ها و طعم های مختلفی ( نوشیدنی های آماده برای مصرف، پودر، پودینگ و ... ) در دسترس می باشند.

انواع مختلف آن ها را فقط با نظر پزشک و متخصص تغذیه امتحان کنید و نوع مورد علاقه تان را بیابید.

چگونه پروتئین بیشتری را در برنامه غذایی بگنجانیم؟

 می توان در تهیه غذاها شیر را جایگزین آب کرد، همراه با غلات، در سوپ، همراه شکلات گرم و ...

همراه با تخم مرغ، سبزی های پخته، پوره سیب زمینی و گوشت ها پنیر کم نمک بخورید.

به سس ماکارونی خود علاوه بر سبزی و گوشت، شیر و پنیر کم نمک اضافه کنید.

ماست میوه ای میل کنید.

همراه سالاد، سیب زمینی و ساندویچ، تخم مرغ مصرف کنید.

در تهیه غذاهای خود از انواع دانه های روغنی بهره ببرید.

همراه با نوشیدنی ها، کیک ها و ... کره بادام زمینی یا کره دیگر دانه های روغنی را مصرف کنید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

برنامه غذایی فرد مبتلا به سرطان باید تا حدودی غنی از پروتئین باشد و میزان آن بسته به شرایط بیمار تنظیم می شود. پروتئین ها نقشی اساسی در ترمیم، نگهداری سلول ها بر عهده دارند و برای داشتن سیستم دفاعی سالم اهمیت دارند. اگر بدن دچار کمبود پروتئین باشد زمان بیشتری  نیاز دارد تا بتواند بعد از یک بیماری یا درمان سرطان، خود را ترمیم کند و بهبود بیابد.

منابع خوب برای پروتئین: ماهی ها، ماکیان، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و لبنیات، دانه های روغنی، حبوبات ( خصوصا لوبیا و عدس ) و مغز دانه ها.

اما وقتی برای غذا خوردن اشتها ندارید

برخی اوقات پیش خواهد آمد که اشتهای خود را برای غذا خوردن از دست می دهید. تامین نیاز بدن تان به مواد مغذی را تنها از طریق غذاها و نوشیدنی ها، در زمانی که میلی به غذا خوردن ندارید یا بیش از حد احساس خستگی یا بیماری می کنید که بخواهید غذا بخورید، بسیار دشوار است.

هرگاه بیش از 2 یا 3 روز نتوانستید به اندازه کافی غذا بخورید؛ با پزشک خود مشورت کنید. او برخی از گزنیه های زیر را به شما توصیه خواهد کرد: ضمنا در این شرایط خوراکی های نرم، مایع و نیمه جامد بهتر تحمل می شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی

بدن برای عملکرد درست خود نیاز به به ویتامین ها و مواد معدنی دارد. مصرف مواد غذایی سالم، بهترین روش برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. اما اگر در طی درمان سرطان و به مدت طولانی، بیمار قادر به داشتن تغذیه سالم نباشد پزشک به احتمال فراوان برای او ویتامین ها و مواد معدنی مکمل تجویز خواهد کرد.

برخی از افراد مصرف مکمل های "طبیعی" را عادی و بی خطر می پندارند و این در حالی است که مصرف برخی از این مکمل های "طبیعی" ممکن است در کارکرد داروهای دیگر اختلال ایجاد کند. "طبیعی" همواره به معنای بی خطر نیست.

اگر فکر می کنید که به این مکمل ها نیاز دارید قبل از هر چیز با پزشک تان  مشورت کرده و از عدم تداخل آن ها با درمان خود ( خصوصا اگر تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی هستید ) و بی خطر بودن مصرف مکمل ها اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- توصیه‌های غذایی در طول درمان سرطان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ویتامین ها، مکمل های غذایی، مواد مغذی، عوارض جانبی سرطان، سیستم دفاعی سالم، مکمل های طبیعی تعداد بازديد: 875 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز