Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 15:35

29
آذر
غذاهای ضد سرطان ‌و غذاهای سرطانزا (بخش دوم)

غذاهای ضد سرطان ‌و غذاهای سرطانزا (بخش دوم)

سویا با تعدادی ماده موثر خود، سرطان‌هایی را كه تحت تاثیر هورمون‌ها قرار دارند، (مثل سرطان‌های پستان و پروستات) مهار می‌كند.

خواص ضد سرطانی چای سیاه و سبز 

در چای سبز، ماده موثری به نام كاته‌شین اپی‌گالات وجود دارد كه ده برابر بیشتر از چای سیاه خاصیت ضد سرطانی دارد. 

در مورد شیر بیشتر بدانیم

گرچه بعضی از اسیدهای چرب موجود در شیر سرطانزا تلقی می‌شوند، ولی شیر تركیبات ارزشمند دیگری دارد كه به عنوان عامل بازدارنده، از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری می‌كنند. افرادی كه از شیرهای كم چربی استفاده كرده بودند، در مقایسه با افرادی كه اصلا شیر نمی‌نوشیدند، از نظر آماری، كمتر به سرطان‌های دهان، مری، معده، روده كوچك و روده بزرگ، ریه، مثانه، پستان و رحم مبتلا شده بودند. گرچه در تركیبات ناشناخته شیر، احتمال در برداشتن مواد ضد سرطانی وجود دارد، ولی عواملی كه شناخته شده‌اند و به عنوان مواد ضدسرطانی تلقی می‌شوند، عبارتند از: كلسیم، B2 یا لاكتوفلاوین و ویتامین‌های D,C و A.  

مصرف گوشت زیاد اصلا توصیه نمی‌گردد، زیرا نه تنها گوشتخواری بیشتر سودی در بر ندارد، بلكه افرادی كه گوشت فراوان می‌خورند، امكان ابتلای آنها به سرطان‌های روده و كولون بسیار محتمل‌تر می‌باشد.  

مروری كوتاه به نقش بازدارنده میوه‌‌ها و سبزیجات از بروز سرطان‌ها در ارگان‌های مختلف

حفاظت از ریه: با مصرف هویج و سبزیجات سبز 

حفاظت از روده‌ها: با مصرف سبزیجات مخلوط و هویچ پخته 

حفاظت از لوزالمعده یا پانكراس: با مصرف میوه و سبزیجات متنوع 

حفاظت از روده: با مصرف هویج و سبزیجات مختلف (چه به صورت خام و چه به صورت پخته) 

حفاظت از مثانه: با مصرف سبزیجات خام و پخته (به ویژه هویج) و میوه‌جات 

حفاظت از غده تیروئید: با مصرف انواع كلم‌های بروكلی، گل كلم و كلم فندوقی 

سویا و فرآورده‌های آن 

سویا با تعدادی ماده موثر خود، سرطان‌هایی را كه تحت تاثیر هورمون‌ها قرار دارند، (مثل سرطان‌های پستان و پروستات) مهار می‌كند و عمل بازدارندگی در روند رشد آنها دارد. سویا دارای مقدار قابل توجهی پروتئاز می‌باشد و قادر است روند سیر و تكامل سرطان‌های دهان، مری، روده، كبد و پانكراس را مهار نماید یا حتی از بین ببرد.

علاوه بر پروتئاز، سویا با داشتن تركیباتی به نام فیتواسترین (phytosterin) و ساپونین (saponin) از تقسیم غیرعادی سلول جلوگیری می‌نماید و قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی می‌باشد. همچنین روند رشد سرطان‌های دهانه رحم و پوست را كند می‌نماید و به تعویق می‌اندازد و در مواردی حتی سلول‌های سرطانی شده روده را درمان می‌نماید. 

یكی از اساتید دانشكده داروسازی آلاباما  به نام پروفسور بارنس عقیده دارد عملكرد ماده موثر موجود در سویا همانند تاموكسیفن (Tamoxiefen)، داروی مورد استفاده جهت مدوا و جلوگیری از سرطان پستان، می‌باشد، لذا استفاده از سویا و فرآورده‌های آن از قبیل شیر سویا، پنیر سویا، میسو (miso) و تمپه (Tempeh) در برنامه غذایی روزمره و در حد متعادل توصیه می‌گردد.  

انواع مركبات و خواص درمانی و اثر تقویتی آنها بر روی سیستم ایمنی بدن 

پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، لیموشیرین، نارنگی، نارنج و تورنج، حاوی تركیبات اثربخشی می‌باشند كه از بین آنها به فلاوونوئید‌ها (Flavonoide)، لیمونوئیدها (Limonoide)، ترپن (trepen) و كومارین (cumarine) اشاره می‌گردد كه از جمله تركیبات خنثی كننده عوامل سرطانزا می‌باشند. در بعضی از گزارش‌ها اشاره گردیده كه خانواده مركبات، بیش از 55 نوع ماده موثر ضد سرطان را در اختیار مصرف كنندگان قرار می‌دهند؛ از جمله ویتامین C، به شرط آنكه میوه‌جات به صورت تازه و طبیعی مصرف گردند و آب آنها گرفته نشود، زیرا تفاله‌ای كه بعد از آب گرفتن دور ریخته می‌شود، نه تنها تركیبات و الیاف بسیار موثری را در اختیار بدن قرار می‌دهد، بلكه در طول آبگیری و نگهداری آن تا زمان مصرف ولو به مدت كوتاه، قسمت زیادی از تركیبات آنها اكسیده شده، از بین می‌رود. 

اگر تحت درمان دارویی بوده و یا هستید و از انواع قرص‌ها و كپسول‌های درمانی استفاده می‌كنید، از میل كردن آب و یا خود گریپ فروت خودداری نمایید، چرا كه گریپ فروت و آب آن با اغلب داروها بر هم كنش داشته و با هم افزایی، اثرات ناخواسته‌ای را موجب می‌گردد.  

آبزیان و غذاهای دریایی

پروفسور بلاك بورن  از دانشگاه‌ هاروارد و پرفسور كارمالی  از دانشگاه روت گرز  و بسیاری از دانشوران و محققین تغذیه، مصرف آبزیان را در هر روز به مقدار 30 گرم و در هفته به مقدار یك یا دو وعده (210- 180 گرم) جهت كاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و همچنین پیشگیری از گسترش و سیر تكاملی انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان پستان توصیه می‌نمایند.

البته محصولات دریایی، به خصوص ماهی‌های چرب وقتی موثر واقع می‌گردند كه به صورت بخارپز، آبپز، فرپز و یا كباب كرده و به طور تماس غیرمستقیم با منبع حرارت تهیه و طبخ شده باشند و یا آنكه با روغن‌های حیوانی یا نباتی جامد یا مایع نامناسب به مدت طولانی و با حرارت بالا سرخ نشده باشند. در این صورت این مواد غذایی نه تنها حاوی تركیبات ضد سرطانی می‌باشند، بلكه از عوامل پیشگیری كننده از بیماری های قلبی- عروقی به حساب می‌آیند. 

ماهی نه تنها دارای تركیبات ارزنده‌ای به صورت پروتئین‌های با ارزش بیولوژیكی بالا، روغن‌های امگا- 3 و مواد معدنی متعددی از جمله ید و ویتامین‌های گروه B است، بلكه حاوی ویتامین D به میزان قابل توجهی نیز می‌باشد. به اثبات رسیده كه ویتامین D نیز از عوامل پیشگیری كننده از سرطان محسوب می‌شود و به خصوص در خانم‌های بالای پنجاه سال، نیاز به ویتامین‌ D3 افزون‌تر است. از جمله ماهی‌‌های دارای ویتامین D به میزان قابل توجه، می‌توان به مارماهی، ساردین، ماهی تن و ماهی ازون برون اشاره نمود. 

ویتامین C

مصرف‌كنندگان سبزیجات پخته و خام و انواع میوه‌جات در فصول مختلف كه حاوی ویتامین C قابل توجهی می‌باشند، به نحو معنی‌داری كمتر به انواع سرطان‌ها و مخصوصا سرطان پستان دچار می‌گردند. 

منابع غنی ویتامین C عبارتند از: فلفل‌های دلمه‌ای سبز و قرمز و زرد، توت فرنگی، خربزه، كلم غنچه، گریپ فروت، كیوی، پرتقال، لیموترش و لیمو شیرین.

 

 برای خواندن بخش اول - غذاهای ضد سرطان ‌و غذاهای سرطانزا - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: تغذیه و سرطان، مواد غذایی ضد سرطان، مواد غذایی بازدارنده سرطان، انواع غذا برای سرطان، مواد غذایی مفید برای سرطان تعداد بازديد: 748 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز