Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:21

23
آذر
آشنایی با غذاهای سرطانزا و ضد سرطان( بخش دوم )

آشنایی با غذاهای سرطانزا و ضد سرطان( بخش دوم )

الكل، نه تنها خطر ابتلا به سرطان معده و لوزالمعده را افزایش می‌دهند، بلكه از عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان‌های پروستات، پستان و به ویژه روده بزرگ می‌باشند.

عوامل غذایی مساعدكننده و بازدارنده از سرطان معده و لوزالمعده 

عوامل زمینه‌ساز 

برنامه غذایی حاوی میزان بالایی گوشت یا فرآورده‌های گوشتی نمك‌سود و یا دارای تركیبات نیترات و نیتریت؛ مثل استفاده مرتب، یكنواخت و فراوان از غذاهای آسان دسترس تهیه شده از سوسیس و كالباس به خصوص از نوع دودی آنها، اسراف در مصرف گوشت‌های كباب شده بر روی آتش مستقیم و ماهی دودی و غذاهای پرچرب و استفاده مداوم از نان‌های تهیه شده با جوش‌شیرین و یا گرایش بیشتر به افزودن نمك به غذاهای مصرفی و نوشیدنی‌های حاوی الكل، نه تنها خطر ابتلا به سرطان معده و لوزالمعده را افزایش می‌دهند، بلكه از عوامل زمینه‌ساز بروز سرطان‌های پروستات، پستان و به ویژه روده بزرگ می‌باشند. 

غذاهای مفید و بازدارنده از سرطان معده و لوزالمعده یا پانكراس 

1- استفاده مرتب و روزانه از میوه‌جات و غذاهای تهیه شده از منابع گیاهی و گنجانیدن سالادهای پخته و خام در هر وعده غذای اصلی یا بهره‌گیری از تره‌فرنگی، انواع كلم‌ها، سیر، پیاز، كرفس خام، خیار، هویج، فلفل دلمه‌ای سبز، گوجه‌فرنگی، كاهو، اسفناج، كدو، بادمجان و لوبیای سبز برای تهیه انواع غذاهای سفره در وعده‌های مختلف. 

2- اگر به سوپ علاقه‌مند می‌باشید، سوپ ماكارونی تهیه شده با سویا به نام میسو یا سوپ‌های تهیه شده از لوبیا حاوی مواد موثری علیه سرطان معده می‌باشند. 

3- چای سبز را به تدریج جایگزین نوشیدنی‌های گازدار و بی‌گاز و یا سایر نوشیدنی‌های حاوی الكل نمایید و روزانه چندین بار چای سبز بنوشید. چای سبز تركیبات بسیار ارزشمندی را در اختیار سیستم دفاعی بدن قرار می‌دهد و می‌تواند از ساخته و انباشته شدن نیتروزآمین‌ها كه سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده، جلوگیری نماید. 

4- با حذف یا كاهش میزان مصرف گوشت (به خصوص به صورت كباب، سرخ كرده و دودی) و غذاهای پرچرب و جایگزین نمودن آنها با حداقل یك وعده مصرف لوبیا، احتمال سرطانی شدن لوزالمعده به میزان زیادی كاهش پیدا می‌كند. 

5- مصرف زیاد سوسیس و كالباس كه حاوی نیتریت و نیترات است و امكان تبدیل آنها به نیتروزآمین همواره مهیا می‌باشد، اصلا توصیه نمی‌شود. 

یكبار دیگر به نقش و عملكرد مواد غذایی مصرفی در قبال سرطان سینه یا پستان اشاره می‌شود: در ایجاد و بروز سرطان پستان، عوامل زیادی تاثیرگذار می‌باشند كه از جمله مهم‌ترین آنها، نوع تغذیه نقش بسیار موثرتری را ایفا می‌نماید.. 

چه مواد غذایی در بروز سرطان‌ها موثرتر می‌باشند؟ 

اصولا هورمون زنانه استروژن، زمینه‌ساز و عامل ایجاد سرطان در ارگان‌های مختلف بدن بانوان از جمله پستان، جسم رحم، گردن رحم و تخمدان‌های آنها تلقی می‌شود، لذا استفاده از غذاهای مختلف با ممانعت از بروز سرطان (همچون تاموكسیفن) و یا كاستن از شدت تاثیرگذاری استروژن، به عنوان عامل كمكی و یا بازدارنده بسیار مفید است. 

مواد غذایی كاهش دهنده شدت تاثیر استروژن 

1- كلم 

تركیبات موجود در خانواده كلم‌ها (كلم بروكلی، گل كلم، كلم غنچه یا فندقی) قادر به كاهش استروژن به میزان پنجاه درصد می‌باشند. ماده موثر در كلم‌، به نام ایندول 3- كاربینول (Indol 3- carbinol)، با افزایش سوخت و ساز استروژن، احتمال ایجاد غدد سرطانی پستان را تا 50 درصد كاهش می‌دهد. 

2- سبوس گندم 

 سبوس گندم تازه و خالص، دارای ماده معجزه‌آسایی است كه مقدار استروژن خون را به مقدار زیادی كاهش می‌دهد. اگر به طور تدریجی و با فاصله 5 روز در هر وعده اصلی غذا (صبحانه، ناهار و شام)، به میزان یك قاشق مرباخوری سبوس گندم خیس كرده به یكی از غذاهای مصرفی افزوده شود و در طول روز جمعا 15 گرم یا 3 قاشق مرباخوری سبوس میل گردد و بین 6 تا 8 لیوان آب نوشیده شود، علاوه بر كاهش اثر بیماری‌زایی استروژن‌، به حجم مواد دفعی نیز می‌افزاید و با سرعت بخشیدن به خروج مواد زاید، اثر مواد تحریكی و سرطانزا را در روده بزرگ كاهش می‌دهد. ضمنا مصرف سبوس گندم، یك راه‌حل ساده و كم هزینه برای درمان یبوست‌های غیرمرضی تلقی می‌شود. 

3- لوبیای سویا 

 خانواده لوبیا از جمله لوبیای سویا، با دارا بودن فیتواستروژن، فعالیت هورمون استروژن تولیدی بدن را مهار كرده و پروتئاز و سایر تركیبات موجود در لوبیا‌ها نیز به صورت عوامل ضد سرطان عمل می‌نمایند. ضمنا فرآورده‌های سویا به صورت شیرسویا، پنیر سویا، میسو (Miso) و تمپه (Tempeh) از عوامل كاهش‌دهنده احتمال ابتلا به سرطان تلقی می‌شوند، ولی سس سویا و روغن سویا چنین خاصیتی را ندارند. 

4- روغن ماهی، ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی 

با افزایش توان سیستم ایمنی بدن، امكان شناسایی سلول‌های سرطانی و نابودی آنها قبل از دست‌اندازی تومور به سایر نقاط بدن (متاستاز) فراهم می‌شود و حتی روغن ماهی می‌تواند از به هم پیوستن سلول‌های سرطانی به یكدیگر جلوگیری نماید. ضمنا با مصرف آبزیان، ویتامین D  موردنیاز بدن نیز بهتر تامین می‌شود كه امروزه به عنوان یك عامل ضدسرطانی به خصوص سرطان پستان در خانم‌ها و حتی سایر سرطان‌ها به شمار می‌رود. 

5- ویتامین C 

مصرف ویتامین C به مقدار 380 میلی‌گرم در روز از طریق منابع غذایی حاوی ویتامین C، از قبیل انواع سبزیجات تازه سبز رنگ یا فلفل قرمز، سبز و زرد، فلفل دلمه‌ای، كلم بروكلی و یا میوه‌های حاوی ویتامین C بیشتر مثل توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، كیوی، پرتقال و خربزه به عنوان محافظی بر علیه ابتلا به سرطان پستان به شمار می‌رود. 

برچسب ها: غذاهای مفید برای سرطان، عوامل غذایی بازدارنده سرطان، عوامل زمینه ساز سرطان، غذاهای کاهش دهنده سرطان، سرطان و غذا تعداد بازديد: 784 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز