Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:57

22
آذر
خوراك‌های رژيمی ويژه پيشگيری از سرطان (بخش دوم )

خوراك‌های رژيمی ويژه پيشگيری از سرطان (بخش دوم )

چربی‌های ناسالم و مضر همان چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع می‌باشند كه در تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب وجود دارند.

كاهش مصرف گوشت

تحقیقات نشان می‌دهند خطر ابتلا به سرطان در افراد گیاهخوار نسبت به افرادی كه گوشتخوار می‌باشند 50 درصد كمتر است، زیرا گوشت فاقد فیبر و یا تركیبات مفید ضد سرطان می‌باشد. از طرفی گوشت حاوی چربی‌های اشباع كه برای سلامتی مضر می‌باشند، است. استفاده از مواد غذایی حاوی چربی می‌تواند سبب تشكیل مواد سرطانزا در بدن شود. در اینجا استفاده از رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین را به شما معرفی می‌كنیم: 

 بهتر است مصرف گوشت قرمز را كمتر نموده و در عوض سایر مواد غذایی حاوی پروتئین را بیشتر مصرف كنید. 

 بهتر است مصرف مواد غذایی گیاهی و سبزیجاتی كه حاوی پروتئین می‌باشند را افزایش دهید تا پروتئین كافی را به بدن خود برسانید. حبوبات حاوی پروتئین بوده و جایگزین مناسبی برای گوشت می‌باشند.  

 انواع ماهی، بوقلمون و مرغ از گوشت‌های كم چربی بوده و می‌توان از آنها بیشتر استفاده كرد. 

 تا جایی كه امكان دارد از خوردن گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و كالباس خودداری كنید، زیرا این مواد غذایی حاوی چربی‌های ناسالم و مضر برای بدن بوده و ممكن است زمینه‌ساز بیماری‌های سرطانی شوند.
  

كاهش مصرف انواع چربی‌ها 

همه چربی‌ها، سرطانزا نمی‌باشند. چربی‌هایی نیز وجود دارند كه می‌توانند از بروز سرطان جلوگیری كنند. چربی‌های ناسالم و مضر همان چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع می‌باشند كه در تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب وجود دارند. برای نگهداری بهتر روغن‌های گیاهی، آنها را هیدروژنه می‌كنند (جامد شدن روغن). این امر سبب تشكیل چربی‌های ترانس در روغن‌های جامد می‌شود.

این دو نوع چربی (ترانس و اشباع) بسیار سرطانزا می‌باشند. چربی‌های سالم و مفید از منابع گیاهی به دست می‌آیند و انواع مغزها (گردو، بادام و ...)، روغن زیتون و روغن كانولا از این دسته‌اند. اسیدهای چرب امگا - 3 كه در ماهی سالمون و تخم‌كتان به میزان فراوان وجود دارند، ضد التهاب بوده و با تقویت سلول‌های مغز و سلول‌های قلب در سلامتی بدن نقش مهمی دارند.

نكاتی پیرامون استفاده از چربی‌ها را برای شما ذكر می‌كنیم 

 مصرف تخم‌مرغ، گوشت قرمز، كره و لبنیات پرچرب را كاهش دهید، زیرا این مواد غذایی حاوی چربی‌های ناسالم اشباع می‌باشند. 

 تا جایی كه امكان دارد به هنگام پخت و پز از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و یا روغن كانولا استفاده كنید. 

 به برچسب‌های مواد غذایی توجه كنید تا مواد غذایی تولید شده را كه حاوی روغن هیدروژنه می‌باشند از سبد مواد غذایی خود حذف نمایید. 

 اگر گوشت مصرف می‌كنید تا جایی كه امكان دارد از خوردن چربی‌های همراه گوشت اجتناب نمایید به‌طور مثال مرغ را با پوست نخورید، زیرا پوست مرغ حاوی چربی‌های مضر می‌باشد. 

 مواد غذایی مانند دانه‌های كنجد، بادام، فندق، گردو و تخم كدو منابع خوبی از چربی‌های سالم بوده و می‌توانید از آنها در سوپ و یا سالاد خود استفاده كنید. 

 می‌توانید از روغن تخم كتان كه حاوی چربی‌های سالم می‌باشد استفاده كنید البته نه برای پخت و پز، زیرا حرارت دیدن روغن كتان، خواص مفید آن‌را از بین می‌برد (در سالاد استفاده شود). 

 مصرف ماهی را به یك تا دو بار در هفته برسانید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی سرطان، غذا و پیشگیری از سرطان، غذاهای مفید برای سرطان، غذاهای مضر برای سرطان، غذاهای سالم و سرطان تعداد بازديد: 545 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز