Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 06:39

22
آذر
كنترل سرطان معده با تغذيه (بخش دوم)

كنترل سرطان معده با تغذيه (بخش دوم)

استفاده از داروهای ضد سرطان به خصوص برای نابود كردن سلول‌های سرطانی است. این داروها رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی را بر هم می‌زنند.

شیمی‌درمانی

استفاده از داروهای ضد سرطان به خصوص برای نابود كردن سلول‌های سرطانی است. این داروها رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی را بر هم می‌زنند. داروهای شیمی درمانی ممكن است از طریق دهان یا تزریق داخل وریدی به فرد داده شوند. البته این داروها در حالیكه سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند موقتاً تعداد سلول‌های طبیعی در گردش خون را هم كاهش می‌دهند و به خاطر كاهش این سلول‌ها در جریان خون امكان دارد شما به عفونت مبتلا شوید یا خیلی زود احساس خستگی كنید.

از دیگر عوارض جانبی شیمی درمانی می‌توان به تهوع، استفراغ، اسهال و گاهی ریزش موها اشاره كرد. برخی داروها هم باعث التهاب مخاط دهان و اولسرهای كوچك می‌شوند كه در این مورد شستشوی مرتب دهان بسیار در رفع این عوارض مؤثر است. تمامی این عوارض پس از پایان دوره درمان ناپدید می‌شوند و اگر ریزش مو داشته‌اید با سرعت تعجب برانگیزی موها دوباره رشد می‌كنند. شیمی درمانی به طرق مختلفی افراد را تحت تاًثیر قرار می‌دهد. بسیاری قادرند كه یك زندگی طبیعی را در طی این درمان داشته باشند، در حالی‌كه برخی دیگر احساس خستگی فراوان دارند و حركاتشان آرام می‌شود. درست همان طوری عمل كنید كه می‌توانید و از بدنتان كار اضافه‌تر نخواهید.

اشعه درمانی

اشعه‌های پرانرژی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند و سرطان را درمان می‌كنند، در حالیكه حداقل آسیب ممكن را به سلول‌های سالم می‌رسانند. در طول دوره درمان با اشعه، ناحیه ای كه اشعه داده می‌شود باید تا جایی كه ممكن است خشك نگه داشته شود تا از قرمز و ملتهب شدن پوست جلوگیری شود. اشعه درمانی دردناك نیست، ولی مجبورید چند دقیقه‌ای كه بدن اشعه می‌بیند را بی‌حركت بمانید.

البته اشعه درمانی در ناحیه معده عوارض جانبی مثل تهوع، استفراغ، اسهال و خستگی دارد. بیشتر این عوارض جانبی به آسانی با دارو قابل درمان است. پس فقط كافی است مشكل خود را با پزشكتان در میان بگذارید. زمانی كه اشعه درمانی می‌شوید، از نظر تغذیه‌ای نكته مهم آن است كه مقادیر فراوانی مایعات دریافت كنید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. در ضمن در طی دوره درمان اشعه درمانی تا جایی كه ممكن است استراحت داشته باشید. اشعه درمانی، شما را به مواد رادیواكتیو آلوده نمی‌كند و همراهی افراد دیگر با شما (از جمله كودكان) در طی دوره درمان كاملاً بی‌خطر است.

 نكات مفید برای فرد مبتلا به سرطان معده 

 اگر برای سرطان معده جراحی شده‌اید باید یاد بگیرید كه رژیم غذایی خود را تغییر دهید. پس شاید لازم باشد برنامه غذایی‌تان را عوض كنید. احتمالاً به علت بیماری وزن از دست داده‌اید و زمان می‌برد تا به وزن قبلی‌تان برگردید. همچنین پیدا كردن یك رژیم غذایی كه برایتان مناسب باشد زمان‌بر و مشكل است، بخصوص اگر هنوز نتوانسته‌اید به وزن طبیعی‌ برگردید. اهداف واقع‌بینانه‌ای را برای خود قرار دهید و آرام آرام آنها را به دست آورید.

مصرف كم میوه و سبزی، سیگار كشیدن، مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی (گوشت قرمز و امعا و احشا)، نمك، چربی‌های اشباع (مثل روغن جامد و دنبه) از عوامل خطر ایجاد سرطان معده‌اند. پس سعی كنید شرایط زندگی خود را عوض كنید و آن را بهبود ببخشید.  رژیم شما باید پركالری و پرپروتئین باشد. البته پروتئین باید از نوع گیاهی ( به خصوص حبوبات) باشد. در طی وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی مكرر غذاهای با دانسیته انرژی بالا و غنی از مواد مغذی استفاده كنید.

معمولاً 2 تا 3 لیتر مایعات در طی روز نیاز دارید. این مایعات را ترجیحاً در بین وعده‌های غذایی مصرف كنید، نه همراه غذا. 

برخی غذاها در برابر سرطان معده حكم محافظت‌كننده را دارند

سیر (به صورت خام یا كمی پخته شده)، هویج، كدو تنبل، زردك، گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت تو سرخ، ماهی، چای، انواع میوه، روغن‌های غیراشباع (مثل روغن سویا، آفتابگردان و كانولا)، غذاهای حاوی ویتامین A (لبنیات و...)، سبزیجات گروه كلم (كلم بروكلی، كلم قرمز، گل كلم وكلم پیچ)، پیاز، پیازچه، موسیر و.... این غذاها را بیشتر استفاده كنید.  بعد از جراحی معده چون احتمال سندرم دامپینگ زیاد است، از مصرف كربوهیدرات‌های ساده (قند و شكر، غذاهای حاوی قند و شكر مثل نوشابه، دلستر، حلوا، شله‌زرد و...) و الكل اجتناب كنید. وعده‌های غذایی زیادی داشته باشید و در هر وعده مقدار كمی غذا بخورید. از مصرف داروهای گیاهی بدون مشورت با پزشك خودداری كنید. 

 

برچسب ها: درمان سرطان معده، شیمی درمانی چیست، اشعه درمانی چیست، عوامل سرطان معده، تغذیه و سرطان معده تعداد بازديد: 588 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز