Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:59

22
آذر
دژی آهنين در برابر سرطان (بخش دوم )

دژی آهنين در برابر سرطان (بخش دوم )

گوشت قرمز، منبع اصلی چربی حیوانی است که خود امکان افزایش خطر سرطان‌های کولون، رکتوم، سینه و پروستات را به همراه دارد.

توصیه چهارم:

مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز كنید

مصرف گوشت قرمز را به 80 گرم در روز محدود کنید. بهتر است مصرف ماهی و مرغ را جایگزین مصرف گوشت قرمز نمایید. مصرف روزانه بیش از 80 گرم گوشت قرمز، شامل انواع گوشت‌های قرمز، امعاء و احشاء و غذا‌های فرآیند شده تهیه شده از گوشت قرمز، خطر سرطان روده بزرگ و مقعد را افزایش داده و همچنین تأثیر آنها بر پیشرفت خطر سرطان‌های پانکراس، کلیه، پروستات و سینه اثبات شده است. 

گوشت قرمز، منبع اصلی چربی حیوانی است که خود امکان افزایش خطر سرطان‌های کولون، رکتوم، سینه و پروستات را به همراه دارد. بنابراین توصیه می‌شود که روزانه 10 درصد یا کمتر از کالری دریافتی از گوشت قرمز تأمین شود که این مقدار حدود دو تا سه تکه گوشت قرمز است (هرتکه تقریباً اندازه یک قوطی كبریت كوچك است). مصرف ماهی، جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است که مصرف آن دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود. علاوه براین، روغن ماهی یکی از فاکتورهای پیشگیری کننده از سرطان است. 

گوشت قرمز منبع خوب آهن است و فرم آهن موجود در آن نسبت به منابع گیاهی بسیار راحت تر جذب می‌شود اما برای رژیم غذایی فاقد گوشت قرمز نیز، منابع گیاهی همچون سبزیجات و غلات کامل می‌توانند مقدار مناسبی از آهن را برای بدن تأمین کنند به شرط آنکه منابع فراوان ویتامین C همراه غذا‌های گیاهی مصرف شوند تا جذب منابع آهن گیاهی را افزایش دهند. همچنین بعد از مصرف آن باید از مصرف مواد جلوگیری کننده از جذب آهن مثل چای پرهیز گردد.

توصیه پنجم:

به نوع چربی مصرفی دقت كنید

مصرف چربی غذا، به‌خصوص منابع چربی حیوانی را محدود کنید و از مقادیر مناسب روغن‌های گیاهی مصرف نمایید. کاهش مقدار چربی کل مصرفی عامل مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان است، اما نوع چربی مصرفی در وعده غذایی نیز حائز اهمیت است. چربی‌ها براساس مواد سازنده آنها به اشباع، تک اشباع و چند اشباع تقسیم می‌شوند. چربی‌های اشباع بیشتر از منابع حیوانی تأمین شده و در دمای اتاق جامد هستند و در مقادیر فراوان در لبنیات و گوشت‌ها یافت می‌شوند. اسید‌های چرب غیراشباع در دمای اتاق مایع هستند و از منابع گیاهی یا روغن‌های گیاهی گرفته می‌شوند. 

1.رژیم غذایی پرچربی به‌خصوص چربی‌های اشباع، موجب افزایش خطر پیشرفت سرطان‌های ریه، کولون، رکتوم، سینه و پروستات خواهد شد. همچنین چربی‌های اشباع خطر چاقی را افزایش می‌دهند. 

2. خاطرنشان می‌شود که روغن خرما و روغن نارگیل نیز روغن‌های گرفته‌شده از منابع گیاهی هستند، اما غنی از اسید‌های چرب اشباع هستند، بنابراین باید از مصرف آنها دوری کرد. 

3.بهتر است موقع پخت و مصرف، پوست و چربی مرغ یا گوشت‌ها گرفته شود. 

4. مصرف غذا‌های تهیه شده با چربی‌ها و روغن‌ها (مثل غذاهای سرخ شده) را محدود نمایید و به‌جای آنها از غذاهای بخارپز یا کباب شده استفاده كنید.

توصیه ششم: 

مصرف غذاهای شور را به حداقل برسانید

مصرف غذا‌های مملو از نمک را محدود نمایید و به‌جای آن از چاشنی‌های گیاهی یا ادویه‌جات مصرف کنید. غذا‌های مملو از نمک، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند. بهتر است غذا‌های کنسرو و فرآیند شده در حد متعادل مصرف شوند و مصرف میان‌وعده‌هایی مثل بادام زمینی، چیپس‌های سیب‌زمینی شور و بیسکویت‌های ترد شور به حداقل برسد. مصرف روزانه نمک باید در حد 6 گرم در روز(4/2 گرم سدیم) محدود شود که معادل یک قاشق چایخوری نمک در روز است.

توصیه هفتم:

از نگهداری طولانی‌مدت غذاها بپرهیزید

از مصرف غذاهای نگهداری شده در دمای معمولی و مرطوب بپرهیزید. 

1. نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی در شرایط مرطوب و گرم ایجاد مواد خطرناک بالقوه‌ای چون مایکوتوکسین می‌کند که علاوه بر ایجاد مسمومیت، خطر سرطان کبد را افزایش می‌دهند. 

2. در نظر داشته باشید كه از غذاهای سوخته یا دودی شده مصرف نکنید، چرا که حاوی ترکیبات کارسینوژن هستند. همچنین موادی مثل نیتریت كه در غذا‌های دودی یافت می‌شوند، توانایی تبدیل به مواد سرطانزا را دارند و خطر ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

توصیه هشتم:

از سیگار دوری كنید

تنباکوی موجود در سیگار عامل 90 درصد ایجاد خطر سرطان ریه و همین طور سرطان‌های دهان، پانکراس و گردن رحم است. علاوه بر آن، موجب کاهش ویتامین‌های محافظت‌کننده در بدن به‌خصوص ویتامین C خواهد شد، بنابراین از سیگار دوری کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و سرطان، رژیم غذایی سرطان، غذا برای سرطان، توصیه های غذایی سرطان، مواد غذایی مناسب سرطان تعداد بازديد: 577 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز