Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:27

22
آذر
خوراك‌های رژيمی ويژه پيشگيری از سرطان (بخش اول )

خوراك‌های رژيمی ويژه پيشگيری از سرطان (بخش اول )

یكی از بهترین راهكارها برای كاهش ابتلا به سرطان، استفاده از مواد غذایی ضد سرطان در رژیم غذایی روزانه افراد می‌باشد. برخی مواد غذایی وجود دارند كه سبب ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شوند، لذا باید آنها را از عادات غذایی روزانه خود حذف نمایید.

تحریریه دنیای تغذیه

 

 

رژیم غذایی ضد سرطان 

بیماری‌های سرطانی اغلب بر اثر سبك زندگی نادرست بروز می‌كنند. با رعایت كردن یكسری موارد بهداشتی و سالم از قبیل نكشیدن سیگار، نخوردن مشروبات الكلی، انجام تمرینات ورزشی و داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می‌توان خطر بروز سلول‌های سرطانی و پیشرفت آنها را كاهش داد. یكی از بهترین راهكارها برای كاهش ابتلا به سرطان، استفاده از مواد غذایی ضد سرطان در رژیم غذایی روزانه افراد می‌باشد. برخی مواد غذایی وجود دارند كه سبب ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شوند، لذا باید آنها را از عادات غذایی روزانه خود حذف نمایید. با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی مناسب و سالم می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و در نتیجه از بروز بیماری‌های سرطانی پیشگیری كرد. در اینجا مواد غذایی ضد سرطان را به شما معرفی می‌كنیم:

مواد غذایی با منشاء گیاهی

مواد غذایی گیاهی شامل سبزیجات و میوه‌جات، غلات كامل (سبوسدار) و انواع مغزها می‌باشند. این مواد غذایی سرشار از فیبر و آنتی‌اكسیدان بوده و می‌توانند اثرات منفی رادیكال‌های آزاد را در بدن خنثی نمایند. رادیكال‌های آزاد سرطانزا می‌باشند. تا جایی كه امكان دارد از مواد غذایی كامل و غیر فرآوری شده كه به فرم طبیعی خود نزدیك‌ترند استفاده كنید. مواد غذایی فرآوری شده فاقد مواد مغذی بوده و در نتیجه نمی‌توانند از بدن در برابر سرطان محافظت كنند.

در اینجا روش‌هایی را كه می‌توان از مواد غذایی با منشاء گیاهی استفاده كرد برای شما ذكر می‌كنیم 

برای صبحانه

به هنگام صرف صبحانه از میوه‌جات، انواع مغزها و همچنین جو پرك شده استفاده كنید. 

برای ناهار

اگر از ساندویچ استفاده می‌كنید آن‌را پر از كاهو و گوجه‌فرنگی نمایید. در سالاد خود از انواع لوبیا، نخود و سایر سبزیجات استفاده كنید. از نان‌های قهوه‌ای برای درست كردن ساندویچ خود استفاده كنید. هویج و میوه‌ها را به بشقاب خود اضافه كنید. 

برای شام

در پاستای خود از سبزیجات تازه و برنج قهوه‌ای استفاده كنید. از سیب‌زمینی تنوری (پخته شده در فر) همراه با كلم براكلی، ماست و سس گوجه‌فرنگی استفاده كنید. به جای درست كردن سس‌های پرچرب و خامه‌ای برای پاستا، از سس‌های گوجه‌فرنگی كه با روغن زیتون نیز همراه شده‌اند استفاده نمایید. به جای استفاده از دسرهای پرچرب از میوه‌جات استفاده كرده و یا تكه‌ای شكلات تیره میل كنید. 


استفاده از مواد غذایی ارگانیك (اگر در دسترس ‌باشند) بهتر از مواد غذایی غیر ارگانیك بوده، زیرا عاری از هر گونه مواد آفت‌كش، شیمیایی و سرطانزا می‌باشند.

مواد غذایی حاوی فیبر 

 مواد غذایی ارگانیك سرشار از فیبر می‌باشند. این قسمت از گیاهان كه هضم نشده باقی می‌مانند به پاكسازی دستگاه گوارش كمك كرده و سبب حركت مواد غذایی در روده می‌شوند و در نتیجه به دفع مواد سرطانزا از سیستم گوارش كمك می‌كنند.

در اینجا چند نكته را برای وارد كردن فیبر در رژیم غذایی روزانه یادآور می‌شویم: 

 به جای استفاده از برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده كنید. 

 به جای استفاده از چیپس سیب‌زمینی از پاپ كورن (بدون كره و نمك) استفاده كنید. 

سیب زمینی تنوری شده همراه با پوست را جایگزین پوره سیب‌زمینی نمایید. 

 از سس‌های مایونز و پرچرب در سالاد استفاده نكنید و به جای آن از هویج، كرفس و فلفل دلمه‌ای همراه با سس سالسا استفاده كنید. 

 تا جایی كه مقدور می‌باشد از خوردن شیرینی خودداری نمایید و در صورت تمایل به مصرف شیرینی‌جات، از مافین‌هایی كه با آرد سبوسدار تهیه شده‌اند استفاده كنید. 

 از نان‌های تهیه شده از آرد سبوسدار استفاده كنید. 

 خوردن سیب با پوست را توصیه می‌كنیم.

ادامه مطلب

برچسب ها: پیشگیری از سرطان، غذاهای مفید برای سرطان، رژیم غذایی ضد سرطان، مواد غذایی برای سرطان، برنامه غذایی سرطان تعداد بازديد: 649 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز