Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:43

3
بهمن
ورزش در هوای سرد زمستان

ورزش در هوای سرد زمستان

قبل از اینکه برای ورزش، بیرون از خانه بیایید بهتر است وضعیت آب و هوا را با استفاده از رسانه‌ها پیش بینی کنید و اگر مثلا هوا بارانی بود از ورزش در هوای باز صرفه نظر کنید.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

برای اینکه بدنی سالم و قوی داشته باشیم و در ضمن افسردگی های روزهای سرد زمستان را از خود دور کنیم، باید ورزش را در فعالیت های روزانه خود بگنجانیم.

بسیاری از مردم از ترس مریض شدن ترجیح می دهند در باشگاه و به طور کلی فضاهای بسته ورزش کنند اما برخی دیگر به هیچ عنوان دوست ندارند هوای آزاد را از دست بدهند اما با رعایت مواردی، بیمار شدن را به حداقل می رسانند.

آنها راهکارهایی در پیش می گیرند که برخی از مهم های آن دراین مقاله آورده شده است:

1- مشورت با پزشک

قبل از انجام هرگونه ورزشی چه در باشگاه و چه در هوای باز – مخصوصا در هوای سرد – حتما با پزشک تان مشورت کنید و اگر آزمایش هایی لازم بود انجام دهید تا بتوانید برنامه ای دقیق مناسب بدن تان که سلامت تان را تضمین کند ترتیب دهید.

شاید پزشک تان مخالف ورزش تان در هوای سرد باشد. باید هوشمندانه عمل کنید تا بیمار نشوید.

2- بررسی وضعیت هوا

 قبل از اینکه برای ورزش، بیرون از خانه بیایید بهتر است وضعیت آب و هوا را با استفاده از رسانه ها پیش بینی کنید و اگر مثلا هوا بارانی بود و احتمال سرماخوردگی افزایش می یافت از ورزش در هوای باز صرفه نظر کنید.

3- سنجیدن توانایی بدن

یادتان باشد که ورزش کردن در فصل پاییز و به طورکلی در هوای سرد وخنک سخت تر از فصل بهار و تابستان است.

زیرا در هوای خنک، بدن هنگام ورزش و همچنین برای گرم نگهداشتن خود کالری می سوزاند.

بنابراین نباید خود را مجبور کنید همان مقدار که در روزهای گرم ورزش می کنید در هوای خنک نیز ورزش کنید. حتی در  زمستان ممکن است مجبور شوید کمتر از فصل های گرم سال ورزش کنید.

4- پوشیدن چند لایه لباس

وقتی در هوای سرد ورزش می کنید بهترین کار پوشیدن سه لایه لباس روی هم است. اولین لباس که نزدیک پوست تان است باید نازک و عرق گیر باشد.

آن باید بتواند رطوبت ناشی از عرق بدن تان را به خود جذب کند. رطوبت باعث می شود فرد احساس سرما کند و این مساله موجب سرماخوردگی می شود.

لباس بعدی باید اندکی گرم و راحت باشد و سومی نیز باید بادگیر باشد و جلوی باد ناگهانی را بگیرد.

5- پوشیدن کفش ورزشی مناسب 

کفش های ورزشی باید راحت و بادوام باشند و به خوبی از پا محافظت کنند و پا درآن احساس راحتی کند.

در واقع یک کفش ورزشی خوب، وزن مناسب دارد، نرم و انعطاف پذیر است، قابلیت تبادل دما را داشته و در برابر نفوذ آب مقاوم است.

6- دیده شدن

بیشترمردم دوست دارند در ساعاتی از روزکه سروصدا کمتر است ورزش کنند و زمستان معمولا به دلیل کوتاه بودن روزها چنین فرصت های خوبی فراهم می کند.

اما بهتر است لباسی بپوشید که نور را منعکس کند بدین ترتیب مثلا در هوای گرگ و میش صبح در معرض تصادف با خودروهای عبوری قرار نمی گیرید.

موضوع دیگر ایمن بودن دربرابر مجرمان هم هست و باید در مکان های بیش از حد خلوت ورزش نکنید.

7- تنظیم آب بدن

تصور نکنید در هوای خنک نیازی به نوشیدن آب نیست. حتی اگرهم زیاد عرق نکردید مطمئن باشید که بدن تان به آب کافی نیازدارد.

تنفس زیاد هنگام انجام دادن حرکات ورزشی موجب از دست رفتن آب و الکترولیت از راه نفس کشیدن می شود. بنابراین حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید آب بنوشید.

8- تغذیه مناسب 

هوای خنک کالری بیشتری از بدن می سوزاند. بنابراین خیلی مهم است که ورزشکار تغذیه مناسبی داشته باشد خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات دو ساعت قبل از ورزش توصیه می شود.

مصرف غذاهایی مانند کره بادام زمینی، گوشت بدون چربی، پنیرکم چرب ، سیب زمینی های تنوری و غذاهای تهیه شده با غلات گزینه های خوبی هستند. 

9-استفاده از ضد آفتاب

تصور نکنید چون زمستان است دیگر نیازی به ضدآفتاب ندارید. پوست تان را همیشه باید از اشعه ماوراء بنفش حفظ کرده و از ضدآفتاب حداقل spf 30 استفاده کنید. پوست همیشه در معرض آفتاب سوختگی است.

10- ورزش در هوای آلوده

باید گفت ورزش در هوای آلوده بیشتر از اینکه فایده داشته باشد مضر است به ویژه برای کسانی که به بیماری های آسم، قلبی و آلرژی مبتلا هستند.

بنابراین وقتی وضعیت آلودگی هوا در بیشترین حد خود قرار دارد از انجام حرکات ورزشی در فضای باز خودداری کنید.

11-استفاده از ورزش های داخل سالن مانند هوای آزاد

اگر به دلیل شرایط بد هوا و احتمال بیماری به دستور پزشک تان مجبور شدید درسالن های ورزشی ورزش کنید چند انتخاب خب پیش رویتان است:

الف- پیاده روی کنید

 می توانید دور سالن ورزشی حتی اگر تردمیل به اندازه کافی وجود نداشت پیاده روی کنید.

ب- به باشگاه بروید

حداقل هفته ای سه روز در باشگاه و کنار مربی ورزش کنید. زیرا مربی ها می توانند انواع متفاوتی از حرکات ورزشی به شما پیشنهاد دهند.

ج- پله نوردی کنید.

اگر منزل تان یا محل کارتان و یا فروشگاهی که از آنجا خرید می کنید چند طبقه است به جای استفاده ازآسانسور از پله ها استفاده کنید. این کار توان بدن تان را افزایش می دهد.

1- اگر سرما خوردید...

اما اگر با تمام اقدامات امنیتی فوق بازهم سرما خوردید، مجبور نیستید ورزش را رها کنید.

در واقع اگر شدت سرماخوردگی تان کم است می توانید به ورزش ادامه دهید ولی اگر تب دارید هرگز ورزش نکنید زیرا تب تان افزایش می یابد.

افراد زیر در هوای خنک و سرد ورزش نکنند.

بدن در هوای سرد واکنش هایی از خود نشان می دهد. مثلا ممکن است راه های تنفسی را تنگ تر کند و تنفس مشکل شود.

همچنین در هوای سرد علاوه بر اینکه ورزش موجب می شود خون به سطح بدن و پوست برسد بلکه به سمت اندام های حیاتی هم خواهد رفت و فشار خون و ضربان قلب را بالامی برد و احتمال حمله قلبی نیز افزایش می یابد.

بنابراین اگر مشکل آسم، برونشیت و یا بیماری قلبی دارید در هوای خنک ورزش نکنید مگر اینکه پزشک تان اجازه داده باشد.

همچنین افرادی که مبتلا به بیماری رینود – شرایطی است که طی آن قسمت هایی از بدن مانند انگشتان دست و پا، نوک بینی و گوش ها بی حس و سرد می شوند – هستند نباید در هوای سرد ورزش کنند.

منبع:

www.rd.com

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، کفش ورزشی، ورزش در زمستان، افسردگی در زمستان، ورزش در سرما، ورزش و آب بدن، ورزش در هوای آلوده، ورزش های داخل سالن، پله نوردی، سالن ورزشی تعداد بازديد: 761 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز