Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:05

18
فروردین
با ورزش جوان بمانیم

با ورزش جوان بمانیم

یکی از فواید ورزش، حفظ جوانی و شادابی است. اگر می‌خواهید بدن قوی و محکم داشته باشید، هیچ وقت فعالیت بدنی را از یاد نبرید. در اینجا چند نوع ورزش برای حفظ جوانی ذکر شده است.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

ضدپیری واژه ای بسیار خوب برای مکمل ها و کرم هایی است که به ما در جوان به نظر رسیدن کمک می کنند. اما این واژه اندکی هم مفهوم منفی دارد.

در حقیقت فلسفه کسانی که سعی می کنند با دوران پیری بجنگند، فرار از پیری نیست، بلکه زندگی طولانی مدت با ویژگی های سلامت و احساس خوب داشتن است.

اینکه هر وقت شمعی به کیک تولدمان اضافه می شود، ناراحت نشویم. اما باید گفت صرفا با پخت و پز و چند راهنمایی نمی توانیم عمری طولانی و با سلامت کامل داشته باشیم.

اما راز افرادی که بسیار جوان تر از سن شان به نظر می رسند، چیست؟ آیا آنها صرفا با محصولات جوان سازی پوست شان توانسته اند جوانی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت،"خیر، اینطور نیست. بلکه راز جوانی آنها داشتن بدنی مستحکم و شق و رق است. آنها هرگز خمیده نیستند."

سبک زندگی مدرن و بدن های فرسوده

کارشناسان معتقدند که ما انسان ها با سبک زندگی کم تحرک و وابستگی بیش از حد به فن آوری، ظاهر بدن مان به شدت بد شکل شده است.

فقط یک نگاه به اطراف تان بیندازید، بیشتر افراد را می بینید که روی صندلی های شان با سرهای افتاده، شانه های خمیده و پشت گرد، نشسته و یا مشغول صحبت با تلفن هستند و یا روی لپ تاپ شان خم شده اند.

گردن و ستون فقرات انسان به گونه ای طراحی شده اند که سر او را راست و عمودی نگهدارند اما ما این مساله را رعایت نمی کنیم و موجب فشار زیادی روی گردن و ستون فقرات می شویم.

زمانی که گردن به سمت جلو و پایین متمایل می شود، وزن سر به ستون فقرات فشار می آورد و در طولانی مدت، فرد را به انواع دردها در گردن، شانه، بازو، آرنج، دست، پشت و سر مبتلا می کند و در نهایت این دردها تبدیل به دردهای مزمن می شوند و وقتی به مرور زمان به سن مان اضافه می شود، دیسک های مابین ستون فقرات پهن و نازک تر می شود و به دردهای ناشی از آن مبتلا می شویم. 

اهمیت به ورزش

اگر می خواهید حتی در دوران کهولت بدنی محکم و قوی داشته باشید، ورزش را از قلم نیندازید.

در اینجا یکسری ورزش و تکنیک هایی معرفی شده است که به شما در داشتن قوای جسمانی و غلبه بر مشکلات ناشی از وضعیت بدنی تان کمک می کند.

تکنیک الکساندر

ورزش های یوگا و پیلاتس معمولا برای حل مشکلات وضعیت و حالت بدن تجویز می شود. اما تکنیکی به اسم الکساندر وجود دارد که توسط فردی به همین نام ابداع شده است و به کمک ما می آید.

در حقیقت این تکنیک برای به دست آوردن دوباره توانایی ذاتی مان در استفاده صحیح از بدن مان و غلبه بر عادت های نامناسب حرکتی ایجاد شده است.

این تکنیک روی تمام حرکات مان متمرکز می شود و بنابر آن، ارتباط صحیح بین سر و گردن و ستون فقرات برای سلامتی بسیار ضروری است.

در این روش، درست ایستادن، درست نفس کشیدن و حرکت های صحیح  مورد توجه قرار می گیرد.

با این تکنیک گرفتگی و خشکی عضلات، درد مفاصل و گردن از بین می روند. همچنین فرد از مشکلات تنفسی و صوتی و در عین حال اضطراب خلاص می شود.

روش های بسیاری در این تکنیک وجود دارد که در اینجا به توضیح سه نوع آن بسنده شده است:

چند حرکت صحیح در تکنیک الکساندر

برداشتن یک جسم

هنگام برداشتن جسمی از روی زمین، باید به گونه ای خم شوید که به گردن تان فشار نیاید. در حدی زانوهایتان را خم کنید تا لگن و کمرتان در حالت 90 درجه نسبت به هم قرار گیرد و گردن در راستای کمر باشد.

بدین ترتیب دست های تان به جسم رسیده و آن را بلند کنید. در نتیجه گردن تان به سمت جلو متمایل نشده و صدمه نمی بیند (تصویر 1).

نحوه درست نشستن پشت میز

هنگام نشستن پشت میز باید حالت 90 درجه در قسمت آرنج ها، کمر و زانوها را رعایت کنید و گردن تان را نیز صاف نگهدارید.

در این حالت کمر و گردن در وضعیت مناسبی قرار می گیرند (تصویر 2).

تعادل

به جای اینکه به تعادل داشتن فکر کنید، بهتر است نحوه متعادل ماندن را یاد بگیرید.

مدام به این موضوع فکر نکنید که چه کار کنید موقع نشستن روی صندلی، به یک طرف خم نشوید، به جای آن بیاموزید ستون فقرات تان را همیشه راست نگهدارید.

برای تمرین در این خصوص، کنار دیوار بایستید و دست هایتان را بالا برده و تا جایی که می توانید انگشتان دست تان را به سمت بالا بکشید.

سپس یکی از پاهای تان را بلند کرده و به حالت زاویه 90 درجه نگهدارید. این کار کمی سخت به نظر می آید.

ولی با تمرین می توانید در حفظ تعادل بدن مهارت پیدا کنید و حتی موقع نشستن، ستون فقرات تان را صاف نگهدارید (تصویر 3).

چند نوع ورزش برای حفظ جوانی

اگر می خواهید بدنی مقاوم و جوان داشته باشید، ورزش کنید. یکی از رازهای جوان به نظر رسیدن افراد مسن، در ورزش کردن آنهاست. در ادامه به چند نوع ورزش مناسب اشاره شده است:

ورزش های هوازی و ایروبیک

از ورزش های هوازی می توان به پیاده روی، شنا، کوهنوردی، بالا رفتن از پلکان، طناب بازی و دوچرخه سواری اشاره کرد.

ورزش های هوازی سیستم قلب، عروق و تنفس را منظم کرده و با سرعت و بازدهی بالا، اکسیژن را گرفته و به قسمت های مختلف بدن می دهد.

تنفس به طور یکنواخت از دهان و بینی انجام می شود که باعث تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، کنترل قند و فشار خون و وزن اضافی بدن خواهد شد.

ایروبیک نیز یکی از ورزش های هوازی است و به گونه ای طراحی شده که جریان خون را بهبود می بخشد و با حرکات ریتمیک و موزون انجام می شود.

ورزش های قدرتی

ورزش های قدرتی با هدف تقویت عضلات و یا عضله سازی انجام می شوند و اگر این نوع ورزش ها مانند وزنه برداری و بدنسازی، اگر به درستی انجام شوند، برای قدرت بخشیدن به بدن بسیار مناسب اند و پیری را به عقب می اندازند.

چند حرکت ورزشی مناسب

حرکات مناسب تقویت ماهیچه های پا

اسکات

صاف ایستاده و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. باسن را به سمت پایین و عقب ببرید، انگار می خواهید روی یک صندلی بنشینید.

مراقب باشید زانوها از نوک انگشتان پا جلوتر نروند و کمر کاملا صاف باشد. به همین حالت چند ثانیه بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید.

اگر تازه کار هستید، این حرکت را سه بار انجام داده  و هر بار تا 15 شماره ثابت بمانید (تصویر 4).

اسکات با کمک دیوار

کنار دیوار صاف بایستید و به دیاور تکیه دهید. اکنون پاها را به عرض شانه باز کنید و هر پا را یک قدم جلوتر ببرید، به طوری که حدود نیم متر از دیوار فاصله داشته باشید.

سپس  به آرامی و خیلی آهسته بنشینید تا جایی که زانو زاویه ی ۹۰ درجه پیدا کند. پس از 15 ثانیه به حالت اول بازگردید (تصویر 5).

چند تمرین دیگر ورزشی

حرکت لانژ  یا خیز به جلو

این تمرین علاوه بر زیبا سازی ماهیچه های باسن و ران، ماهیچه های ساق پا را نیز خوش فرم کرده و به آب کردن چربی های شکم نیز کمک می کند.

کاملا صاف بایستید طوری که کمر خمیده نباشد، پاها موازی و اندکی از هم فاصله داشته باشند.

در همین حالت، یک قدم بزرگ رو به جلو بردارید و سعی کنید بدون خم شدن کمر، سعی کنید بالاتنه را به سمت زمین نزدیک کنید.

در این حالت هر دو زانو باید زاویه ای حدود ۹۰ درجه داشته باشند و زانو نباید با زمین تماس پیدا کند. در این حالت 15 ثانیه بمانید (تصویر 6).

حرکت پل

این ورزش، برای تقویت کردن لگن بسیار مفید است. به پشت بخوابید، زانوها را خم کرده و کف پاها را روی زمین قرار دهید، مفاصل ران را در یک راستا قرار داده و از هم جدا کنید.

بازوها را در طرفین بدن روی زمین بگذارید. نفسی به داخل بکشید، کف لگن را منقبض نمائید و ران‌ها را از زمین جدا کنید، بدین ترتیب مسیری در راستای زانوها تا ران‌ها به شانه به وجود می آورید.

۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. سپس ران‌ها را زمین گذاشته و عضلات کف لگن را رها سازید (تصویر 7).

حرکت حشره مرده

این حرکت نیز برای تقویت عضلات لگن مناسب است. به پشت دراز بکشید، زانوها را در حالت ۹۰ درجه قرار دهید در حالتی که گویی یک میز زیر پای شما قرار دارد، بنابراین زانوها در بالای ران‌ها قرار دارند.

بازوها را به سمت سقف ببرید. عضلات کف لگن را منقبض نمائید و بازوی راست و پای راست خود را در جهت مخالف بکشید. در حالی که بازو و پای خود را به جای  اولیه برمی‌گردانید، عضلات کف لگن را شل کنید. 

حرکت را در جهت مخالف انجام دهید، انقباض عضلات کف لگن، در حالی که این بار بازو و پای چپ خود را می‌کشید (تصویر 8).

 

برچسب ها: ورزش و جوانی، ورزش ایروبیک، ورزش هوازی، اهمیت ورزش، تکنیک الکساندر، حرکت صحیح در تکنیک الکساندر، نحوه درست نشستن پشت میز تعداد بازديد: 1362 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز