Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:27

21
مهر
نقش ورزش در سلامتی زنان خانه‌دار

نقش ورزش در سلامتی زنان خانه‌دار

بیماری‌ها و تغییرات میانسالی در بدن زنان به خصوص زنانی که به ورزش اهمیت نمی‌دهند و کمتر اهل ورزش هستند

تحريريه ماهنامه دنيای سلامت

 

بانوان خانه‌دار برای تضمین سلامتی خود باید به ورزش بپردازند. ورزش سبب ارتقای کیفیت زندگی، ایجاد حس خوب بودن، لذت بردن از زندگی، افزایش توان جسمی و ذهنی می‌شود همچنین از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عضلانی اسکلتی، پوکی استخوان و کمردرد و درد‌های مزمن جلوگیری می‌کند. این دردها در زنان به خصوص زنانی که به میانسالی نزدیک می‌شوند و یائسگی و تغییرات هورمونی در آن‌ها رخ می‌دهد بیشتر است. بیماری‌ها و تغییرات میانسالی در بدن زنان به خصوص زنانی که به ورزش اهمیت نمی‌دهند و کمتر اهل ورزش هستند به نسبت مردان بیشتر دیده می‌شود. توصیه به زنان خانه‌دار برای انجام فعالیت‌های ورزشی، راه رفتن یکی از تمریناتی است که باعث آمادگی قلبی و عروقی فرد می‌شود. بانوان خانه‌دار بهتر است برای خرید از وسایل نقلیه استفاده نکنند و تا حد ممکن مسیر خرید را پیاده بپیمایند و سرعت خود را در پیاده‌روی افزایش دهند به این صورت که نحوه ایستادن، بالا گرفتن سر، جمع کردن دست‌ها و کاهش طول قدم‌ها کمک می‌کند که سرعت فرد افزایش یابد و کالری بیشتری سوزانده شود. بانوان باید به هر دلیلی در منزل برای خود تحرک ایجاد کنند مثلا می‌توانند در حین صحبت با تلفن راه بروند. جارو کشیدن، شستن ظرف با دست، پاک کردن شیشه‌ها از عواملی است که باعث تقویت عضلات دست و بالا تنه می‌شود. بانوان خانه‌دار به راحتی در منزل می‌توانند ورزش‌های مفید و کوتاه مدت انجام دهند. 15 دقیقه و 3 بار در روز ورزش‌هایی نظیر گرم کردن و تمرینات کششی و قدرتی برای تقویت عضلات، افزایش چابکی، سرعت و حفظ تناسب‌اندام مناسب است.

برنامه ورزشی 15 دقیقه‌ای
در جا حرکت کردن و تغییر وضعیت از یک پا به پای دیگر به مدت چند دقیقه سبب گرم شدن بدن و شروع فعالیت ورزشی می‌شود، سپس ورزش‌های کششی مانند کشش عضلات ساق پا، بالا آوردن پاها، کشش عضلات پهلو‌ها، نگاه داشتن مچ پاها با دست، حرکات دراز و نشست و انجام تمرینات قدرتی با استفاده از دمبل می‌تواند قدرت عضلات دست و پا را افزایش دهد. به زنان خانه‌دار توصیه می‌شود تا نرمش‌های کششی مثل خم و راست کردن آرنج، چرخش ساعد، کمر و شانه‌ها به طرفین و خم و راست کردن مفصل زانو را در طول روز انجام دهند.

 

برچسب ها: تندرستی، ورزش، ورزش روزانه، ورزش بانوان، ورزش خانگی تعداد بازديد: 1273 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز