Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:52

2
اسفند
قند خون را دست كم نگيريد (2)

قند خون  را دست كم نگيريد (2)

سطح قند خون و هورمون انسولین نقش تعیین‌كننده‌ای در حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها دارد. برای اینكه بتوانید این دو عامل تعیین‌كننده را در اختیار خود بگیرید، باید در رژیم غذایی‌تان همه گروه‌های غذایی وجود داشته باشد.

چه باید كرد؟
ممكن است شما لاغر باشید، ولی مقاومت به انسولین هم داشته باشید و اگر برای درمان این اختلال كاری نكنید احتمال دارد همه عوارض ناشی از این پدیده ناهنجار در شما بروز كند. در واقع یكی از راز‌های حل این مشكل این است كه كاری كنید قند خون  به تدریج و نه به طور ناگهانی و با سرعت زیاد بالا رود.

باز هم غلات كامل و فیبر‌ها
خوردن غذاهایی مانند غلات كامل، میوه‌ها و سبزی‌ها، مغز‌ها و دانه‌ها كه حاوی كربوهیدرات‌های پیچیده هستند، بسیار مفید است؛ چرا كه این غذاها به آرامی در روده شكسته می‌شوند و قند موجود در آنها به تدریج وارد جریان خون شده، سطح قندخون را با سرعتی متعادل و موثر افزایش خواهند داد.

در ضمن، خوراكی‌هایی از این دست فیبر زیادی هم دارند كه روند هضم غذا را كند می‌كند و باعث می‌شود شما مدت بیشتری احساس سیری كنید. پس بهتر است از خوردن غذاهای حاوی قند‌ها و كربوهیدرات‌های ساده و تصفیه‌شده خودداری كنید. در مقابل، مصرف پروتئین و چربی به طور متعادل كمك‌كننده خواهد بود. به همین علت كسانی كه به طور معمول غذاهای كم پروتئین و بسیار كم چرب می‌خورند، مدام احساس خستگی و ضعف مزمن دارند و وزن‌شان هم بالا می‌رود.

پروتئین‌ها با قند خون چه می‌كنند؟
پروتئین‌ها كه در بدن به آمینو اسید‌ها تبدیل می‌شوند و مقداری از آنها به شكل گلیكوژن در كبد ذخیره می‌گردد، در واقع منبع پشتیبانی انرژی بدن هستند كه در مواقع ضروری نیاز بدن را به انرژی تامین می‌كنند و این همان زمانی است كه قندخون پس از گذشت چند ساعت از غذا خوردن افت می‌كند.

یادتان باشد كه نبود پروتئین به معنای نبود گلیكوژن است كه باعث می‌شود شما به خوردن شیرینی‌جات میل بسیار زیادی پیدا كنید تا به این ترتیب قند خون‌تان را به سرعت بالا ببرید و سرحال شوید. در این لحظه بدن به شدت علامت می‌دهد كه به گلوكز نیاز دارد و چون گلیكوژن به قدر كافی در دسترس ندارد، به شما فشار می‌آورد تا با خوردن غذاهایی كه قند‌های ساده دارند، هرچه زودتر انرژی او را تامین كنید.

یكی از عللی كه گیاهخواران مدام احساس ضعف و خستگی دارند همین است؛ چرا كه پروتئین را از رژیم غذایی‌شان حذف می‌كنند و وزن‌شان هم بالا می‌رود.

چرا رژیم غذایی‌ چربی هم باید داشته باشد؟
مصرف چربی‌های سالم هم باعث می‌شود قند خون آرام آرام بالا رود و از بروز مقاومت به انسولین و چاقی پیشگیری شود. در واقع به محض اینكه چربی غذاها به گیرنده‌های چشایی برخورد می‌كند، به نقاط دیگر دستگاه گوارش پیام می‌فرستد كه سوخت و كالری كافی در راه است و همین «پیغام سیری» را به مغز می‌رساند.

چربی‌های سالم و غیر‌اشباع به راحتی هضم می‌شوند، به سرعت سوخت مورد نیاز بدن را می‌سازند و متابولیسم را در كل تند می‌كنند و در عین حال از سرعت هضم قند‌ها نیز می‌كاهند.

هورمون پانكراس را دست كم نگیرید
سطح قند خون و هورمون انسولین نقش تعیین‌كننده‌ای در حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها دارد. برای اینكه بتوانید این دو عامل تعیین‌كننده را در اختیار خود بگیرید، باید در رژیم غذایی‌تان همه گروه‌های غذایی وجود داشته باشد و هیچ كدام را به طور مطلق كنار نگذارید.

همان‌طور كه اشاره شد، علی‌رغم تصور بسیاری از افراد كه فكر می‌كنند چربی‌ها فقط به بدن زیان می‌رسانند و باید مصرف پروتئین را محدود كرد، كمبود هر كدام از این مواد می‌تواند باعث افزایش قند خون و ایجاد مقاومت به انسولین شود كه با چاقی و در نهایت افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها همراه خواهد بود. كمبود كربوهیدرات‌ها هم به شكلی دیگر همین چرخه معیوب را ایجاد خواهد كرد كه باز هم سلامتی را تهدید می‌كند.

منابع سالم غذایی را خوب بشناسید 
در مورد نكات بالا به یك نكته مهم دقت كنید و آن اینكه همه غذاهای حاوی این سه گروه حیاتی مواد غذایی سالم نیستند و نباید به صرف اینكه به قدر كافی كربوهیدرات، چربی و پروتئین در خود دارند، به مصرف آنها روی آورید. نان‌های سفید، انواع كیك‌ها و شیرینی‌ها كه از آرد و شكر تصفیه‌شده درست شده‌اند هم مقدار زیادی كربوهیدرات دارند، ولی مصرف آنها درست نتیجه عكس خواهد داد.

خوردن زیاد گوشت قرمز، بخصوص نوع فرآوری‌شده آن  هم به امید تامین پروتئین مورد نیاز بدن، بیش از آنكه فكر كنید زیانبار است. چربی‌های اشباع هم چنین خاصیتی دارند. پس لازم است منابع سالم و سودمند این گروه‌های غذایی را بشناسید و با رعایت رژیمی مناسب آنها را در جهت تنظیم سطوح قند و انسولین خون‌تان به خدمت بگیرید.

 

 

برای خواندن بخش اول -قند خون  را دست كم نگيريد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و دیابت، تغذیه و قند خون، افزایش قند خون، هورمون انسولین، کنترل قند خون تعداد بازديد: 712 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز