Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 02:05

26
مهر
زرشک در طب سنتی

زرشک در طب سنتی

زرشك طبیعت سرد و خشك دارد و نسبتا قوی است، به همین دلیل افرادی كه مزاج سرد به خصوص سرد و خشك دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی كنند. مخصوصا در فصل‌های سرد مانند پاییز و زمستان.

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ متخصص طب سنتی

 

زرشک قابض (جمع كننده) است. یعنی اگر كسی اسهال داشته باشد، می‌تواند مفید باشد به‌خصوص در افراد گرم مزاج. همچنین زیاده‌روی در مصرف آن یبوست ایجاد می‌كند.

زرشك ضد صفرا است. تشنگی و حرارت معده و كبد را مهار می‌كند. (علامت حرارت كبد این است كه شخص حس می‌كند از درون گرم است و هوای گرم از گلوی فرد بیرون می‌آید و همچنین تشنگی و خشكی دهان ممکن است وجود داشته باشد.)

 قلب و كبد اعضایی هستند كه مزاج گرم دارند. در هوای گرم باید به آنها كمك كرد كه خیلی گرم نشوند.

زیرا قلبی كه بیش از حد گرم شود، دچار تپش می‌شود و فشارخون ممكن است بالا رود. حرارت زائد قلب و كبد را می‌توان با زرشك  فرو نشاند.

آب زرشك مانع تهوع و استفراغی است كه ناشی از صفرا است. افرادی كه مزاج سردی دارند باید آب زرشك را شیرین كرده و مصرف كنند.

می‌‌توان زرشک را در آب ریخته و قدری شکر یا پودر نبات و یا عسل نیز به آن اضافه کرده و ملایم جوشاند تا پخته و نرم شده و آب آن، شربت زرشک بوده و خود زرشک‌‌ها نیز، مربا محسوب می‌‌شوند.

این فرآورده‌‌ها، دارای سردی کمتری نسبت به زرشک بوده و برای افرادی که با مصرف خود زرشک اذیت می‌‌شوند (دچار سردی معده یا مزاج می‌‌شوند) مناسب است.

پس سرد مزاجان بهتر است از این محصولات استفاده کنند تا هم از فواید زرشک بهره مند شوند و هم عارضه به ایشان نرسد.

افراد باردار مخصوصا در سه ماهه اول بارداری باید از مصرف بی رویه زرشک پرهیز کنند چون ممکن است باعث ایجاد نقایصی در جنین شود.

 

برچسب ها: خواص درمانی زرشک، خواص زرشک، زرشک و طب سنتی، فواید زرشک، مزاج زرشک، طبع زرشک، زرشک از دیدگاه طب سنتی تعداد بازديد: 2286 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز