Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 19:04

6
تیر
طب سوزنی در درمان زانو درد (1)

طب سوزنی در درمان زانو درد (1)

در این مقاله قصد داریم به سوالات اساسی درباره طب سوزنی در درمان زانو درد پاسخ دهیم. طب سوزنی با چه مکانیسمی می‌‌تواند درد زانو را بهبود بخشد؟ و آیا طب سوزنی زانو درد را درمان می کند یا فقط جنبه تسکین درد را دارد؟

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

حتما شهرت طب سوزنی را در درمان انواع دردها از دیسک کمر و رماتیسم گرفته تا سردرد و درد زانو شنیده اید.

بیماران بسیاری که سالهای سال درد  کشیده اند با این روش توانسته اند از عوارض  مصرف بی رویه داروهای شیمیایی رها شوند.

در این مقاله می‌‌خواهیم به دو سوال اساسی که بسیاری از شما عزیزان در زمان مراجعه می‌‌پرسید پاسخ علمی بدهیم،

اولین سوال این است که طب سوزنی با چه مکانیسمی می‌‌تواند درد  را بهبود بخشد؟

و دوم اینکه ایا فقط جنبه تسکین دارد و یا درمان کننده است؟ برای پاسخ به سوال اول باید ابتدا علل درد زانو را از دیدگاه طب کلاسیک و سپس طب سوزنی یا طب سنتی چین بررسی کنیم.

علل زانو درد از دیدگاه طب رایج یا طب کلاسیک چیست؟

علل مختلفی وجود دارد که میتواند روی عملکرد صحیح یکی از زانوها یا هر دو زانو تاثیر بگذارد و باعث ایجاد دردزانو شود.

آسیب دیدگی زانو یکی از رایج ترین دلایل آن است اما موارد دیگری هم مانند بیماری آرتروز یا ساییدگی زانو، مشکلات حرکتی باعث از بین رفتن و ناراحتی مفصل می‌‌شود. از دیگر علت زانو درد می‌‌توان به موارد زیر  اشاره کرد:

1) آسیب‌دیدگی: آسیب دیدگی‌‌های زانو می‌‌تواند روی هر کدام از لیگامنت‌‌ها، تاندون‌‌ها، کیسه‌‌های حاوی مایع (برسا) که در اطراف مفصل زانو قرار دارد همانند استخوان، غضروف و لیگامنت‌هایی که باعث شکل‌گیری مفصل شده‌اند تاثیر بگذارد و باعث زانو درد شدید شود تعدادی از آسیب دیدگی‌‌های رایج زانو شامل موارد زیر است:

2) آسیب دیدگی لیگامنت متقاطع قدامی: آسیب دیدگی یا پارگی رباط زانو به آسیب دیدگی لیگامنت متقاطع قدامی گفته می‌‌شود.

3) پارگی مینیسک که معمولا جزو آسیب‌های حاد زانو است.

4) تاندونیت یا التهاب تاندون‌‌های کشکک زانو: تاندونیت به التهاب و آسیب دیدگی‌‌ها دریک یا چند تاندون کششک زانو (بافت‌‌های فیبری ضخیمی که باعث اتصال ماهیچه به استخوان شده است) گفته می‌‌شود.

مشکلات حرکتی که باعث اختلال در حرکت زانو می‌‌شوند: در بعضی از مواقع آسیب دیدگی یا فرسوده شدن استخوان یا غضروف باعث می‌شود که قطعه ای از استخوان یا غضروف جدا شود و در فضای مفصل شناور شود این اتفاق به خودی خود مشکلی را ایجاد نمی کند، مگر اینکه باعث اختلال در حرکاتی می‌‌شود که با مفصل زانو در ارتباط است و تاثیر این اختلال مانند آن است که یک مداد در لولای در قرار دهید و باعث جلوگیری از باز و بسته شدن در شوید. این نوع اختلال حرکت با زانو درد همراه است.

جابه‌جایی کشکک زانو: این اختلال زمانی ایجاد میشود که استخوان کشکک زانو که در جلوی زانو قرار دارد،جابه جا شود و به خارج از زانو حرکت کند در بعضی از مواقع  با زانو درد همراه می‌‌باشد.

5) اسپاسم عضلات ساق

گاهی درد زانوها بر اثر اسپاسم عضلات ساق می‌‌باشد و با رها شدن این عضلات درد خودبخود بهبود می‌‌یابد.

6) مشکلات اندام تحتانی و لگن

 در بعضی از مواقع مشکلات و درد در پا و لگن می‌‌تواند به زانو هم انتقال یابد و باعث زانو درد شود.

7) انواع آرتروز: آرتروز زانو یک بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با فرسایش غضروف، استخوان‌ها به همدیگر سائیده می‌شود و سایش استخوان به استخوان باعث درد، ورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل می‌شود. 

انواع مختلف این بیماری اغلب روی مفصل زانو تاثیر گذار است. از علائم آرتروز زانو، درد می‌‌باشد. البته ممکن است درد در مراحل اولیه آرتروز علائمی نداشت باشد اما اولین علامت آن بروز درد زانو می‌‌باشد گاهی در اثر آرتروز زانو درد پشت زانوممکن است بوجود آید.

8) آرتریت روماتویید: این بیماری یکی ازبیماری‌‌های خود ایمنی است که برروی همه مفاصل بدن از جمله زانو تاثیر میگذارد اگر چه بیماری روماتیسم یک بیماری دردناک است اما میزان شدت درد این اختلال در افراد مختلف متفاوت است و دچار نوسان است.

9) نقرس: این نوع آرتروز زمانی ایجاد میشود که اسید اوریک در مفصل ساخته شود در حالیکه بیماری نقرس روی انگشت بزرگ تاثیر گذار است اما می‌‌تواند، در زانو هم ایجاد شود و باعث بروز زانو درد شود.

10) بیماری شبیه به نقرس: این بیماری اغلب با بیماری نقرس اشتباه گرفته می‌‌شود، اما بیماری شبه نقرس با انباشته شدن کلسیم در مایع موجود در مفصل ایجاد میشود مفصل زانو یکی از رایجترین مفاصلی است که تحت تاثیر این بیماری است.

11) آرتروز عفونی: در بعضی از مواقع مفصل زانو عفونت میکند و باعث ایجاد تورم، درد و قرمزی می‌‌شود و  این بیماری هیچ علائمی قبل از شروع شدن زانو درد ندارد، آرتروز عفونی اغلب با تب همراه است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -طب سوزنی در درمان زانو درد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آرتروز زانو، نقرس، علل زانو درد، آرتریت روماتویید، زانو درد و طب سوزنی، طب کلاسیک، کشکک زانو، اسپاسم عضلات ساق تعداد بازديد: 1218 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز