Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:05

6
تیر
طب سوزنی در درمان زانو درد (2)

طب سوزنی در درمان زانو درد (2)

بطور کلی طب سوزنی به خصوص اگر همراه با داروهای گیاهی چینی باشد درمان بسیار مناسبی برای درد زانو می‌باشد. گاهی حتی بایک تا سه جلسه درد زانوی حاد از بین می‌رود، برخی دردهای مزمن جلسات درمانی بیشتر و مدت درمان طولانی‌تر است.

از دیدگاه طب سنتی چین یا «تی سی ام» علل درد زانو چیست؟

از دیدگاه طب سوزنی «زانوها از انرژی کانال کلیه تغذیه می‌‌کنند» بنابراین یکی از علل درد زانو ضعف انرژی کلیه است.

بطور کلی کلیه‌‌ها حاکم بر کلیه استخوان‌های بدنمی‌‌باشند، همانطوری‌که کبد انرژی تاندون‌ها و طحال انرژی  عضلات را تامین می‌‌کند...

هضم این مطلب شاید در ابتدا کمی ثقیل باشد ولی با مطالعات بیشتر در متون طب سوزنی و کار برروی بیماران نه تنها درک آن آسان  می‌‌شود بلکه به  نتایج بسیار جالبی نیز  می‌رسیم.

یکی دیگر از عللی که باعث زانو درد می‌شود «سندرم انسدادی دردناک» یا painful obstruction syndrome که در اثر حمله رطوبت و سرما یا انسداد جریان انرژی بعد از ضربه یا کار بیش از حد از مفصل زانو کشیدن ایجاد می‌‌شود،

می‌باشد.

در ضعف انرژی یین کلیه معمولا

1- زانو درد دو طرفه است.

2- درد به تدریج افزایش می‌‌یابد.

3- زانو‌‌ها سرد هستند و فرد احساس ضعف در آنها می‌‌کند.

4- تورم و ادم در زانوها وجود ندارد.

5- رطوبت و هوای مرطوب در افزایش درد زانوها نقشی ندارد.

6- کسانی که مشکل کاهش انرژی یین کلیه را دارند اغلب از داغی کف دست و پا،کمردرد، خستگی، وزوز گوش و یا کمبود حافظه نیز شکایت دارند.

اگر «سندرم انسدادی دردناک» POF عامل درد زانو باشد

در این حالت سرما یا رطوبت به داخل مفصل رخنه کرده است، درد زانو معمولا یکطرفه است و یا در یک سمت بیشتر است. بعد از استحمام یا در هوای سرد و بارانی بدتر می‌شود. تورم در زانو وجود دارد.

پزشک متخصص طب سوزنی باید ابتدا خود و یا با کمک متخصص ارتوپدی تشخیص طب کلاسیک برای بیمار بگذارد و بیمار را از نظر بدخیمی‌‌ها و عوامل بالقوه خطرناک بررسی کند.

توجه به این نکته حایز اهمیت است که - هر کیس زانو درد کاندید طب سوزنی نمی‌باشد- .

این یکی از دلایلی است که طب سوزنی حتما باید توسط پزشک انجام شود.

بعد از انتخاب بیمار براساس نکات ذکر شده و معاینه نبض و زبان باید تشخیص طب سوزنی برای بیمار بگذاریم.

پیش آگهی درمان چگونه است؟

بطور کلی طب سوزنی به خصوص اگر همراه با داروهای گیاهی چینی باشد درمان بسیار مناسبی برای درد زانو می‌باشد.

گاهی حتی بایک تا  سه  جلسه درد زانوی حاد از بین می‌رود، برخی دردهای مزمن جلسات درمانی بیشتر و مدت درمان طولانی‌تر است.

هر نوبت درمانی شامل 12 جلسه است و گاهی بیمار به دو یا حتی سه نوبت درمانی نیاز دارد.

درمان نگهدارنده  چیست؟

بعد از اتمام جلسات درمانی پیوسته که در آن بیمار مراجعات هفتگی دارد، بهبودی در روند درمان حاصل می‌‌شود، ولی برای اینکه این روند بهبود به اصطلاح نهادینه شود باید درمان‌های تثبیت کننده یا نگهدارنده انجام گیرد، در این درمان‌ها مراجعات بیمار دو هفته یا ماهی یکبار است.

درمان‌های کمکی

برخی روشها مانند، بادکش درمانی یا کاپینگ، موکسیباسشن، استفاده از گرمای یک گیاه بسیار باارزش برای گرم کردن سوزن‌های زانو لیزر درمانی، ماساژ مدیکال، بلادلتینگ یا خونگیری، حرکت درمانی، شامل حرکاتی که بیمار آموزش می‌بینید تا درمنزل انجام دهد، تغذیه مناسب، اصلاح لایف استایل، مکمل‌های ویتامین، الکترو اکوپانکچر، استفاده از دستگاه تنس با جریان الکتریسیته ضعیف بر روی سوزن‌ها و نیز در طی جلسات درمانی مفید است. 

مرور مقالات در رابطه با تاثیر طب سوزنی در درد زانو

تحقیقی در سپتامبر 2012 در ملبورن استرالیا بر روی 282 بیمار بالای 50 سال که مبتلا به درد زانو بودند انجام شد.

این افراد به 4 گروه تقسیم شدند، گروه اول تحت هیچ درمانی قرار نگرفتند، گروه دوم  لیزر اکوپانکچر، گروه سوم شم لیزر (لیزر بر نقاط غیر طب سوزنی)، گروه چهارم نیدل اکوپانکچر، گروه طب سوزنی در عرض سه ماه بین 8 تا 12 جلسه طب سوزنی دریافت کردند.

پس از پایان درمان فالواپ یا پیگیری بیماران 12 ماه ادامه پیدا کرد، نتایج درمان بسیار امیدوار کننده بود و حاکی از این بود که هم نیدلینگ در نقاط طب سوزنی و هم لیزر در این نقاط، از جهت اثر بخشی و مقرون به صرفه بودن برای بیماران بالای 50 سال با درد زانو، مفید فایده می‌‌باشند.

 

 

برای خواندن بخش اول -طب سوزنی در درمان زانو درد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید طب سوزنی، درمان زانو درد، زانو درد و طب سوزنی، طب سنتی چین، علل درد زانو، سندرم انسدادی دردناک، درد مزمن تعداد بازديد: 1175 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز