Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 03:55

15
فروردین
سنجد در طب سنتی (2)

سنجد در طب سنتی (2)

اگر سنجد بجای تنقلات بی ارزش و مضر (چیپس و پفک و امثالهم) مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای کودکان خواهد بود. زیاد خوردن سنجد برای گوارش خوب نیست و عمل هضم را مختل می کند و برای گوارش هم سنگین است.

همانطور که درحدیث هم اشاره شده یکی از خواص سنجد، تعدیل دمای بدن است که بدلیل سرد بودن مزاج سنجد است؛ لذا سنجد برای تب مفید است. با توجه به این خاصیت، مصرف آن برای رفع  برخی عوارض ناشی از حرارت بالا مثل انواع سرفه ها که بدلیل حرارت بالا و مجاری تنفسی خشک شده روی می‌دهد و ممکن است بعنوان آلرژی شناخته شود و همچنین برای برخی سردردها که ناشی از گرمابوده و مخصوصا در فصل تابستان شایع هستند، مفید خواهد بود. 

همچنین سنجد با جلوگیری از صعود گازها و بخارات گوارشی به مغز مانع بروز علایم سردرد شده و می‌تواند برای مغز بسیار مفید باشد. این گازها که از سیستم گوارشی به مغز متصاعد می شوند (موقع غذاخوردن یا بدلایل دیگر) ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای افراد شوند که از ساده ترین آنها می توان به حالت منگی بعد از غذاخوردن و خواب آلودگی ها و سردرد اشاره نمود. سنجد در بعضی موارد نیز مانع بروز جوش های پوستی می شود.

سنجد بسیار موافق مزاج اطفال است، زیرا اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی هستند و به همین دلیل هم فعالیت زیادی دارند. حتی ممکن است ریشه برخی مشکلاتی که در اطفال رخ می دهد (مثلا پرخاش یا بیش فعالی) نیز بدلیل همین حرارت زیادی باشد.

اگر سنجد بجای تنقلات بی ارزش و مضر (چیپس و پفک و امثالهم) مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای کودکان خواهد بود. زیاد خوردن سنجد برای گوارش خوب نیست و عمل هضم را مختل می کند و برای گوارش هم سنگین است. مصلح آن مواد شیرین نظیر نبات و شکر و ... می باشد.

فواید شکوفه سنجد

گلی است سفید مایل به زرد که بسیار خوشبو است. مزاج گرم و خشک داشته و محرک میل جنسی بخصوص در زنان بوده و باعث باز شدن انسدادهای مجاری داخل بدن می‌شود. نفخ و باد سیستم گوارشی را از بین می‌برد و برای مغز و ریه هم مفید است. در صورتی که با روغن زیتون حرارت داده‌ شود، جهت سستی مفاصل و رشد مو نیز مفید است (استفاده موضعی و مالیدنی).

می‌توان آن را در مقادیر کم بصورت دمکرده نیز استفاده نمود. عرق سنجد هم همان خواص سنجد را، البته به میزان کمتری دارد و همانند سنجد باعث رفع نفخ می شود. سنجد غذاییت زیادی ندارد و برای رفع اشتهای کاذب و ضعف رفتن معده مخصوصا در رژیم‌های لاغری بسیار قابل استفاده است.

 

 

برای خواندن بخش اول -سنجد در طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: طب سنتی، هفت سین، خواص درمانی سنجد، سنجد در طب سنتی، فواید سنجد، سنجد در روایات، فواید شکوفه سنجد تعداد بازديد: 2861 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز