Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 08:59

30
آبان
خود درمانی با طب سنتی- قسمت دوم

خود درمانی با طب سنتی- قسمت دوم

مواد موجود در چای سبز از جمله اسیدتیانین و كاتچین‌‌ها می‌توانند عملكرد سیستم ایمنی بدن را تا 28 درصد تقویت كند.

دكتر محمود خدادوست

 

سرفه‌ها نشانه چیست؟

سرفه شما ممكن است نشانه ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا باشد. در این مواقع احساس بهتری خواهید داشت اگر از عسل استفاده كنید. تركیب عسل و آب ولرم برای درمان سرفه و تسكین گلو فوق‌العاده است. با توجه به پژوهش‌های انجام شده عسل موثرترین و بی‌خطرترین درمان در سرماخوردگی به جای مصرف داروهای شیمیایی است همانگونه كه می‌دانید، دكسترومتورفان (DM) موجود در بسیاری از داروهای سرماخوردگی (otc) موجب درمان و تسكین سرفه شبانه می‌شود. استفاده از دز كمی عسل قبل از خواب به نسبت این داروها تاثیر بیشتری خواهد داشت.

به این موضوع توجه داشته باشیدكه عسل را به كودكان زیر 12ماه ندهید، زیرا می‌‌تواند موجب واكنش‌ها و بیماری‌های جدی در نوزادان شود. با افزودن نمك دریایی، فلفل هندی، دارچین و عسل، توانایی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا افزایش می‌یابد. نمك دریایی مملو از مواد معدنی است و سموم را از بدن دفع می‌كند، فلفل هندی گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد و دارچین تنفس را تسهیل می‌كند.

ویتامین C

ویتامین C یك آنتی اكسیدان بسیارموثر است وقتی بدن عفونت می‌كند ویتامین C گلبول‌های مفید خون را بسیج می‌كند تا باعفونت‌ها مبارزه كند ویتامین C سیستم ایمنی بدن را با افزایش مقدار آنتی بادی‌های بدن افزایش می‌دهد و میوه‌های خانواده مركبات مانند پرتقال، لیمو، لیموترش، و گریپ‌فروت، سرشار از ویتامینC هستند. ویتامینD نیز برای جذب و متابولیسم كلیسم و فسفر بسیار مهم است. بهترین منبع ویتامین D قرارگرفتن درمعرض نور خورشید می‌باشد. افرادی كه ویتامین D بدن آنها در شرایط مطلوبی قرار دارد 50 درصد بیشتر در برابر عفونت‌های دستگاه تنفس مقاومت می‌كنند.

چای سبز

مواد موجود در چای سبز از جمله اسیدتیانین و كاتچین‌‌ها می‌توانند عملكرد سیستم ایمنی بدن را تا 28 درصد تقویت كند. در طول سرماخوردگی، علاوه بر متوسل شدن به روش‌های خانگی، نوشیدن چای سبز را فراموش نكنید.

روی

علائم سرماخوردگی را به خصوص در 24 ساعت اول ابتلاء‌كاهش می‌دهد. افرادی كه روی مصرف می‌كنند، بیش از 7 روز علائم سرماخوردگی را تجربه نخواهند كرد.  دستگاه‌ دفاعی بدن دژ محكمی است كه از بدن در برابر ابتلا به میكروب‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌كند و یكی دیگر از روش‌های افزایش این توانایی، عدم زیاده‌روی در مصرف غذاهاست. 

مصرف آنتی بیوتیك‌ها و داروهای شیمیایی را به حداقل برسانید.  آب زیاد بنوشید (حداقل 6 تا 8 لیوان درتابستان و 4 تا 5 لیوان در زمستان)  ورزش را فراموش نكنید؛ حتی اگر یك پیاده‌روی ساده باشد. ورزش دستگاه ایمنی بدن را تقویت و به نابودی عناصر زیان‌آور كمك می‌كند. عدم فعالیت بدنی به مرگ و میر بیش از 2میلیون نفر در سال می‌انجامد و بی‌‌تحركی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت و چاقی است. در افراد دیابتی روزانه دو ساعت پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را به شدت كاهش می‌دهد این در حالی است كه 60درصد از جمعیت دنیا ورزش نمی‌كنند و یا كم تحرك هستند. 

طب سنتی و درمان سرفه

روش دیگر درمان سرفه و سرماخوردگی، مصرف سیر است. سیر در كاهش فشارخون و كلسترول موثر و مملو از آنتی‌اكسیدان می‌باشد یك حبه سیر خام را قطعه قطعه و به مقداری روغن نارگیل اضافه كنید و یك ساعت بعد به كف پای خود بمالید و جوراب بپوشید. روغن نارگیل به سرعت جذب پوست می‌شو و سیر با عفونت‌ها مبارزه می‌كند. همچنین می‌‌توانید سیر را با عسل و آب ولرم تركیب كنید و این چای را بنوشید تا با سرماخوردگی و عفونت مبارزه كند. یكی از دیگر شیوه‌های درمان سرماخوردگی، ویتامین c است.

پزشكان می‌گویند ویتامین c موجود در توت‌ها با فعال كردن گردش خون از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌كند و چون سرشار از مواد قندی، پروتئین و املاح معدنی است كم‌خونی را درمان كرده، درد عادت ماهیانه زنان را كاهش می‌دهد و ناتوانی جنسی مردان را بهبود می‌بخشد تب مصنوعی و افزایش درجه حرارت بدن نیز عفونت را كاهش می‌دهد یك فنجان چای داغ آماده كنید و به حمام بروید و20 دقیقه آنجا بمانید و آرام ‌آرام چای را بنوشید. سپس یك حوله به خود بپیچید، سعی كنید مانع از پایین آمدن درجه حرارت بدن خود شوید بعد درون یك كیسه خواب و یا زیر چند پتوی گرم بخوابید تا بدن شما عرق كند.

ممكن است احساس خوبی نداشته باشید، ولی پس از طی چند مرحله ساده بدن شما با عفونت آنفلوآنزا مبارزه خواهد كرد. تب، و اكنش طبیعی بدن به عفونت است و حرارت بدن برای مبارزه با عفونت افزایش می‌یابد. تب مصنوعی نیز همین كار را می‌كند و بهبودی را تسریع می‌بخشد ولی اگر تب بیش از 102درجه فارنهایت باشد، نیازی نیست این كار را انجام دهید. در طی این فرایند اگر تمایل دارید سرخود را خنك نگه دارید، می‌توانید روی پیشانی خود كمپرس سرد قرار دهید. بنابراین دفعه بعد كه در آب و هوای سرد قرار گرفتید، با استفاده از این راه حل‌های ساده با عفونت‌ها مبارزه كنید. زیرا این روش‌ها هیچ عوارض جانبی نیز ندارند.

خود درمانی با طب سنتی- قسمت اول

 

برچسب ها: طب سنتی، خود درمانی با طب سنتی، طب سنتی و درمان سرفه، درمان سرفه، سرفه و تغذیه تعداد بازديد: 1566 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز