Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:29

23
آبان
آب درمانی چيست؟ - قسمت دوم

آب درمانی چيست؟ - قسمت دوم

سونا احساس آرامش فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آورد و در رفع استرس بسیار نافع است همچنین دستگاه گردش خون را تحریك می‌کند.

حنانه یوسفی‌تبار 

 

سونا و حمام بخار


سونا و حمام بخار هر دو به یك میزان موثر هستند. انتخاب یكی از این دو روش كاملا با علاقه فرد مرتبط است. سونا با حرارت بالا قادر است سموم بدن را با سرعت بیشتر دفع نماید در حالی كه بعضی معتقدند هوای مرطوب حمام بخار برای سیستم تنفسی مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

سونا احساس آرامش فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آورد و در رفع استرس بسیار نافع است همچنین دستگاه گردش خون را تحریك كرده؛ ضربان قلب را بالا می‌برد كه موجب تنظیم دستگاه ایمنی و افزایش هورمون جنسی می‌شود؛ ترشح مخاطی را در سیستم تنفسی تقویت می‌كند؛ مجاری تنفسی را می‌گشاید و مقاومت در مقابل تنفس را كاهش می‌دهد و دستگاه گوارش را تنظیم می‌كند كه به دنبال آن فرد به آرامش جسمی و ذهنی می‌رسد. كودكان از سن 3-2 سالگی می‌توانند از سونا استفاده نمایند.

موارد استعمال: تقویت و احیاء سلامتی؛ رفع درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی عضلات؛ روماتیسم مزمن؛ آسم؛ فشار خون متغیر و دستگاه گردش خون آسیب دیده.

موارد عدم استعمال: افراد مبتلا به روماتیسم حاد و مفاصل؛ عفونت حاد؛ سل فعال؛ بیماری‌های مسری جنسی؛ تغییرات عروقی در مغز و قلب؛ بیماری‌های تنفسی و یا سرطان پیشرفته نباید از سونا استفاده كنند.

- مدت هر بار استفاده از سونا 15 الی 20 دقیقه است و فرد باید مرتب با پارچه خیس صورت خود را خشك كند.

شستشوی كامل یا محدود

نحوه شستشو با آب گرم به همراه انواع گیاهی را در اینجا توضیح می‌دهیم:

1- شستشوی ناحیه كمری: وان حمام را به اندازه كف دست پر از آب ولرم كنید؛ بتدریج آب داغ به آن بیفزایید تا آب، دور كمر و ناف را در برگیرد. نهایت دمای آب باید حدود 104-103 درجه فارنهایت باشد. بعد از شستشو لباس پوشیده و در رختخواب استراحت كنید. از این روش می‌توان سه بار در هفته و هر بار به مدت 30-15 دقیقه استفاده نمود.

موارد استعمال: برای كاهش سرماخوردگی و درد پشت در مراحل اولیه نافع است.

موارد عدم استعمال: در بیماری‌های قلبی، تنفسی، بواسیر و واریس.

2- شستشوی پا با آب سرد: پاها را در ظرفی محتوی آب سرد فرو برید. آب باید تا ساق پا را دربرگیرد. در این حالت بمانید تا زمانی كه دیگر سرمای آب را احساس نكنید. سپس پاها را خشك كرده، لباس بپوشید و آنقدر راه بروید تا عرق كنید. نوع دیگر از این روش راه رفتن در آب است.

موارد استعمال: در درمان واریس، سردرد، فشار خون پایین، نارسایی تنفسی، بی‌خوابی، زكام، تعریق پا و زانوان كوفته مفید است.

موارد عدم استعمال: این نوع درمان به افراد مبتلا به فشار خون بالا؛ التهاب مثانه؛ عفونت مجاری ادرار؛ دیابت و انسداد عروق توصیه نمی‌شود. افرادی كه همواره از سرمای پا رنج می‌برند نیز جزء این گروه محسوب می‌شوند.

3- شستشوی پا با آب گرمی كه بتدریج دمای آن اضافه می‌شود یا شستشوی پا با آب داغ: در روش اول پاها را در وان مملو از آب در دمای بدن فرو برده، سپس آب داغ را بتدریج به آن بیفزایید ولی در روش دوم آب داغ را در یك مرحله به آب وان اضافه كنید. سعی كنید گرما را به مدت 15-10 دقیقه ثابت نگه دارید. از این روش می‌توان هر روز استفاده كرد.

موارد استعمال: پاهای سرد، زكام و برای دستیابی به آرامش

موارد عدم استعمال: مبتلایان به واریس

4- شستشوی بازوان با آب سرد: لگن را از آب سرد پركنید تا جایی كه آب چند سانتی‌متر بالاتر از آرنج قرار گیرد. البته چنانچه احساس ناراحتی می‌كنید دست نگه دارید و این كار را ادامه ندهید.

موارد استعمال: سردرد و بی‌خوابی.

موارد عدم استعمال: بیماری‌های قلبی و تنفسی.

5- شستشوی بازوان با آب گرمی كه بتدریج به دمای آن افزوه می‌شود: همانند دوش پا عمل كنید سپس یك دوش آب سرد بازو و به دنبال آن نیم ساعت استراحت ضروری است.

موارد استعمال: در درمان برونشیت، آسم، مراحل اولیه عفونت تنفسی، ناراحتی‌های تنفسی و آنژین سینه.

پوشش‌های مختلف

این روش در درمان تب و عفونت استفاده می‌شود. ابتدا باید فرد كاملا در شرایط استراحت باشد یعنی احساس آرامش و راحتی داشته باشد. سپس پارچه‌ای از جنس كتان را در آب سرد فرو برید (برای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی آب گرم توصیه می‌شود)، آن را فشار دهید و تمام ناحیه مورد نظر را با آن بپوشانید البته دقت كنید كه پارچه آنقدر سفت پیچیده نشده باشد كه باعث انسداد رگ‌ها شود.

سپس روی آن را با پارچه‌ای از جنس كتان یا پنبه بپوشانید. فرد باید به مدت 45 دقیقه تا یك ساعت در رختخواب استراحت كند. اگر بعد از یك ربع هیچ گرمایی از پارچه خیس احساس نشد، به كمك شیشه آب گرم یا یك چای داغ، گرمای از دست رفته را جبران كنید و چنانچه فرد احساس ناراحتی می‌كند تمام پارچه‌ها را باز كنید.

موارد استعمال پوشش‌های مختلف

1- پوشش گردن: گلو درد.

2- پوشش سینه‌: برونشیت، بیماری‌های ریه و بیماری‌های عصبی.

3- پوشش بدن (از قوس سینه تا خط كمر): بیماری‌های عفونی ناحیه شكمی، زخم معده، اثنی عشر، بی‌خوابی و تب.

4- پوشش بالا تنه (از زیر بغل تا زیر شكم): در درمان تب زیاد.

5- پوشش ناحیه باسن (با فاصله بین دو پا): در درمان بیماری پروستات و واژن، بواسیر و اگزمای مقعدی.

6- پوشش ساق پا: رفع تب و آماس سیاهرگ.

7- پوشش مفاصل: روماتیسم و آرتروز.

آب درمانی چيست؟ - قسمت اول

آب درمانی چيست؟ - قسمت سوم

 

برچسب ها: فواید آب درمانی، فواید سونا، فواید حمام بخار، پوشش‌های مختلف، خواص آّب درمانی تعداد بازديد: 1147 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز