Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:34

26
آبان
تسکین سرفه با درمان‌های خانگی

تسکین سرفه با درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی بسیاری برای سرفه‌های عمومی وجود دارد اما این که بدانید کدام موادغذایی به درمان آن کمک می‌کند، ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، سرفه یک واکنشی طبیعی است که زمانی که چیزی گلوی شما و یا مسیر تنفسی شما را تحریک می‌کند، رخ می‌دهد. سرفه‌های گهگاهی، امری عادی بوده و حتی نشانه سلامتی به شمار می‌روند؛ چراکه به بدن کمک می‌کنند تا مخاط و یا برخی ذرات باقی مانده غذایی را خارج سازد.

بیشتربخوانید:

با کمک این نوع چای به پاکسازی ریه‌ها کمک کنید

 


به گزارش پایگاه اینسایدر،از مواردی که می‌توان در زمینه علل سرفه نام برد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تحریک شدن ناشی از منابعی مانند دود سیگار، آلاینده ها، عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت و یا سینوزیت

- آلرژی

- آسم

- بیماری‌های ویروسی مانند


سرفه‌های ناشی از آسم، عفونت و آلرژی باید توسط افراد و یا مکان‌های ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی تحت درمان قرار گیرد؛ هرچند در صورتی که سرفه‌هایتان پس از یک ابتلای ویروسی و یا در نتیجه تحریک گلو همچنان باقی مانده باشد، ۸ راه حل برای درمان آن وجود دارد.


۱- مصرف عسل

عسل به دلیل چسبناکی که دارد، به مانند قطره دارویی سرفه عمل می‌کند. زمانی که آن را مصرف می‌کنید، لایه داخلی گلو را می‌پوشاند و باعث کاهش درد و نیز احساس تحریک گلو می‌شود. بیشتر انواع عسل‌هایی که برای مصرف در خصوص سرفه مورد مطالعه قرار گرفته اند، عسل تیره رنگ هستند مانند عسل گندم سیاه.

بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۰۷ که نتیجه آن در مجله «Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine» منتشر شد، نشان داده شد عسل تأثیر بیشتری از داروی «دکسترومتورفان» (که یک داروی رایج برای سرفه است و معمولا برای کودکان خصوصا کودکان یر ۶ سال توصیه نمی‌شود) دارد.
عسل همچنین دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد. این خواص به مبارزه با عفونت‌ها کمک کرده و نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. با وجود آنکه می‌توانید عسل را به شکل ساده مصرف کنید اما باید بدانید اضافه کردن آن به چای گرم تان می‌تواند اثر تسکین بخشی آن بر گلویتان را افزایش دهد.
نکته مهم اینکه کودکان زیر یک سال نباید عسل مصرف کنند؛ چرا که ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که می‌تواند سبب «بوتولیسم نوزادان» شود؛ بیماری نادری که تهدید کننده جان کودکان است.

بیشتربخوانید:

یک صبحانه ی مقوی با خواصی بی نظیر

 


۲- غرغره آب نمک

غرغره کردن آب نمک می‌تواند به کشته شدن باکتری‌ها و نیز شل شدن مخاط گلو کمک کند. شل شدن مخاط گلو به پاکسازی سینوس‌ها کمک کرده و به خلاص شدن سریعتر از سرفه کمک می‌کند. غرغره همچنین می‌تواند به کاهش ورم و تحریک ناشی از سرفه مداوم کمک کند.

اگرچه بیشتر مردم غرغره با آب گرم را ترجیح می‌دهند، آب سرد نیز می‌تواند تثر تسکین بخشی را بر سرفه‌های شما داشته باشد. جیسون مک نایت، استاد بالینی در «دانشگاه تگزاس‌ای اند ام» در این زمینه گفت: این مسئله واقعا به بستگی به این دارد که چه چیزی برای هر فرد به خصوصی برای تسکین سرفه‌هایش بهتر است.


۳- زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان گرمسیری است که به عنوان مکمل غذایی مصرف می‌شود. زنجبیل می‌تواند مشکلات مختلفی را از جمله حالت تهوع، سرماخوردگی و یا علائم شیمی درمانی را درمان کند.

ترکیبات زیست فعال در زنجبیل دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارند. زنجبیل به دلیل طعم تندی که دارد، بزاق دهان را تحریک کرده و به رفع خشکی دهان و یا گلو کمک می‌کند. برای افزایش خاصیت تسکین بخش برای سرفه، زنجبیل و عسل را به چای خود بیفزایید.


۴- تنفس در بخار

تنفس در بخار نیز به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. برای تسکین موقت تلاش کنید تا در بخار حاصل از یک ظرف آب در حال جوشیدن تنفس کنید. هنگامی آب شروع به جوشش کرد، آن را از روی اجاق برداشته و صورت خود را روبروی آن قرار دهید و یک حوله بر روی سر خود بیندازید تا بخار را محصور کنید اما مراقب باشید با نزدیک شدن زیاد، خودتان را نسوزانید.
همچنین می‌توانید با گرفتن دوش آب گرم، اثری مشابه را تجربه کنید. یک دستگاه مرطوب کننده هوا نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای پاکیزه نگه داشتن سینوس‌های شما در طول زمستان باشند.


۵- خرید دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا به حذف آلرژن‌هایی (مواد مسبب آلرژی) که سبب عطسه، سرفه و نیز آبریزش بینی می‌شوند، کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها، هوا را در خانه شما گردانده و به وسیله فیلتر‌های خود، کپک ها، باکتری‌ها و غبار‌ها را زدوده و هوایی تازه و تمیز را تولید می‌کند.

دکتر مک نایت می‌گوید: تصفیه کننده‌های هوا می‌توانند برای افرادی که از حساسیت فصلی رنج می‌برند، مفید باشد. باید بدانید که مانند مرطوب کننده ها، دستگاه‌های تصفیه کننده هوا نیز تنها برای یک اتاق می‌توانند مؤثر باشند. همچنین باید حواستان باشد که به طور مرتب این دستگاه‌ها را به منظور اطمینان از کارکرد درست فیلترها، باید تمیز کنید.

بیشتربخوانید:

مصرف 8 دمنوش با طبع گرم برای روزهای سرد پاییز

 

 


۶- ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی یک مکمل گیاهی که ممکن است به نرم کردن غشا‌های مخاطی تحریک شده در گلو و دهان کمک کند. ریشه‌ها و برگ‌های گل ختمی دارای ماده غلیظی به نام موسیلاژ است. هنگامی که موسیلاژ با آب مخلوط می‌شود، بافت ژل مانندی ایجاد می‌کند که می‌تواند به مانند عسل که در بالا ذکر شد، لایه داخلی گلو را بپوشاند.

۷- آویشن

آویشن به تسکین اسپاسم عضلانی از جمله آن‌هایی که سبب سرفه می‌شوند، کمک می‌کند. بر اساس پژوهشی که نتایج آن در یک مجله آلمانی چاپ شد، مشخص شد ترکیب آویشن و پیچک به بهبود سرفه و سایر علائم برونشیت حاد منجر می‌شود.

۸- نوشیدن آب

یکی از ساده‌ترین و سریعترین راه‌های بهبود سرفه، آبرسانی به بدن است. نوشیدن آب به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا این اخلاط از دهان و یا بینی خارج شوند. این کار همچنین به افراد بیمار کمک می‌کند تا آب از دست رفته از بدن ناشی از عرق کردن و یا آب ریزش بینی را جایگزین کنند.

برچسب ها: طب سنتی، سرماخوردگی، دمنوش گیاهی، سرفه تعداد بازديد: 310 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز