Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:16

23
بهمن
آشنایی با خواص جادویی سوسنبر

آشنایی با خواص جادویی سوسنبر

سوسنبر نام گیاهی از خانواده نعناعیان است. این گیاه خواص بیشماری برای دستگاه گوارش، مثانه، استخوان و ... دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با این گیاه شگفت انگیز آشنا کنیم.

سوسنبر چیست ؟

گیاه دارویی سوسنبر گیاهی است پایا و از خانواده Labiatae، شاخه هایی دارد پرپشت و خزنده که به یک دسته گل های خوشه قرمز یا بنفش رنگ منتهی می شود. برگ آن سبز تیره، معطر، بی کرک و عریض تر و بزرگتر از برگ نعناع و دارای اسانس معطر است.

ساقه زیرزمینی آن کمی چوبی و ساقه هوایی آن در قسمت قاعده چوبی به رنگ قهوه ای و در قسمت فوقانی ساقه سبز و نرم می باشد. این گیاه در ایران در مناطق مختلف دامنه البرز، دره لار، آذربایجان، تبریز و سایر نقاط می روید.

سوسنبر یا سیسنبر یا آس ‌بو Thymus serpyllum که در زبان‌ دیگر آویشن وحشی، آویشن خزنده و آویشن برکلند نیز نامیده می‌شود گیاهی است از تیره نعناعیان، دارای بوی خوش با گل‌ کوچک به رنگ گلی، سفید و ارغوانی.این گیاه در نواحی بحرالروم، ایران، آمریکای شمالی و سیبری می‌روید.

نام های دیگر گیاه سوسنبر در طب سنتی: غام، نعنا فلفلی، سی سبز، سه سنبل، نمام، نمام الملک، حاشابری، آویشن وحشی، آسن بویه.

پرونده مرموز جوان ثروتمند ایرانی فاش شد

پرونده مرموز جوان ثروتمند ایرانی فاش شد

 
پرونده مرموز جوان ثروتمند ایرانی فاش شد

پرونده مرموز جوان ثروتمند ایرانی فاش شد

 سوسنبر چیست/سوسنبر و خواص آن

ترکیبات موجود در سوسنبر

آب، ویتامین های A، B، C، D، E و K، پروتئین، فسفر، کلسیم، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سولفور، کلر، تیامین، کاروتن، ریبوفلاوین، فولات، منتول، نیاسین، فلاونویید و فیبر.

خواص گیاه سوسنبر

خواص سوسنبر عبارتند از:

1. خواص سوسنبر برای بی اشتهایی

ده عدد برگ تازه یا ده گرم برگ خشک این گیاه را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید بعد صاف نموده با عسل شیرین کنید و در طی روز چهار بار و هربار یک لیوان از آن را بنوشید. اگر دچار بی اشتهایی شده اید با دم کرده این گیاه بزودی معالجه شده و اشتهای خود را بدست خواهید آورد.

2. خواص سوسنبر برای گرفتگی ادرار

در مواردی که ادرار بند می آید باید برگ های این گیاه را در سرکه پخت و آن را به صورت ضماد گرم روی مثانه گذاشت و هشت روز این کار را ادامه داد تا حبس البول برطرف گردد.

3. خواص سوسنبر برای سکسکه

وقتی معده شما درد گرفت بهترین دوا دم کرده رقیق این گیاه است. باید دو برگ سوسنبر را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید و آن را صاف و با عسل شیرین کرده و هر روز 4 لیوان از آن را نوشید.

دمکرده رقیق سوسنبر درمان موثر سکسکه است وقتی قوه هاضمه شما ضعیف شده و غذا را به آسانی هضم نمی کنید باید دمکرده قوی این گیاه را بنوشید و در این مورد باید ده برگ این گیاه تازه را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید و بعد صاف کرده با عسل شیرین کنید و هر روز چهار لیوان از آن را بنوشید.

4. خواص سوسنبر برای اضطراب

اگر مضطرب هستید، اگر از تشنجات رنج می برید و خلاصه اگر اعصاب شما ناراحت است دمکرده سبک و رقیق این گیاه بنوشید. طرز تهیه و مقدار مصرف آن این است که دو برگ تازه را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید بعد صاف و با عسل شیرین کنید و هر روز 4 بار و هر بار یک لیوان از آن را بنوشید.

5. خواص سوسنبر برای اختلالات خواب

اگر سست و ناتوان هستید و همیشه خواب آلود و خلاصه سر حال نیستید و احتیاج به یک تقویت کننده دارید دم کرده قوی این گیاه را بنوشید. برای تهیه دمکرده قوی این گیاه 10 گرم برگ تازه این گیاه را در یک لیوان آب جوش و یا ده گرم برگ خشک سوسنبر را در یک لیتر آب دم کنید و بعد از صاف کردن و شیرین کردن هر روز 5 لیوان بنوشید.

فواید سوسنبر/نام دیگر سوسنبر

6. خواص سوسنبر برای پا درد

اگر پاهای متورم و درناک و خسته ای دارید صد گرم برگ تازه یا خشک این گیاه را در یک تشت آب گرم بریزید و 15 دقیقه بگذارید دم بکشد بعد پاهای خود را در آن گذاشته و با دست ماساژ دهید و بشویید.

پاها با دمکرده این گیاه به ترتیبی که در بالا شرح داده شد موجب استراحت و آرامش آن می شود و اگر یک هفته این کار را هر روز ادامه دهید پس از پایان هفت روز خواهید دید پاهای چابک و چالاکی پیدا کرده اید که مثل پرندگان خیلی سبک و چالاک می توانید بدوید.

کسانیکه از ناحیه پا زود سرما می خورند باید برگ های این گیاه را در کفش خود بگذارند تا پایشان با آن تماس پیدا کند.

7. خواص سوسنبر برای کبد

کسانیکه ناراحتی های کبد دارند باید مدت هشت روز و هر روز هشت عدد برگ تازه سوسنبر بجوند. جویدن برگ این گیاه ضد عفونی کننده کاملی است.

8. خواص سوسنبر برای قولنج

دمکرده سبک سوسنبر انواع قولنج را آرام می کند و باعث درمان آن می شود. برای تهیه این دمکرده باید دو برگ سوسنبر را در یک لیتر آب جوش و یا 15 گرم برگ خشک آن را در یک لیتر آب جوش 15 دقیقه دم کنید سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید، وقتی دچار قولنج شدید هر روز چهار لیوان از آن را بنوشید.

9. خواص سوسنبر برای روماتیسم

صد گرم برگ های تازه و یا خشک سوسنبر را در دو لیتر آب جوش بخیسانید و وقتی خوب خیس خورد تا گرم است در پارچه نازکی بپیچید و به صورت کمپرس روی جاهای دردناک بدن بگذارید. کمپرس گرم سوسنبر دردهای مفاصل و رماتیسم را آرام می کند.

10. خواص سوسنبر برای رفع بوی بد پا

کسانی که پایشان زیاد عرق می کند و بو می دهد اگر پای خود را بشویند و چندین شب پاهای خود را در کیسه ای بکنند که پر از برگ های سوسنبر و نعناع است و بخوابند بعد از چند روز خواهند دید که این مشکل برطرف شده است.

خواص نعنا فلفلی/نعنا فلفلی چیست

تذکراتی در مورد سوسنبر

  • زیاده روی در خوردن آن برای زنان باردار مضر است، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.
  • خوردن سوسنبر در کاهش و غلظت شیر زنان موثر است، به این جهت خوردن آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.
  • توصیه می شود هیچ گاه از اسانس خالص سوسنبر به طور موضعی یا خوراکی استفاده نشود زیرا به شدت موجب تحریک، التهاب و زخم می شود. همیشه اسانس ها در بازار به صورت رقیق شده یا فرموله شده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

منبع : دلگرم

 

برچسب ها: سوسنبر، خواص سوسنبر، طبع سوسنبر، دمنوش سوسنبر، فرق نعنا با سوسنبر، سوسنبر چیست؟ تعداد بازديد: 986 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • اکثر مردم این سبزی را ب اسم نعنا یا spearmint می شناسند در صورتیکه سوسنبر است . نغنا نرم و صافتره و برگ هاش کشیده تر است ولی این زبر و ضخیم است .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز