Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:57

14
بهمن
اثرات داروشناسی مرکبات

اثرات داروشناسی مرکبات

در این مقاله اثرات داروشناسی گریپ‌فروت، اثرات داروشناسی پوست لیمو و اثرات داروشناسی آب لیمو مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین نکات مهمی در مورد مرکبات بیان شده است.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ متخصص گیاهان دارویی

 

اثرات داروشناسی گریپ‌فروت

مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد که گریپ فروت یکی از بهترین مکمل‌های غذایی است.

همچنین به خاطر داشتن پتاسیم کافی یکی از پرمصرف ترین مکمل‌های غذایی برای افرادی است که کمبود پتاسیم دارند.

گریپ فروت به دلیل داشتن پکتین، برای کاهش کلسترول و جلوگیری از تصلب شرائین مفید است.

چون پکتین در دیوارهای سلول‌های میوه وجود دارد، لذا خوردن آب آن کمک چندانی به کاهش کلسترول نمی‌کند و باید کلی میوه مورد استفاده قرار گیرد.

پس از آزمایش بر روی ۳۶ نفر که روزی یک عدد گریپ فروت مصرف می‌کرده‌اند، کاهش چسبندگی سلول‌های قرمز و کاهش هماتوکریت مشاهده شد که به دلیل نارنژین موجود در آن بوده است.

در تحقیقی نشان داده شد مصرف کنندگان گریپ فروت کمتر به سرطان پانکراس (لوزالمعده) مبتلا می‌شوند.

همچنین مطالعه ای در سوئد نشان داد که گریپ فروت دارای اثر ضد سرطانی است.

یک گزارش حاکی از آن است که مصرف آب گریپ فروت به همراه سیکلوسپرین‌ در افراد دارای پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) اثرات خوبی داشته است.

در حالی که افزایش و یا کاهش اثر داروها در شرایطی مفید و یا مضر می‌‌باشد، آب گریپ فروت می‌‌تواند باعث افزایش تأثیر بعضی داروها شود.

این اثر از طریق مهار سیتوکروم CYP۳A۴) ۳A۴ P۴۵۰) صورت می‌‌گیرد. همچنین گریپ فروت با بعضی داروها  از جمله آنتی هیستامین‌ها، بنزودیازپین‌ها تداخل ایجاد می‌‌کند.

از بعضی خواص  آن می‌‌توان به اثرات ضد نیتروزآمینی (ماده سرطان زا)، ضد میکروبی، مقوی قلب، ضد سم (ضد سموم بدن و کبد)، کاهش دهنده کلسترول، آرامبخش، تقویت کننده معده، ضد سرطان و ملین اشاره نمود.

مصرف معمولی گریپ فروت هیچ گونه عارضه‌ای به دنبال ندارد، ولی در صورت مصرف همزمان بعضی داروها، به خصوص آنهایی که دوز درمانی شان حساس است، باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد.

اثرات داروشناسی پوست لیمو

پوست لیمو مقوی معده و معطركننده بوده و مانع از شكنندگی عروق می‌‌شود و بهخصوص در درمان فلبیت (التهاب جدار سیاهرگ) مؤثر است.

تهیه چای از لیموترش به طور مستقل معمول نیست، ولی همراه با گیاهان دیگر به صورت تی‌بگ مصرف می‌شود و در بسته‌های 3-2 گرمی موجود است.

آب لیمو

 مهم‌ترین اسید آلی آبلیمو اسید سیتریك به مقدار تا حداكثر 10 درصد است. نزدیك به 2 درصد سیترات‌ از نوع  كلسیم و پتاسیم نیز در آن وجود دارد.

لیمو یكی از منابع غنی پتاسیم است و میزان پتاسیم موجود در آن 145 میلی‌گرم در 100 گرم لیموست.

ویتامین C به میزان 50-40 میلی‌گرم در 100 گرم لیمو (دو برابر میزان موجود در پرتقال) و كلسیم به میزان 61 میلی‌گرم در 100 گرم است.

آب لیمو كالری كمی دارد و حاوی 27 كیلوكالری در هر 100 گرم میوه است. تركیبات دیگر لیمو شامل 2/5 درصد اسانس در پوست میوه‌هاست.

اثرات داروشناسی آب لیمو

ویتامین C كه تركیب مهم لیمو به شمار می‌رود، از خونریزی زخم‌ها جلوگیری و به مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

همچنین به عنوان ضداكسیدان عمل کرده و اثرات ضدسرطان آن در مطالعات حیوانی و انسانی گزارش شده است.

ویتامین C بهخصوص نقش مهمی در خنثی كردن نیتروزآمین‌ها كه سرطان‌زا هستند، دارد.

پكتین آن دارای خاصیت كاهش كلسترول بوده و در كاهش امراض قلبی مؤثر است.

پكتین در جلوگیری از اسهال و استفراغ نیز نقش بسزایی دارد.

بیوفلاونوئیدهای لیمو خاصیت شكنندگی مویرگ‌ها را كاهش داده و در جلوگیری از تصلب شرائین، واریس و خونریزی لثه بسیار مفید است (در حقیقت بیوفلاونوئیدها در جلوگیری از شكنندگی مویرگ‌ها و ایجاد استحكام آنها نقش اساسی دارند.)

آب‌لیمو خاصیت ضد میكروبی خوبی داشته و مصرف آن در افرادی كه دچار عفونت، تب، آنفلوانزا و سرماخوردگی هستند، بسیار مفید است.

آب لیمو مقوی پانكراس و كبد نیز هست.

مصرف آب ‌لیمو در موارد پیوره و زخم گلو مفید بوده و در جلوگیری از خونریزی آنها مفید است.

مخلوط آب لیمو و گلیسیرین به نسبت حدود 1 به 10 برای نرم كردن پوست بسیار مفید است و در آكنه (جوش صورت) و آفتاب‌سوختگی مصرف می‌شود.

برای این منظور مقدار 90 میلی‌لیتر گلیسیرین را با 10 میلی‌لیتر آب لیمو در شیشه‌ای مخلوط نموده و هنگام مصرف بهخوبی تكان دهید و بلافاصله روی پوست بمالید.

این عمل بهخصوص برای پوست دست و پا و در هنگام خواب كه مخلوط تا صبح به خوبی تأثیرگذار باشد، مفید است.

همچنین آب لیمو به رفع عطش کمک زیادی میکند (شربت آب لیمو) و مصرف خوراكی آن در افرادی كه روماتیسم دارند، مفید است.

نكات قابل توجه

- مصرف زیاد آب لیمو، به خصوص به شكل مستقیم، ممكن است اثراتی مخرب روی مینای دندان ایجاد کند؛ بنابراین، بهتر است همیشه به صورت رقیقشده مصرف شود.

- لیموترش در بازار به نام لیموسنگی مشهور است، اما از گونه عمانی (Key lime) در ایران برای تهیه آبلیمو استفاده می‌شود.

لیمو عمانی به صورت مستقیم یا پودر به عنوان آرامبخش، اشتهاآور، عطر و طعم‌دهنده در طب عوام و به طور عمومی مصرف می‌شود.

- در طب عوام ایران از مخلوط دم‌كرده یا جوشانده لیمو عمانی و گل گاوزبان به عنوان آرامبخش و مقوی قلب استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد كه مخلوط این دو گیاه دارای اثرات سینرژیستی است (آثار یكدیگر را تقویت می‌كنند) و ضمن خوش‌طعم و خوشرنگ شدن اثرات مطلوبی ایجاد می‌كند. اكثراً این مخلوط را با نبات مصرف می‌كنند.

 

برچسب ها: خواص مرکبات، اثرات داروشناسی گریپ‌فروت، اثرات داروشناسی پوست لیمو، فواید آب لیمو، اثرات داروشناسی آب لیمو، لیموسنگی، جوشانده لیمو عمانی تعداد بازديد: 1179 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز