Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:56

29
مرداد
کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی (1)

کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی (1)

گیاهان دارویی علاوه بر مصارف خوراکی که در درمان و کنترل بیماری‌ها دارند، دارای کاربردهای آرایشی و بهداشتی نیز می‌باشند و در تهیه ماسک‌هایی برای زیبایی قابل استفاده می‌باشند.

سیما سادات رفیعی؛ کارشناسی زیست شناسی گیاهی

 

ختمی

درمان کننده ریزش مو، شوره و چربی سر، تقویت کننده مو.

روش مصرف: 2 قاشق غذاخوری ختمی پودر شده را با نصف این میزان نشاسته الک شده و مقداری شیر پرچرب خمیر یکدستی تهیه کنید.

این خمیر را بر تمام سطح پوست بمالید و 20 الی 30  دقیقه بماند. این ماسک برای برطرف کردن خشکی پوست مفید است.

همچنین از بخور گل ختمی نیز می‌‌توان برای شادابی پوست استفاده کرد، در هنگام بخور صورت ماساژ داده شود.

بابونه

ضد التهابات پوستی، برطرف کننده زخم‌‌های جلدی، رفع اگزما، چربی و شوره سر، ضد آکنه و جوش غرور، ترمیم سوختگی، زیبایی پوست، مراقبت از مو، ضد عفونی کننده پوست، مرطوب کننده، محافظت کننده پوست، از بین بردن سیاهی دور چشم، از بین بردن خارش پوست و التیام.

عصاره گل بابونه برای تسریع گردش خون، ترمیم زخم، روشن تر کردن رنگ مو، نرم تر وپرپشت نمودن مو استفاده می‌‌شود.

روش مصرف: گل‌های بابونه را به مدت 3 دقیقه در آب بجوشانید. در ظرف را گذشته و اجازه دهید سرد شود سپس از صافی ظریف با فشار عبور دهید.

گلاب و آب لیمو را به آن اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن در شیشه ای با رنگ تیره بریزید و از آن استفاده کنید.

همچنین می‌توان از بخور گل بابونه استفاده کرد و در حین بخور دادن صورت را به آرامی ماساژ داد.

 

چای سبز

مرطوب کننده، نرم کننده، ضد چروک، محافظت پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، جلوگیری از پیری پوست.

روش مصرف: تکه‌ای پنبه را آغشته به چای سبز کرده و روزانه به صورت خود بمالید. بعد از شستن موها با شامپو، به جای استفاده از حالت دهنده‌‌های مو، از عصاره چای سبز با آب به جای نرم کننده مو استفاده کنید.

چای سبز به خاطر مواد مغذی فراوانی که دارد، موجب تقویت رشد موها شده و تغذیه موها را بهبود می‌‌بخشد.

کتیرا

نرم کننده، تغذیه کننده و ترمیم کننده مو، مانع ایجاد موخوره، استحکام بخشیدن به موهای ضعیف، ترمیم کننده ترک لب.

روش مصرف: برای تقویت موهای خشک، یک قاشق مرباخوری کتیرای زرد را پس از آسیاب کردن با یک استکان آب مخلوط کرده و هم بزنید به مدت 1 الی 2 ساعت به حال خود رها کنید تا کاملا آب را جذب کرده و آماده شود.

مقدار یک سر شیشه از شامپوی مورد استفاده را به کتیرای آماده شده اضافه کرده و در حمام سر خود را با این مخلوط شستشو دهید، همچنین می‌‌توان از ترکیب آن با زرده تخم مرغ استفاده کرد که برای جلوگیری از شکنندگی موهای خشک بسیار مفید است.

مالیدن آن با سركه لكه‏‌های پوستی و كك و مك را برطرف می‏‌سازد، و برای برص نیز تا اندازه‏ای مفید می‏‌باشد.

سدر

ضدالتهاب و خنک کننده پوست، تقویت کننده و حالت دهنده مو، جلوگیری از ریزش مو، خشکی و موخوره.

روش مصرف: یک قاشق سدر را در کاسه‌ای بزرگ ریخته و آن را به هم بزنید تا کف کند. سپس فقط با کف و آب آن، سر را بشویید، دقت کنید که ذرات گیاه لابه‌لای موها گیر نکند چون باعث ریزش مو می‌‌شود.

همچنین می‌‌توان پودر برگ سدر را تهیه نموده و یک قاشق رابا  مقداری آب ولرم مخلوط کنید پس از نیم ساعت بعد از اینکه موهای خود را با شامپو دلخواه شستید این ترکیب را روی سر ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه آرام ماساژ دهید.

برای پوست صورت نیز ماسک سدر برای کسانی است که پوستی ملتهب دارند و اغلب از انواع جوش‌‌های عفونی بر روی پوستشان رنج می‌برند، می‌‌تواند مفید باشد.

به این صورت که  یک قاشق چایخوری سدر را با اندکی ماست و خیار رنده شده مخلوط کرده و به پوست خود بمالید و پس از مدت زمان ۲۰ دقیقه آن را با آب ملایم شستشو دهید.

برای تهیه اسکراب از سدر به منظور لایه‌برداری پوست صورت باید آن را با آب و یا برای اثردهی بیشتر  با كمی سركه و آب مخلوط كنید و خوب كه به هم خورد روی پوست بمالید و بگذارید خشك شود بعد با دست به صورت دورانی آن را ماساژ دهید و در اصطلاح اسكراب كنید.

حنا

خنک کننده، ضد التهاب، درخشان کننده و تقویت کننده ریشه مو.

روش مصرف: روغن کنجد را روی حرارت بگذارید تا گرم شود، سپس پودر حنا را به آن اضافه کرده و اجازه دهید 5 تا 6 دقیقه بجوشد.

صبر کنید تا مخلوط حاصل خنک  شود و سپس به موها و پوست سر بمالید (از ریشه موها تا نوک موها را آغشته سازید) و مابقی ماسک را در ظرف پلاستیکی دربسته ای برای استفاده‌‌های بعدی نگهداری کنید.

حتما این ماسک روغنی را 2 تا 3 بار در هفته و به مدت 2 ماه استفاده کنید. این ماسک مو برای جلوگیری از سفدی و ریزش مو مفید است.

مریم گلی

ضد عفونی کننده و تنگ کننده منافذ پوست، تقویت کننده مو.

روش مصرف: 50 گرم برگ گیاه را در نیم لیتر آب بریزید تا بجوشد و غلیظ شود. سپس بگذارید 10 دقیقه با شعله ملایم دم بکشد و آب آن کم شود.

محلول را صاف کنید و نیم لیتر سرکه را اضافه کنید. هر روز صبح این لوسیون را به کف سرتان بزنید. این محلول را می‌‌توان سه تا چهار روز در یخچال نگه داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم -کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ماسک بابونه، ماسک چای سبز، کاربرد گیاهان دارویی، گیاهان دارویی و محصولات آرایشی، محصولات آرایشی و بهداشتی، ماسک ختمی، ماسک کتیرا، ماسک سدر، ماسک حنا، ماسک مریم گلی تعداد بازديد: 958 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز