Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 11:04

29
مرداد
کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی (2)

کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی (2)

در قسمت دوم مقاله کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی، با مصارف گیاهان دارویی مورد، شنبلیله و همیشه بهار در تهیه ماسک‌های زیبایی آشنا می‌شوید.

مورد

مفید برای آکنه، پسوریازیس و تقویت کننده و جلگیری از ریزش مو.

روش مصرف: استفاده از بخور یا ماسک آن برای پوست‌‌های چرب و آکنه‌ای. برای جلوگیری از ریزش مو به نسبت مساوی می‌توان مورد را پودر كرده و داخل روغن كنجد ریخت تا حالت خمیری به دست بیاید.

قبل از استحمام می‌تو‌ان این خمیر را چند ساعت روی سر نگه داشت و بعد استحمام كرد.

شنبلیله

کاهش دهنده چربی پوست، درخشان کننده پوست، جلوگیری از شوره و ربزش مو، مرطوب کننده برای موهای خشک.

روش مصرف

تخم‌‌های شنبلیله را مدتی در آب خیس کنید و سپس آن‌‌ها را له کنید و خمیری درست کنید. ابتدا کمی روغن نارگیل به سر بمالید و سپس، خمیر را روی پوست سر بمالید.

برای نتیجه دهی بهتر به مو یک ساعت زمان بدهید تا ماسک را جذب کند. پس از یک ساعت، سر را بشویید. روش دیگر این است که پودر آسیاب شده تخم شنبلیله را با روغن نارگیل ترکیب کنید و خمیری درست کنید.

سپس، این مواد را روی سر ماساژ دهید. پس از ۲ تا ۳ هفته استفاده، نتیجه را مشاهده کنید. این خمیر به جلوگیری از ریزش مو، کاهش شوره سر و افزایش رشد مو کمک می‌‌کند.

همیشه بهار

ضدالتهاب، درمان زخم‌‌ها و التیام پوست به ویژه در سوختگی‌‌ها، اگزما، پاک کننده پوست، از روغن آن برای تهیه کرم‌‌های نرم کننده و محافظ مخصوص پوست‌‌های حساس و ترک خورده، لوسیون‌ها، صابون‌ها، پماد و کرم‌های ضد آفتاب، انواع نرم کننده‌‌ها و شامپوهای نرم کننده مو استفاده می‌‌شود.

روش مصرف: مقداری گل همیشه بهار را در آب جوشانده و روی صورت اسپری کنید، این دمنوش دارای قدرت آبرسانی بالایی می‌‌باشد. 

سایر نکات

- برای تقویت مو هر دو تا سه ماه، یک شب 20 گرم مورد نرم و 20 گرم آرد نخود خام و 20 گرم وسمه نرم و 5 گرم قهوه نرم را مخلوط کرده و به آن سه یاچهار عدد زرده تخم‌مرغ و کمی آب اضافه کنید تا به صورت خمیری درآید و شب، هنگام خوابیدن آن‌‌ها را بر پوست سر بمالید و آن را بپیچید و صبح در حمام سر را بشویید.

- برای ریزش موی ناشی از صدمات خارجی، پر سیاوشان، قهوه، حنا، گل ریواس، شنبلیله خشک از هر کدام 25 گر. مورد، نخود خام و سیاهدانه همه را مخلوط کرده و بسیار نرم بسایید.

همچنین مغز پسته خام، مغز فندق خام، مغز بادام خام و مغز گردو، از هرکدام 50 گرم مخلوط کرده ونرم بکوبید سپس با داروهای دیگر مخلوط کرده و در هر هفته دو شب هنگام خواب یک استکان از دارو را با 2 عدد تخم‌مرغ کامل شامل زرده و سفیده مخلوط کنید و برپوست سر بمالید و سر را بپیچید و صبح در حمام بشویید.

- برای ریزش مو بر اثر چربی پوست سر، گل ریواس، گل ختمی و کتیرا از هر کدام 30 گرم، شاهتره، مورد، گل بنفشه و شنبلیله خشک از هر کدام 10 گرم، لیمو عمانی یا پوست لیموترش خشک 300 گرم همه را مخلوط کرده و با یک کیلو سدر مخلوط کنید، هر سه روز یک بار به حمام بروید و مقدار لازم از آن را با آب گرم مانند ماست درست کنید و پس از ده دقیقه ماندن، سر را با آن شستشو دهید و پس از شستشو بگذارید حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت روی سر بماند بعد سر را با آب بشویید.

- برای نرم کردن موها برگ سداب تازه را بکوبید و بر موها ضماد کنید یا برگ سقز تازه را بکوبید و بر موها ضماد کنید. اگر برگ‌‌ها خشک است نرم بکوبید و با آب خمیر نموده و خضاب کنید.

- اگر خواستید موها را کوتاه نکنید و آن‌‌ها را به صورت بلند حفظ کنید، گهگاه برگ درخت سقز کوبیده را با آب گرم خمیر کرده و بر آن ضماد کنید.

- برای این که موهای خود را حالت دهید و به همان حالت بماند بر روی موها لعاب اسفرزه یا کتیرا بمالید.

- برای رشد موها، همیشه در حمام پس از شستن سرگل بومادران، گل ختمی، گل بنفشه، اسطوخودوس، شاهتره و سیاهدانه را از هرکدام به مقدار مساوی بجوشانید، بعد آب آن را با لعاب اسفرزه مخلوط کرده و سر را با آن بشویید و پس از شستشو مدتی صبر کنید روی سر بماند سپس دوش بگیرید.

- برای پیشگیری از سفید شدن موها هر چند وقت یک بار به مدت یک هفته هر روز سر و موها را با آب جوشانده هلیله سیاه کوبیده شده بشویید.

برای مشکی کردن موهای سفید شده برگ کنجد را با حنا مخلوط کرده و با آب گرم خمیر کنید و بر سرضماد کنید.

- برای قرمز کردن رنگ مو، سعدکوفی  و کندر را نرم بسایید و در مقداری آب بجوشانید تا کمی آب آن باقی بماند پس از شستن و خشک کردن موها آن را بر موها بمالید و پس از مدتی سر را بشویید.

- برای رفع شوره سر، اسفرزه را در سرکه بجوشانید و اسفرزه‌‌ها را چند ساعت قبل از حمام بر سر ضماد کنید. همچنین می‌‌توانید در حمام با آب جوشانده شاهتره و گل ختمی سر را بشویید.

- برای مرطوب نگه داشتن ور چشم، عصاره‌‌های بابونه و گشنیز مفید است.

- گیاهانی که برای رفع التهاب پوست مفید هستند شامل: بابونه، گل همیشه بهار، شیرین بیان، گل ختمی، گل آقطی، کتان، سدر، حنا می‌‌باشند.

توجه: تمام موارد بیان شده باید براساس مزاج فرد و دستور پزشک انجام شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -کاربرد گیاهان دارویی برای مصارف آرایشی و بهداشتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زیبایی، گیاه درمانی، خواص شنبلیله، گیاهان دارویی و محصولات آرایشی، محصولات آرایشی و بهداشتی، کاربردهای گیاهان دارویی، خواص مورد، همیشه بهار تعداد بازديد: 1249 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز