Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 11:00

29
فروردین
زرشک، طبیب سرخ پوش (1)

زرشک، طبیب سرخ پوش (1)

زرشک به شكل چای، كپسول، عصاره ها، مایع یا تنتورها و یا پماد موضعی عرضه می شود.

مریم عظیمی آزاد؛ مهندس صنایع غذایی

 

 

 

مصرف طبی زرشک به دوره مصریان باستان می رسد كه فراعنه و ملكه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می كردند. امروزه، گفته می شود این گیاه درد مفصلی، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیس را تسكین می بخشد.

انواع عفونت هایی كه زرشک می تواند در درمان آن ها موثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای  روده ای، ریه ها، عفونت های مخمری و اسهال.پوست ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه و ساقه این گیاه زردرنگ است و اروپایی ها و آمریكای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از ان استفاده می كردند.

اما تركیبات موجود در پوست این گیاه زرشک را به عنوان یک گیاه درمانی مطرح كرده است.سبوس و پوسته این گیاه حاوی الكالوئید است، كه به عقیده برخی از افراد آنتی بیوتیک بوده و به عقیده متخصصان طب گیاهی سبب تحریک خاصیت ضدعفونی غشای مخاطی بدن می شود.

به منظور پی بردن به این ادعا، اگر <قطره ای آب زرشک> را روی زبان خود بگذارید، دهان شما آبكی خواهد شد. این بدان معنا نیست كه زرشک طعم خوبی دارد بلكه این گیاه تقریبا تلخ است به گفته كارشناسان طب گیاهی، وقتی دهان شما آبكی می شود سبب می شود كه بتوانید با عفونت مبارزه كنید. این گیاه در اثر تحریک بخش هایی از سیستم ایمنی بدن این اثر را بر جای می گذارد.

معرفی گیاه

زرشک گلی است كه طول آن به ۹ پا (حدود ۳ متر) می رسد و دارای شاخه های خاكستری و برگ های دارای دندانه است. بین ماه های فروردین تا خرداد، غنچه ها و گل های زرد روشن از آن جوانه می زنند. این غنچه ها و گل ها در فصل پاییز رنگ قرمز گیلا سی به خود می گیرند كه به صورت بوته های خمیده رشد می كنند. می توانید از زرشک رسیده برای تهیه مربا استفاده كنید.

تركیبات گیاه

پوسته و ریشه زرشک حاوی انواع بسیاری از مواد شیمیایی به نام <الكالوئید ایزوكینولین> است. دانشمندان این تركیبات را در طول سالیان متمادی مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند و پی بردند كه آن ها در واقع خواص آنتی بیوتیكی دارند.برخی از آن ها باعث پایین آوردن تب، كاهش تورم و فشارخون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلا ت قلب كمک می كنند.

اشكال موجود

زرشک به شكل چای، كپسول، عصاره ها، مایع یا تنتورها و یا پماد موضعی عرضه می شود. عصاره های حاصل از این ماده به صورت دارویی حاوی ۸ تا ۱۲ درصد محتوای الكالوئید ایزوكینولین استاندارد شده است.

نحوه مصرف

اگر به علت عفونت های مكرر غالبا آنتی بیوتیک زیاد مصرف كرده اید، پزشک شما به عوض داروهای تجویزی، ممكن است داروهای گیاهی را نیز مدنظر قرار دهد. دلایل متعددی برای این ادعا وجود دارد. زرشک می تواند احساس سرحال بودن به شما دهد و شما را از سایر معالجات نجات دهد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- زرشک، طبیب سرخ پوش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مصرف طبی زرشک، درمان طاعون، روماتیسم، تورم پسوریازیس، قطره آب زرشک، تركیبات گیاه زرشک، الكالوئید ایزوكینولین، نحوه مصرف زرشک تعداد بازديد: 930 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز