Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 20:10

24
بهمن
دوران بازنشستگی، نیازمند تدابیر مالی

دوران بازنشستگی، نیازمند تدابیر مالی

ازنشستگی درواقع شروعی دوباره برای کسب تجاربی است که سال‌ها به دلیل مشغله‌های کاری فرصت انجام آن‌ها را نداشتید. مطالعات نشان می‌دهند که انسان در دو مرحله زمانی از زندگی‌اش بسیار آسیب‌پذیر است

تحریریه زندگی آنلاین : بازنشستگی درواقع شروعی دوباره برای کسب تجاربی است که سال‌ها به دلیل مشغله‌های کاری فرصت انجام آن‌ها را نداشتید. مطالعات نشان می‌دهند که انسان در دو مرحله زمانی از زندگی‌اش بسیار آسیب‌پذیر است، نخستین سال پس از تولد و اولین سال پس از بازنشستگی. ازآنجاکه هر کس بیشترین زمان عمرش را به کار می‌گذراند، تغییر سبک زندگی پس‌ازاین دوران با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. فارغ شدن از کار و تغییر شیوه‌ی زندگی که عمری به آن عادت داشتید از یک‌سو، برنامه‌ریزی برای سپری کردن اوقات خود با توجه به امکانات و شرایط این دوران از سوی دیگر می‌تواند چالش‌برانگیز شود. برای مثال، موقعیت زندگی در دوران بازنشستگی ممکن است با میزان پس‌انداز و بودجه شما محدود شود. لذا، نگرانی‌های مالی می‌تواند عاملی باشد که سبک زندگی بازنشستگی کیفیت مطلوب را نداشته باشد.

وقتی پا به دوران بازنشستگی می‌گذارید، در حقیقت درآمد شما به حقوق بازنشستگی محدود می‌شود. لذا، دانستن اینکه چقدر می‌توانید هزینه کنید و یا چه چیزهایی را برای آینده حفظ کنید چالش‌برانگیز است. پیش‌بینی هزینه‌های احتمالی مانند، مراقبت‌های  بهداشتی  ـ  درمانی، پرداخت هزینه تحصیل فرزندانی که هنوز در خانه هستند و همچنان به کمک مالی نیاز دارند، و یا حمایت از والدین سالخورده‌ای که به شما وابسته‌اند چندان دور از انتظار نیست. بااین‌وجود هنوز هم می‌توانید کیفیت زندگی خوبی در دوران بازنشستگی داشته باشید. مهم این است که اهداف خود را فراموش نکنید، و برای دستیابی به تعادل نسبی دست‌به‌کار شوید. مثلاً، درعین‌حال که به کسانی که دوستشان دارید کمک می‌کنید، در مورد محدودیت‌هایی با فرزندان خود صحبت کنید. حتی زمان بیشتری را برای کمک به آن‌ها در درک مزایای استقلال مالی صرف کنید. به‌جای کمک مالی، تجربه‌ها و آموزش‌های مالی ارزشمند خود را با آنان به اشتراک بگذارید.

بیشتربخوانید:

سایه روشن های بازنشستگی پیش از موعد

 

 

 

 

چگونه بازنشستگی شادی داشته باشیم؟

با یک برنامه‌ریزی اقتصادی پیش بروید. مقتصد بودن، واژه‌ای است که بعضی آن را یک قابلیت به‌حساب می‌آورند که با بهره‌گیری از آن کنترل اوضاع را در دست می‌گیرند؛ و برای برخی به معنی محدود کردن خوش‌گذرانی‌هاست که موجب هراس آن‌ها می‌شود! اما سؤالی که اینجا مطرح است این است که چرا هر دو نه؟  در حقیقت دوران بازنشستگی، پاداش یک‌عمر کار و تلاش مستمری است که فرد با پرداخت سال‌های عمر خود در جهت خدمت به جامعه به دست می‌آورد. و حال سزاوار است که از این دوران نهایت لذت را ببرد. 

 

بازنشستگی به این معنی نیست که شما محدودشده‌اید، و البته آن‌گونه هم نیست که بی‌توجه به شرایط و امکانات موجود پیش بروید. درواقع، این امکان وجود دارد که با آماده شدن و کسب مهارت‌های لازم، مثل همه دوران‌های دیگر زندگی یاد بگیریم که چگونه مفید، پویا،  لذت‌بخش و در آرامش زندگی کنیم.  شاید برای اینکه شما بتوانید تصور روشن‌تری از زندگی دلخواه خود در دوران بازنشستگی داشته باشید،‌ و برای یک انتخاب شایسته‌تر ابتدا، بهتر باشد گزینه‌های موجود و ایده آل‌های خود را ارزیابی کنید. آیا تمایل دارید در خانه، محله یا شهری که سال‌هاست در آنجا زندگی می‌کنید بمانید؟ یا وقت آن رسیده به مکانی آرام تر یا حتی یک شهر کوچک‌تر به‌دوراز هیاهوی دوران پرمشغله سابق خود نقل‌مکان کنید؟ زندگی در خانه و شهر کوچک‌تر به‌مراتب کم‌هزینه‌تر است. مخارج کم‌تر یعنی نقدینگی بیشتر؛ بنا به‌ضرورت، کوچک کردن زندگی، شمارا به این فکر وامی‌دارد که از شر برخی وسایل اضافی که دیگر چندان بکارتان نمی‌آید خلاص شوید. درحالی‌که ممکن است تعدادی از آن‌ها را به دیگران اهدا کنید، می‌توانید بخشی را بفروشید و مبلغ دریافتی را برای برنامه‌های آتی زندگی جدید خود پس‌انداز کنید.

 

ایجاد تعادل مناسب بین چالش های مالی و هزینه های زندگی و درعین‌حال لذت بردن از دوران بازنشستگی می‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال امر غیرممکنی نیست، فقط ممکن است لازم باشد رویکرد حساب‌شده‌تری به بودجه خود داشته باشید. بودجه‌بندی یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت پول شما است. راه‌کاری که به شما کمک می‌کند که برای پرداخت هزینه های ضروری و غیرمنتظره روزمره‌تان برنامه‌ریزی مالی داشته باشید. به این فکر کنید که هزینه های هفتگی آینده ممکن است با پول امروز چقدر باشد؟ هزینه نگهداری از خانه و ماشین،‌ و یا تعویض یکی از وسایل اساسی منزل. همه این‌ها می‌توانند بخشی از بودجه بازنشستگی را به خود اختصاص دهند. برای موارد غیرمنتظره، مانند هزینه های دندانپزشکی ... بودجه اختصاص دهید.  اما در این میان همیشه بحران‌های مالی در جامعه وجود دارد که می‌تواند بودجه شمارا تهدید کند. این موارد عبارت‌اند از:

 بیشتربخوانید:

شرایط دریافت وام ضروری بازنشستگی اعلام شد

 

 

 

تورم : تورم برای هرکسی که با درآمد ثابت زندگی می‌کند یک نگرانی دائمی است. بطوریکه حتی نرخ های پایین تورم هم می‌تواند به‌طورجدی رفاه زندگی بازنشستگان را تهدید کند. یک دوره تورم غیرمنتظره می‌تواند ویرانگر باشد. بنابراین، بازنشستگان و افرادی که سالهای آخر دوران کار را سپری می‌کنند، می‌بایست سرمایه‌گذاری در منابعی آزموده شده را در نظر بگیرند که در طول دوره های تورم ارزش آن‌ها کاهش نیافته است.  برای افرادی که امکان چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برایشان ممکن نیست؛ داشتن یک کار فقط به‌صورت پاره‌وقت و مقطعی می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

 

کاهش نرخ بهره : پایین آمدن نرخ بهره، درآمد بازنشستگی را با کاهش نرخ رشد حساب های پس‌انداز و دارایی های نقدی مواجه می‌کند. درنتیجه، افراد برای جمع‌آوری وجوه بازنشستگی کافی نیاز به پس‌انداز بیشتری دارند. در مواقعی که نرخ بهره بلندمدت در زمان خرید پایین باشد، سالیانه درآمد کمتری دارد. نرخ بهره واقعی پایین نیز باعث کاهش سریع قدرت خرید می‌شود.

از طرفی افزایش نرخ بهره سبب رشد معکوس در بازار سهام و مسکن شود. درنتیجه بر درآمد قابل‌تصرف بازنشستگان تأثیر بگذارد. بااین‌حال، به دلیل تأثیر آن بر درآمد پس‌انداز، نرخ های بهره واقعی بالا می‌توانند سطح رفاه بازنشستگان را افزایش دهد.

 

سقوط بازار سهام : رشد معکوس بازار سهام،‌ به‌طورجدی پس‌انداز بازنشستگی را کاهش می‌دهد. سهام عام در طول زمان عملکرد قابل‌توجهی از سایر سرمایه‌گذاری‌ها داشته‌اند. بنابراین معمولاً برای بازنشستگاه به‌عنوان بخشی از استراتژی تخصیص متوازن دارایی توصیه می‌شود. بااین‌حال، نرخ بازده ای که از سبد سهام خود به دست می‌آورید می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کمتر از روندهای بلندمدت باشد. اگر ارزش بازار سهام کاهش یابد، پس‌انداز بازنشستگی فرد را به‌طورجدی کاهش می‌دهد. توالی بازده های خوب و ضعیف بازار سهام نیز می‌تواند شکننده باشد؛ صرف‌نظر از نرخ بازده بلندمدت. برای مثال، بازنشسته‌ای که در دو سال اول بازنشستگی بازدهی ضعیفی از بازار را تجربه می‌کند، نتیجه متفاوتی نسبت به بازنشسته‌ای خواهد داشت که بازده بازار خوبی را در همان بازه زمانی تجربه کرده است.

بیشتربخوانید:

صندوق های بازنشستگی جامانده از هدف

 

 

 

اثرات سیاست عمومی : سیاست های دولت‌ها همواره در بسیاری از جنبه های زندگی ما ازجمله وضعیت مالی بازنشستگاه تأثیر می‌گذارد. این سیاست‌ها اغلب در طول زمان تغییر می‌کنند. این خطرات شامل افزایش احتمالی مالیات یا کاهش مزایای استحقاقی از خدمات درمانی یا تأمین اجتماعی است. برنامه‌ریزی بازنشستگی نباید بر این فرض استوار باشد که سیاست دولت برای همیشه بدون تغییر باقی می‌ماند. آگاهی از حقوق خود و اینکه مقامات دولتی ـ محلی چه وظایفی در قبال رفاه شما دارند لازم است. حتی بهترین برنامه های بازنشستگی نیز ممکن است درنتیجه یک رویداد غیرمنتظره شکننده باشند. اگرچه می‌توان برخی از این خطرات را با برنامه‌ریزی دقیق به حداقل رساند، اما بسیاری از ریسک های احتمالی کاملاً خارج از کنترل ما هستند. بااین‌حال درک و شناخت خطرات احتمالی در دوران بازنشستگی و در نظر گرفتن آن‌ها در مرحله برنامه‌ریزی برای این دوره می‌تواند به کاهش و مدیریت صحیح آن‌ها کمک کند.

 

 

برچسب ها: آرامش، سبک زندگی، بازنشستگی، کسب و کار، سن بازنشستگی، مسکن، پس انداز، تورم، بورس، استقلال مالی، سهام تعداد بازديد: 169 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز