Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 11:43

30
آبان
اقدامات پس از زلزله

اقدامات پس از زلزله

همیشه پس از زلزله، شرایط بسیار ناامیدکننده است، اما باید هوشیاری تان را بیش از پیش حفظ کنید. آتش سوزی، نشت گاز و جراحت های ایجاد شده، خطراتی هستند که معمولا پس از هر زلزله ای جان افراد را تهدید می کنند.

مترجم: نادیا زکالوند


همیشه پس از زلزله، شرایط بسیار ناامیدکننده است، اما باید هوشیاری تان را بیش از پیش حفظ کنید. آتش سوزی، نشت گاز و جراحت های ایجاد شده، خطراتی هستند که معمولا پس از هر زلزله ای جان افراد را تهدید می کنند. بنابراین هرقدر هوشیاری تان را حفظ کنید، در امنیت بیشتری خواهید ماند.

پس از زلزله، مراقب پس لرزه ها باشید و از ایمنی مکانی که در آن قرار دارید، مطمئن باشید. از راهنمایی های مسئولان محلی خود پیروی کنید و بدین ترتیب ایمنی خود را افزایش دهید.

جراحت ها و درخواست کمک

بررسی جراحت ها پس از زلزله

پس از زلزله، قبل از انجام هر کاری، ببینید که آیا صدمه ای جدی دیده اید یا خیر. اگر خونریزی دارید، محل خونریزی را ابتدا از سطح زمین بلندتر نگهداشته و سپس روی آن فشار دهید.

چنانچه جراحت تان بسیار جدی است، با استفاده از تلفن همراه و یا هر وسیله ممکن، توجه امدادگران را به خود جلب کنید.

درصورت محصور شدن

اگر در جایی از ساختمان تخریب شده، گرفتار مانده اید، با استفاده از تلفن همراه کمک بخواهید.

اگر امکان استفاده از تلفن همراه را نداشتید، با وسیله ای شروع به ضربه زدن کنید. بدین ترتیب احتمال اینکه امدادگران به محل گرفتارشدن تان پی ببرند، بسیار زیاد خواهد بود.


کمک به اطرافیان

در صورت امکان به مجروحان زلزله کمک کنید. اگر متوجه فردی شدید که به کمک های پزشکی نیاز داشت، تا رسیدن امدادگران، به او کمک های اولیه برسانید. برای این کار:

* اگر خونریزی داشت با استفاده از باند تمیز، زخم او را محکم ببندید. البته مراقب باشید، فشار وارده آنقدر نباشد که جریان خون را قطع کند.

* اگر قلب کسی از کار افتاده بود، عملیات احیاء قلبی انجام دهید.

* اگر جراحت فردی بسیار شدید بود، فقط منتظر رسیدن کادر پزشکی شوید.

آمادگی در برابر پس لرزه ها

رفتن به مکانی امن

بعد از زلزله ها، ممکن است پس لرزه های متعددی وجود داشته باشد که خود آنها نیز صدمات مهمی وارد می کنند. بنابراین باید در برابر آنها نیز خود را ایمن کنید.

پس از زلزله به سرعت خود را به بیرون برسانید و یا اگر پس لرزه به سرعت رخ داد و شما فرصت بیرون رفتن از ساختمان را نداشتید، به سرعت به روی زمین و زیر یک میز دراز بکشید و یا با وسیله ای سر خود را محفوظ نگهدارید.

کفش و لباس مناسب

کفش محکم به پا کنید و لباس های آستین بلند بپوشید تا از خطرات شیشه خرده و دیگر اشیاء خرد شده محفوظ بمانید.

در صورت امکان کلاه ایمنی به سر بگذارید. اگر به لباس یا کلاه مناسب دسترسی ندارید، تا حد امکان سعی کنید به اشیاء و خرده ریزهای اطراف تان دست نزنید.

 خروج از ساختمان

به محض اینکه لرزش ساختمان به پایان رسید و بیرون رفتن از ساختمان خطری نداشت، از محل بیرون بروید. زیرا معمولا ساختار ساختمان ها پس از اولین زلزله ها ضعیف شده و احتمال ریزش دارند.

همچنین پس لرزه های احتمالی می توانند به ساختمان صدمات بیشتری وارد کنند.

* اگر در آپارتمان ها زندگی می کنید، هرگز از آسانسور استفاده نکنید. با احتیاط از پلکان پایین آمده و به طرف در خروجی بروید.

* اگر در یک استادیوم و یا تئاتری هستید، از ساختمان با خونسردی خارج شوید. مراقب سقوط اجسام در اطراف خود باشید.

 ماندن در فضای باز

تا زمانی که امنیت برقرار نشد، وارد هیچ ساختمانی نشوید. ساختمان هایی که به نظر ایمن می آیند، ممکن است هنگام پس لرزه، فرو ریزند.

بنابراین تا زمانی که مسئولان، ایمنی ساختمان ها را تایید نکردند، وارد آنها نشوید.

فضای باز مطمئن

هنگامی که از ساختمان بیرون می آیید، نزدیک آنها یا دیگر اشیاء که خطر سقوط دارند، نشوید و در یک مکان باز و وسیع، به دور از ساختمان ها بایستید.

همچنین اگر کنار ساحل هستید، به سرعت خود را به یک مکان بلند برسانید، زیرا احتمال سونامی ناشی از زلزله وجود دارد.

 پناهگاه محلی

اگر خانه تان ایمنی لازم را ندارد، بازگشت به آن، جان شما را به خطر می اندازد. بنابراین با کمک امدادگران تا زمانی که خانه تان را تعمیر کنید، از پناهگاه های محلی استفاده کنید.

رانندگی مطمئن

در یک شهر زلزله زده، بسیاری از تجهیزات، مانند چراغ های راهنمایی و رانندگی، ممکن است از کار بیفتند.

بنابراین هنگام رانندگی، کاملا مراقب باشید. در ضمن مراقب احتمال سقوط اجسام روی خودرویتان نیز باشید و از کنار ساختمان ها عبور نکنید.

استفاده از رادیو

با استفاده از تلویزیون یا رادیویی که با باتری کار می کند، به اخبار ضروری محلی گوش کنید. در ضمن استفاده از شبکه های اجتماعی نیز می تواند به شما کمک کند که از مهمترین خبرهای مربوط به زلزله مطلع شوید.

برسی خسارات و حذف خطرات

آتش سوزی

ممکن است درون و یا بیرون از خانه تان، آتش سوزی رخ داده باشد. اگر آتش سوزی کوچک بود، با استفاده از آب و یا کپسول آتش نشانی، آن را خاموش کنید.

اما اگر آتش سوزی وسیع بود، با مسئولان مربوطه تماس بگیرید. وقتی وارد ساختمان می شوید؛ به دلیل احتمال نشت گاز، کبریت، فندک و یا چراغی را روشن نکنید.

 بررسی لوله های گاز

مراقب نشت گاز باشید و اگر بوی گاز احساس کردید، بلافاصله شیر گاز را ببندید. بوی گاز نشان از پخش شدن گاز در فضای ساختمان می دهد که می تواند منفجر و موجب آتش سوزی شود.

بررسی سیم های برق

سیم های برق خانه را پس از زلزله، بررسی کنید. اگر سیمی خراب بود، فورا فیوز برق را قطع کنید. هرگاه سیم برق را تعمیر کردید، می توانید مجددا، برق خانه را وصل کنید.

دوری از شومینه ها و دیوارهای آجری و پاکسازی خانه از مواد خطرناک

شومینه ها و دیوارهای آجری، هنگام زلزله، نا امن ترین و خطرناک ترین موارد هستند. زمانی می توانید پس از زلزله از شومینه استفاده کنید که توسط یک متخصص کاملا بررسی شده باشد.

همچنین تمام مایعاتی که خطر ریختن دارند مانند داروها، مواد سفید کننده، بنزین یا دیگر مواد قابل اشتعال را بلافاصله از ساختمان خارح کنید.

 

برچسب ها: اقدامات بعد از زلزله، اقدامات پس از وقوع زلزله، اقدامات بعد از وقوع زلزله، اقدامات لازم بعد از زلزله، اقدامات ایمنی بعد از زلزله، اقدامات اولیه بعد از زلزله، اقدامات بعد زلزله، موارد دیگری از اقدامات پس از وقوع زلزله تعداد بازديد: 2094 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز