Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:59

12
شهریور
اعتیاد به عمل های زیبایی!

اعتیاد به عمل های زیبایی!

شاید لحظه‌ها خودش را در آینه نگه می‌کند و به صورت خود دست می‌زند، مثلا می‌گوید اگر گونه من بالاتر برود خیلی قیافه‌ام شیک‌تر می‌شود یا اگر نوک بینی من بالاتر باشد خیلی بهتر می‌شوم.

دکتر پروانه صفایی مقدم؛ روانشناس بالینی در پاسخ به سوال خبرنگار زندگی آنلاین در مورد عمل‌های زیبایی که امروزه بسیار رایج شده‌اند، عنوان نمود: «امروزه عمل‌های زیبایی حرف اول را می‌زنند.

به هر مرکز زیبایی که وارد می‌شویم معمولا می‌بینیم خانم‌ها برای عمل‌های مختلف اعم از پروتز گونه، ژل لب، تزریق‌‌های مختلف مانند بوتاکس و عمل‌های گوناگون مثل لیپوساکشن، لیپولیز، کشیدگی پوست شکم و ... صف کشیده‌اند».

وی افزود: «در بعضی از موارد، واقعا شخص احساس می‌کند شاید مدتی است دست از خود کشیده و باید به خودش سرویسی را بدهد.

گفته می‌شود خداوند زیبایی‌ها را دوست دارد، انسان رو به زیبایی می‌رود و زیبایی‌ها مورد علاقه هستند.

ولی گاهی این مساله از حد خودش خیلی فراتر می‌رود، یعنی شخص تمایل دارد افراطی به این قضیه توجه کند.

شاید لحظه‌ها خودش را در آینه نگه می‌کند و به صورت خود دست می‌زند، مثلا می‌گوید اگر گونه من بالاتر برود خیلی قیافه‌ام شیک‌تر می‌شود یا اگر نوک بینی من بالاتر باشد خیلی بهتر می‌شوم.

غافل از اینکه آیا واقعا با کوچک شدن بینی، چهره فرد شیک‌تر می‌شود؟ فاصله بین دو چشم چقدر می‌شود؟ شرایط بینی روی گونه‌ها و لب چه تاثیری می‌گذارد؟

گاهی اوقات چیزی که در ذهن شخص هست و فرایندی که دارد پیش می‌آید خیلی می‌تواند متفاوت باشد.

بنابراین شخص به جای اینکه با انجام این عمل، اعتماد به نفس بالاتری پیدا کند، می‌بیند نه، با انجام این عمل اعتماد به نفسش کمتر شده و آن چیزی که می‌خواهد نیست.

خواه ناخواه دچار یک سری وسواس‌های فکری می‌شود که باید عمل‌های دیگری را انجام دهد».

این روانشناس بالینی در ادامه گفت: «مساله دیگر این است که گاهی این مساله به صورت مُد درآمده و اپیدمی می‌شود.

یعنی اگر دختر خانمی در دبیرستان بینی خود را عمل کرده باشد، بچه‌های دیگر احساس می‌کنند آن فرد چه کار شیکی انجام داده است و آنها هم باید این کار را انجام دهند.

حتی امکان دارد بینی شخص هیچ نیازی به عمل نداشته باشد، ولی برای اینکه خارج از غافله نمانده باشد و خودش را در این قضیه مشارکت داده باشد، سعی می‌کند او هم به نوعی آن عمل را انجام دهد».

دکتر صفایی مقدم عنوان نمود: «گاهی به خاطر اعتماد به نفس پایینی که برایمان به وجود می‌آید یا شاید هم به خاطر خود زشت‌پنداری - مساله‌ای که در روان‌شناسی وجود دارد، یعنی هر چقدر هم دیگران به فرد می‌گویند چه چهره زیبایی داری، ولی او از خودش تصویر ذهنی زیبایی ندارد و تصور می‌کند چهره‌اش خیلی زشت است و باید عمل‌های مکرر انجام دهد - عمل‌های مکرری انجام می‌دهد و این عمل‌ها بر اساس تصویری که از خودش دارد نیست، بلکه بر اساس مثلا هنرپیشه‌های هالیوودی یا هنرپیشه‌های کشور خودمان است تا با انجام عمل‌ها شبیه هنرپیشه مورد نظر شود.

در صورتی که شخصیتی که آن هنرپیشه دارد و نوع گریم، آرایش و پردازشی که دارد یا امکان دارد از نظر ورزشی که انجام می‌دهد با چیزی که این فرد انجام می‌دهد خیلی متفاوت باشد.

بنابراین بازدهی که می‌تواند داشته باشد نه تنها برای شخص ایجاد آرامش نمی‌کند بلکه باعث اضطراب و نگرانی او می‌شود و احساس می‌کند با چیزی که در نظر داشته خیلی مغایر است.

مکرر انجام دادن این شرایط، در واقع آسیب زدن به خودش است. این مساله نه تنها در خانم‌ها، بلکه این روزها به نوعی در آقایان هم رایج شده است، خصوصا در مورد مساله عمل بینی و همین مساله باعث شده افراد به جای رسیدن به خودباوری، بیشتر به ناباوری برسند.

این افراد بهتر است به جای اینکه اول بخواهند عمل زیبایی را انجام دهند، با مراجعه به مشاور و روانشناس، دلیل این اختلال و مساله ضعف خود را بررسی نمایند».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با پروانه صفایی مقدم، در مورد چه کسانی به دنبال عمل های زیبایی می روند؟، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، زیبایی، سلامت روان، اعتماد به نفس، جراحی زیبایی بینی، جراحی زیبایی، عمل های زیبایی تعداد بازديد: 1357 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز