Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 03:42

23
مرداد
غلبه بر ایگو غلبه بر خود شیفتگی

غلبه بر ایگو غلبه بر خود شیفتگی

ایگو شما بخشی از شماست که به‌خاطر محافظت از خود در برابر خطرات واکنش نشان می‌دهد و هدف آن ساختن هویت است.شاید بخواهید ایگوی خود را رها کنید تا کمتر روی خودتان و بیشتر روی افراد دیگر و دنیای اطرافتان

به قلم : دکتر کامیار سنایی ؛ روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : ایگو شما بخشی از شماست که به‌خاطر محافظت از خود در برابر خطرات واکنش نشان می‌دهد و هدف آن ساختن هویت است.شاید بخواهید ایگوی خود را رها کنید تا کمتر روی خودتان و بیشتر روی افراد دیگر و دنیای اطرافتان تمرکز کنید و کمتر خودشیفته رفتار کنید. به همین دلیل مهم است که نکاتی را برای از بین بردن ایگو بدانید.شما می‌توانید از تکنیک‌های ذهن ‌آگاهی مانند مدیتیشن، قدردانی و حضور در لحظه استفاده کنید. ترس‌هایی که شما را عقب نگه می‌دارند را کنار بگذارید. از طریق گوش دادن به مردم و همدلی با آن‌ها، یاد بگیرید که ارتباط واقعی با افراد برقرار کنید تا بتوانید رو به جلو حرکت کنید. در ادامه به نکاتی برای از بین بردن ایگو می‌پردازیم.

بیشتربخوانید:

رازهای خودشیفتگی

 

روش اول غلبه بر ایگو: استفاده از تکنیک‌های ذهن ‌آگاهی

۱. در زندگی روزمره خود در زمان حال حضور داشته باشید.

به هر لحظه‌ای که رخ می‌دهد توجه کنید. این بدان معناست که زمان و انرژی کمتری را صرف گذشته یا آینده کنید. به جای اینکه به اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید بیش از حد فکر کنید یا نسبت به آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد احساس نگرانی کنید، از طریق ارتباط با حواس خود در زمان حال حضور داشته باشید. حواس شما همیشه در لحظه هستند، بنابراین آگاهی بیشتر از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در اینجا در زمان حال حضور داشته باشید.

به عنوان مثال، هر کدام از حس‌هایتان را درک کنید. با گوش دادن به تمام صداهای اطرافتان شروع کنید، مانند کولر یا ترافیکی که با آن روبرو هستید. سپس، روی بینایی خود تمرکز کنید و به تمام رنگ‌ها، بافت‌ها و عمق‌های اطرافتان دقت کنید. به همین ترتیب، از این روش استفاده کنید تا به هر حس بپردازید.

 بیشتربخوانید:

با همسرخودشیفته چه کنیم؟

 

 

 

 

۲. مراقبه کنید تا از ایگو خود جدا شوید.

مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا از افکاری که در سرتان هستند جدا شوید و با احساس آرامش ارتباط بگیرید. هنگام مراقبه، از افکار و احساساتتان جدا شوید و به یاد داشته باشید که آن‌ها شخصیتتان را تعریف نمی‌کنند.

از یک عبارت تأکیدی مدیتیشن به‌طور ثابت استفاده کنید تا در آن بر یک کلمه تمرکز کنید، مانند «دلسوزی»، «آرامش» یا «عشق». این امر تمرکزتان را به بیرون متمرکز می‌کند و باعث می‌شود که با این کلمات ارتباط برقرار کنید.

شما همچنین می‌توانید مدیتیشن عشق و مهربانی را انجام دهید که با ارسال احساسات ملایم و محبت‌آمیز، تمرکزتان را بر روی خود و سایر افراد زندگیتان قرار می‌دهد.

۳. قدردانی را روزانه تمرین کنید.

عادت کنید که هر روز قدردانی خود را ابراز کنید. شاید بخواهید روزتان را با فکر کردن به آنچه که برای آن سپاسگزار هستید شروع کنید یا با ایجاد لیست سپاسگزاری روزتان را به پایان برسانید. هر روز ۳ چیز را بنویسید که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید تا رویکرد روزانه مثبتی داشته باشید. این همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر روی خودتان و بیشتر روی افراد و مسائل اطرافتان تمرکز کنید.

برای اینکه به قدردانی روزانه عادت کنید، یک دفترچه قدردانی ایجاد کنید.

 بیشتربخوانید:

آیا شما هم عاشق خودتان هستید

 

 

 

 

۴. به خودتان اجازه دهید سکوت را تجربه کنید.

این راحت است که نسبت به صداهای اطرافتان حساس شوید، چه آن‌ها صداهای بیرون، افراد دیگر یا حتی افکار شما باشند. مکانی را پیدا کنید که بتوانید به راحتی سکوت را از صداهای بیرونی و زمزمه‌های درونی تجربه کنید. افکارتان را ساکت کنید و فقط وجودتان را حس کنید.

سکوت در ابتدا می‌تواند اضطراب‌آور باشد. به آن پایبند باشید و یاد بگیرید که مسائل اطرافتان، از جمله افکار و قضاوت‌های خود را رها کنید.

۵. خود را صادقانه بیان کنید.

تظاهر به اینکه سرسخت هستید یا هیچ چیز آزارتان نمی‌دهد، بخشی از ایگو شماست. راه‌هایی برای ابراز وجود از طریق هنر، رقص، خاطره نویسی یا صحبت با فردی که به او اعتماد دارید پیدا کنید. سعی کنید صادقانه‌ترین بخش‌هایی که از خود احساس می‌کنید را بیان کنید.

از طریق راهی برای بیان خود، می‌توانید به جای پنهان شدن در پشت دیوارها یا تظاهر به کسی که نیستید، خود را عمیقاً ابراز کنید. هیچ قسمتی از شما وجود ندارد که لازم باشد آن را سرکوب کنید.

روش دوم: از بین بردن محدودیت‌های خود

۱. به خودتان بگویید که می‌توانید به اهدافتان برسید.

ایگو شما ممکن است حالتی را برایتان ایجاد کند که فکر کنید نمی‌توانید کاری را انجام دهید یا فاقد مهارت‌ها یا توانایی‌هایی برای امتحان کردن چیز جدیدی هستید. بخشی از رها کردن ایگو یعنی با صدایی صحبت کنید که می‌گوید شما احمق به نظر می‌رسید یا اگر کاری متفاوت یا جدید انجام دهید، مردم فکر می‌کنند شما عجیب و غریب هستید.

اگر صدایی در سرتان دارید که می‌گوید شما نمی‌توانید یا نباید کاری را انجام دهید، اجازه ندهید که آن صدا شما را از رویاهایتان دور کند.

۲. ترس را رها کنید.

ترس می‌تواند شما را عقب نگه دارد و باعث شود احساس بی‌ارزشی یا بی‌لیاقتی کنید. ایگو شما می‌تواند ترس را حفظ کند، به خصوص اگر بخواهید آن را رها کنید. با ترس‌هایی که دارید مقابله کنید و مایل به پذیرش آن‌ها باشید. دانستن اینکه می‌توانید با چیزهایی روبرو شوید که شما را می‌ترسانند، می‌تواند شجاعت ایجاد کند و شروعی برای از بین بردن ایگوی شما باشد.

در فعالیت‌هایی شرکت کنید که کمی احساس ترس در شما ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، شاید بخواهید یک غذای جدید را امتحان کنید، یک سرگرمی جدید را شروع کنید یا دوباره وارد رابطه شوید.

۳. دیدگاه شخصی خود را بهتر کنید.

به جای اینکه کار معمول خود یعنی پاسخگویی به زندگی را انجام دهید، به این فکر کنید که چرا به روش خاصی فکر یا عمل می‌کنید. قبل از واکنش دادن به هر چیزی، یک قدم به عقب بردارید تا بتوانید شناختی در مورد انگیزه‌ها، مقابله‌ها، تعارضات و تعاملات خود ایجاد کنید. شما همچنین می‌توانید با فکر کردن در مورد انگیزه‌هایی که در رابطه با رفتارتان دارید، دیدگاهی نسبت به رویدادهای گذشته به دست آورید.

به عنوان مثال، اگر امروز صبح با یکی از اعضای خانواده رفتار تندی داشته‌اید، از خود بپرسید: «چه چیزی باعث شد من عصبانی شوم؟» شاید متوجه شوید که وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید یا وقتی احساس عجله می‌کنید، آشفته می‌شوید.

۴. بدانید که مسائل مادی شما را تعریف نمی‌کنند.

شاید ایگو شما بگوید که باید زیباترین خانه، بهترین لباس‌ها و شیک‌ترین ماشین را داشته باشید تا خوب به نظر برسید و با اطرافیان خود همگام باشید. اگر این مورد شبیه شما هست، به یاد داشته باشید که چنین مسائلی شما را تعریف نمی‌کنند و نشان دهنده شخصیت شما نیستند. مردم به‌طور کلی از شخصیت شما و کسی که هستید نسبت به چیزهایی که دارید، قدردانی می‌کنند.

به جای تمرکز روی مسائل مادی، روی شخصیت خود تمرکز کنید. سعی کنید مهربان، محترمانه و با ملاحظه باشید. به عنوان مثال، به افرادی که از کنارشان می‌گذرید، «سلام» و «صبح‌ به‌خیر» بگویید.

روش سوم: ارتباط معنادارتر با مردم

۱. افرادی که به شما ظلم کرده‌اند را ببخشید.

احساس توجیه، عصبانیت، تلخی و رنجش اغلب افراد را از بخشش باز می‌دارد. نگه داشتن افکار و احساسات منفی به شما کمک نمی‌کند احساس بهتری داشته باشید یا شما را تشویق به رها کردن نمی‌کند. آگاهانه خود را از این احساسات رها کنید و اجازه ندهید منفی‌نگری نسبت به دیگران ادامه یابد. در حالی که ممکن است این امر به یکباره اتفاق نیفتد، سعی کنید آن را کم‌کم رها کنید.

بخشش به این معنا نیست که آنچه اتفاق افتاده را فراموش می‌کنید یا وانمود کنید که آن‌ها به شما صدمه‌ای نزده‌اند. به یاد داشته باشید که بخشش بیشتر برای خودتان است تا دیگران.

نامه‌ای برای شخص مورد نظر بنویسید اما آن را به او ندهید. موقعیت و دلیل ناراحتی خود را یادداشت کنید، سپس بنویسید که آن فرد را می‌بخشید. در آخر می‌توانید از طریق سوزاندن یا پاره کردن نامه، درد و رنج خود را رها کنید.

۲. با دیگران همدلی کنید.

همدلی راهی برای برقراری ارتباط با دیگران است؛ چرا که به جای تمرکز بر خود، بر آنچه که شخص دیگری فکر و احساس می‌کند تمرکز می‌کنید تا بتوانید آن‌ها را بهتر درک کنید. تمرکز بیشتری بر درک تجربیات دیگران برای ایجاد همدلی داشته باشید.

به عنوان مثال، تصور کنید زندگی دیگران، با همه شرایط آن‌ها، چگونه خواهد بود و چه احساسی در شما ایجاد می‌کند.

۳. پذیرای نظرات و دیدگاه‌های دیگران باشید.

بدون شک با افرادی روبرو خواهید شد که با آن‌ها مخالف هستید یا کنار نمی‌آیید. به جای اینکه برای دفاع از افکار و نظرات خود، مدام مخالفت کنید، افکار آن‌ها را بشنوید. با دقت گوش کنید و به دنبال درک دیگران باشید. زمان کمتری را برای توضیح دادن خود و زمان بیشتری را برای شناخت دیگران صرف کنید.

ایگوی شما می‌گوید که باید از خودتان دفاع کنید یا اینکه دیدگاه طرف مقابل نامعتبر یا احمقانه است. این افکار را کنار بگذارید و به دنبال درک بیشتر تفاوت‌ها باشید.

۴. تلاش برای کنترل دیگران را متوقف کنید.

اگر فکر می‌کنید که همیشه می‌دانید چه چیزی برای دیگران بهتر است، توجه کنید که این بخشی از ایگوی شماست. حتی اگر با کسی موافق نیستید، نیازی به گفتن اینکه چه کاری انجام دهد یا نصیحتش کنید، احساس نکنید. اگرچه مفید بودن خوب است، اما سختگیر نباشید.

اگر می‌خواهید نظر یا توصیه خود را ارائه دهید، ابتدا بپرسید: «آیا می‌توانم نظرم را به شما بگویم؟» یا «آیا توصیه‌ای می‌خواهید؟»

پرسش و پاسخ تخصصی

چگونه ایگو خود را کنار بگذارم؟

لازم نیست به‌طور کامل آن را کنار بگذارید! یک ایگو در خدمت برخی اهداف مثبت نیز است. فقط سعی کنید از آن در جاهایی که تأثیر مثبت دارد، استفاده کنید. نسبت به افراد اطرافتان آگاه‌تر شوید؛ در مورد علایق و زندگی آن‌ها بپرسید و گاهی اوقات، نیازهای آن‌ها را بالاتر از نیازهایتان قرار دهید.

چگونه ایگو خود را کاملاً از بین ببرم؟

لازم نیست آن را از بین ببرید، فقط کاری کنید که کمی با شما راه بیاید. همدلی بیشتری نسبت به دیگران ایجاد کنید. به جای اینکه همیشه در مورد خودتان صحبت کنید، در مورد شخص مقابل بپرسید. مدتی را به سکوت یا مدیتیشن بگذرانید.

 چگونه تأثیر منفی ایگو خود را کم کنم؟

استفاده از «من» را کاهش دهید. از توانمند نشان دادن خود و دستاوردهایتان دست بردارید. سعی کنید یک ساعت کامل و بعد یک شب کامل را بدون صحبت کردن در مورد خودتان بگذرانید. همچنین زمان نگاه کردن به آینه را کاهش دهید.

 

برچسب ها: سلامت روان، سبک زندگی، خودشیفتگی، اختلال افسردگی، دکتر کامیار سنایی تعداد بازديد: 180 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز