Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:25

24
مرداد
موهایتان نشان می‌دهد چقدر استرس دارید

موهایتان نشان می‌دهد چقدر استرس دارید

تیمی از محققان دانشگاه ایسلند و مؤسسه ملی بهداشت عمومی در مکزیکوسیتی، شواهدی یافته اند که نشان می‌دهد پزشکان به زودی می‌توانند سطح استرس را در بیماران با اندازه گیری سطح کورتیزول در بیماران اندازه گیری کنند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: هورمون کورتیزول موجود در موها، نشان دهنده میزان استرس است.

تیمی از محققان دانشگاه ایسلند و مؤسسه ملی بهداشت عمومی در مکزیکوسیتی، شواهدی یافته اند که نشان می‌دهد پزشکان به زودی می‌توانند سطح استرس را در بیماران با اندازه گیری سطح کورتیزول در بیماران اندازه گیری کنند.

کورتیزول، همچنین به عنوان هیدروکورتیزون شناخته می‌شود. نوعی استروئید است که توسط غده فوق کلیوی ساخته می‌شود. اهداف مختلفی را دنبال می‌کند و زمانی که افراد استرس را تجربه می‌کنند به وفور تولید می‌شود. به همین دلیل، گاهی اوقات از آن به عنوان هورمون استرس یاد می‌شود.

در این تلاش جدید، محققان می‌خواستند بدانند که آیا کورتیزول هنگام رشد مو در موها جمع می‌شود یا خیر، و اگر چنین است، آیا میزان آن به سطح استرس مربوط می‌شود.

محققان برای یافتن پاسخ‌های خود، داده‌های مربوط به معلمان مکزیکی و گروه‌های تحلیل استرس و ژن ایسلندی را مورد مطالعه قرار دادند که شامل داده‌های نمونه‌های موی جمع‌آوری‌شده از ۸۸۱ زن ساکن بخش‌هایی از مکزیک و ۳۹۸ زن در ایسلند بود.

بیشتربخوانید:

واقعیت هایی در مورد ریزش مو: ۸ باور اشتباه که باید فراموش کنید

 

هر یک از نمونه‌ها، بدون برش بودند تا بتوان بخش ریشه را نیز آزمایش کرد.هر مو نیز فقط به ۳ سانتی متر کوتاه شد.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که موها به طور متوسط ۱ سانتی متر در ماه رشد می‌کنند، که به این معنی است، هر نمونه موی مورد مطالعه نشان دهنده رشد سه ماهه قبل است.

هر یک از زنانی که داوطلب شرکت در این مطالعه بودند نیز به یک نظرسنجی کوتاه پاسخ دادند که از آن‌ها سؤالاتی درباره میزان استرس آن‌ها در سه ماه گذشته پرسید شد.

پس از آزمایش نمونه‌های مو و تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌ها، محققان نتایج را به پنج گروه تقسیم کردند که نشان‌دهنده سطح استرس شرکت‌کنندگان با امتیازهای عددی برای مقایسه بین گروه‌ها بود.

با انجام این کار، محققان بین میزان استرس گزارش شده توسط زنان داوطلب و میزان کورتیزول آن‌ها در موهای خود ارتباط پیدا کردند. هر چه استرس بیشتری احساس می‌کردند، کورتیزول بیشتری در موهای خود پیدا می‌کردند.

محققان دریافتند که یافته‌هایشان نشان می‌دهد، سطح کورتیزول در موهای افراد می‌تواند به عنوان یک نشانگر زیستی، نشان‌دهنده سطوح استرس در گذشته نزدیک باشد.

آن‌ها اذعان دارند که در چنین آزمایشی باید فاکتورهای دیگری را نیز که می‌تواند منجر به افزایش تولید کورتیزول شود، مانند استفاده از برخی داروها یا وجود تومورهای خوش خیم است، در نظر بگیرند.

 بیشتربخوانید:

5 روغن طبیعی و ارزان برای زیبایی و پرپشتی مو

این غذای کره ای از ریزش مو جلوگیری می کند!

تقویت کننده های طبیعی مو را بشناسید

 

 

 

برچسب ها: روانشناسی، استرس، ریزش مو، اضطراب، هورمون کورتیزول تعداد بازديد: 173 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز