Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:34

24
فروردین
موفقیت را در لحظه حال در آغوش بکشید

موفقیت را در لحظه حال در آغوش بکشید

موفقیت و احساس خوشبختی تنها به معنی رسیدن به هدف‌های مورد نظر نیست. بلکه لذت بردن از مسیری است که به هدف می‌رسد. پس باید تا می‌توانیم در زمان حال زندگی کنیم.

ستاره حمیدی؛ روان درمانگر

 

در دوره‌ای که همه به دنبال دستیابی به موفقیت و رشد و پیشرفت هستند کمتر کسی را می‌توان دید که از دستاوردهایش راضی و خشنود باشد.

متاسفانه افراد تمامی زندگی خود را وقف رسیدن به اهدافشان می‌کنند مسلم است که دستیابی به موفقیت به همه افراد احساس خوشبختی و شادابی می‌دهد اما رسیدن به اهداف شرط لازم است برای احساس خوشبحتی و نه کافی، مهم این است بیاموزیم که موفقیت و احساس خوشبختی تنها رسیدن به اهداف نیست بلکه لذت بردن از مسیری است که به هدف ختم می‌شود و در نهایت لذت بردن از دستاوردها.

روح انسان‌ها تمایل به کمال‌گرایی دارد و این نیروی درونی بشر که او را به رشد و پیشرفت بیشتر ترغیب می‌کند در کنارش نیاز به مهارت‌هایی دارد که به تک تک افراد لذت بردن از زندگی را بچشاند.

و برای لذت بردن از مسیر و خود اهداف تنها راه ماندن در لحظه حال است و لذت بردن از زمان حال و آنچه که هم اکنون و حال در حال رخ دادن است محصلی را در نظر بگیرید که تمام هم و غم‌اش و آرزویش قبول شدن در یک دانشگاه خوب و ایده آل است یکسال تمام زمان صرف می‌کند به خود سختی می‌دهد تا به هدف اش برسد و در بهترین حالت به هدف خود می‌رسد فارغ از اینکه در یکسالی که گذشته هیچ لذتی از درس خواندن نبرده و فقط خود را مجبور به پیروی از یک سری برنامه‌های درسی کرده است.

این فرد همین الگو را تا پایان عمر تکرار می‌کند و لحظات زندگی خود را برای رسیدن به خواسته‌های بعدی از دست می‌دهد و از سویی دیگر همین فرد می‌تواند یکسال برنامه ریزی کند برای درس خواندن و رسیدن به اهداف اش و از لحظه به لحظه درس خواندن و تلاش اش لذت ببرد.

و حال سؤال اینجاست چگونه می‌توان آموخت که در زمان حال زندگی کرد و خوشبختی و موفقیت را در آغوش کشید؟ حال چرا موفقیت؟

زیرا تمامی انسان‌ها زمانی که به خواسته‌ها و اهدافشان دست یابند احساس شادی و خوشبختی می‌کنند و این موفقیت زمانی به دست می‌آید که آدمی بتواند بیاموزد و رشد کند و آموختن و یادگیری نیازمند تمرکز و توجه است.

توجهی که با توجه به مشغله‌ها و مشکلات زندگی به سختی برای اکثر افراد به سختی به دست می‌آید چه بسیار هستند که مدام از نداشتن تمرکز کافی برای درس خواندن، رشد کردن، ارتقاء یافتن شکایت می‌کنند و حال باید آموخت چگونه تمرکز و توجه را افزایش داد و یادگیری و دستیابی به موفقیت را سهل‌تر نمود.

نباید فراموش کرد یادگیری مختص کودکان، دانشجویان و محصلان نیست بلکه همه ما برای رشد در شغل و حرفه‌ای خود نیاز به یادگیری‌های جدید داریم و زمانی که قادر به تمرکز و یادگیری نباشیم دچار ناکامی خواهیم شد.

مسیر و اصول رسیدن به موفقیت، شادکامی و خوشبختی

رشد (موفقیت، شادکامی و خوشبختی و اعتماد به نفس بالاتر) =یادگیری بیشتر + تمرکز و توجه + زندگی در زمان حال

با توجه به توضیحات ذکر شده برای رسیدن به احساس شادی، موفقیت و شادکامی آموختن روشهایی است که بدان وسیله به آرامش رسیده و در لحظه حال زندگی کنید روانشناسان راه‌ها و تکنیک‌های زیادی را جهت دستیابی به تمرکز و ماندن در زمان حال معرفی می‌کنند که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

1- آموختن تکنیک‌های ذهن آگاهی و یا بهوشیاری: این تکنیک توسط برخی درمانگران آموزش داده می‌شود به گونه‌ای که فرد بعد از آموختن مهارت‌ها قادر خواهد بود میزان تمرکز و توجه خود را افزایش داده و در لحظه زندگی نموده و حداکثر استفاده از زمان حال و اعمالی که هم اکنون انجام می‌دهد را ببرد. حال سؤال اینجاست به واقع ذهن آگاهی چیست؟

و چگونه ما را به سوی موفقیت و شادکامی رهنمون می‌شود؟ ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی و دستیابی به موفقیت است. ذهن آگاهی موانع رسیدن به موفقیت را رفع می‌کند و دیدی گسترده‌تر به افراد می‌دهد موانعی همچون:

افکار منفی و نشخوار ذهنی – مدیریت احساسات و هیجانات مثبت و منفی – ترس از آینده و مرور خاطرات ناخوشایند و شکست‌های قبلی

- افکار منفی و نشخوار ذهنی تکنیک و مسیری مؤثر و قوی برای خاموش کردن و از بین بردن فشارهای دنیا و افکار منفی و مزاحم است.

در واقع همین افکار منفی و مزاحم یکی از موانع بزرگ آدمی جهت رسیدن به اهداف است، افکاری که ذهن را درگیر خود کرده و مدام در مغز افراد مرور می‌شود. (افکار مزاحمی که فرد را از پا درمی آورد و مانع رسیدن وی به خواسته‌هایش می‌شود) چه بسیارند افرادی که به کلینیک‌های روانشناسی مراجعه می‌کنند و تنها درخواستشان رهایی از افکار منفی و مخربی است که لحظه‌ای رهایشان نمی‌کند.

- در واقع ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات است به طوری که فرد بهتر بتواند رفتارها، هیجانات و مشکلات و موانع دنیای اطراف‌اش را مدیریت و تنظیم کند.

زمانی که هر زن و مردی بیاموزد رفتارها و هیجانات مثبت و منفی خود را همانند غم، شادی، خشم، انزجار و.... را مدیریت کند قادر خواهد بود زندگی اجتماعی و شغلی سالم‌تری را تجربه کرده و قدم به قدم به موفقیت و خواسته خود نزدیک شود.

تصور کنید فردی را که در محل کار خود قادر به کنترل خشم و عصبانیت‌اش نسبت به مافوق و یا همکاران‌اش نیست و با رفتارهای ناپخته خشم خود را بروز می‌دهد، طبیعی است دیگران نگرش مثبتی به این فرد نداشته و در مواقع نیاز جهت پیشرفت اش هیچ حمایتی از وی نخواهند کرد و یا پست‌های بالاتر را به وی پیشنهاد نخواهند داد.

- یکی دیگر از موانع آدمی جهت رسیدن به احساس خوشبختی نبودن در لحظه اکنون است و ماندن در خاطرات دردناک و ناخوشایند گذشته و مرور مداوم آن‌ها و از سویی برخی دیگر نگرانی‌ها و ترس‌های آینده‌ای محتوم و اینجا است که ذهن آگاهی قادر است کمک شایانی به افراد می‌کند در ذهن آگاهی فرد می‌آموزد در لحظه زندگی کند و از هر آنچه هم اکنون اتفاق می افتد لذت ببرد و آرامش را تجربه کند.

چه بسیارند افرادی که مدام نگران هستند و بیان می‌کنند که در دلشان آشوبی برپاست (همان آشوبی که آنها را از داشتن تمرکز برای رسیدن به اهدافشان دور می‌سازد) تکنیک‌های ذهن آگاهی به آدمی یاری می‌رساند تا نگرانی‌ها و ترس‌ها را رها کرده و به رهایی و آرامش برسد.

 به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص است. یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد:

- بودن در حال حاضر

- هدفمند

- بدون قضاوت.

گرچه ذهن آگاهی از تعلیمات قدیمی شرقی نشات گرفته است ولی امروزه در غرب جایگاه ویژه‌ای دارد و توسط اساتیدی همچون ژوزف گلد اشتاین، جک کورن فیلد و شارون سالزبرگ تدریس می‌شود.

ذهن آگاهی توسط بسیاری از روان شناسان بالینی در غرب به عنوان یک ابزار غیر دارویی برای کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات اخیر نشان دهنده نقش درمانی ذهن آگاهی است که بر بسیاری از مشکلات جسمی و روانی، دردهای مزمن و استرس اثر مثبت و مفید دارد.

2-  مدیتیشن: یکی دیگر از راهکارهایی که هزاران سال بشر بدان پرداخته است انجام مدیتشن است، این روش نه تنها به افراد آرامش لازم و کافی را می‌دهد بلکه سبب آگاهی بیشتر فرد نسبت به خود و دنیای اطراف شده و در این صورت فرد دیدی عمیق‌تر از دنیای خارج خود خواهد داشت و انتخاب‌ها و تصمیمات آگاهانه‌تری برای زندگی شغلی، اجتماعی، عاطفی‌اش خواهد گرفت.

متاسفانه برخی شروع به تمرینات مدیتیشن می‌کنند و بعد از مدتی اظهار می‌کنند که هنور به آرامش نرسیده‌اند و ... فارغ از اینکه انجام تمرینات مدیتشین فقط یک جا آرام نشستن و روشن کردن شمع نیست و نیازمند مد نظر قرار دادن شرایطی است که باید فرد در این زمینه آموزش لازم را ببیند و در کنار آموزش تمرین و تکرار به مرور زمان تاثیرات شگفت انگیزی در زندگی فرد برجای می‌گذارد.

 

برچسب ها: روانشناسی، سلامت روان، موفقیت، شادکامی، احساس خوشبختی، اصول خوشبختی، تکنیک های ذهن آگاهی، بهوشیاری تعداد بازديد: 1208 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز