Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:52

2
خرداد
5 عادت انسان های ناکام و ناراضی

5 عادت انسان های ناکام و ناراضی

در اینجا به مخرب‌ترین عاداتی که می‌توانند منجر به نارضایتی‌های عمیق در دنیای کوچک ما شوند اشاره می‌کنیم. سپس روش‌هایی برای از بین بردن و یا کم اثر کردن هر یک از آن عادات ارائه می‌شود.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

مارکوس آئورلیوس فیلسوف و یکی از امپراتورهای خوشنام روم باستان می گوید: "برای شاد بودن در زندگی لازم نیست خیلی زحمت بکشید، در واقع این شادی در وجود خود و نحوه نگرش تان است."

 حوادث روزگار می توانند زندگی را برای ما سخت و ناگوار کنند.

اما اغلب بخش بزرگی از ناکامی ها و نارضایتی ها به نوع نگاه به زندگی، رفتار و یا عادات روزمره ما برمی گردد.

1- کمال گرایی

آیا زندگی باید ایده آل باشد تا شما خوشحال باشید؟ آیا همیشه باید به بهترین و مطلوب ترین روش رفتار کنید و در ضمن، عالی ترین نتایج رو بگیرید تا در زندگی خشنود باشید؟

خبر بد این است که رضایت با این طرز فکر، هرگز به دست نمی آید.

اینکه از خودتان انتظار بیش از حد داشته باشید تنها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس تان شده و با وجود کسب نتایج خوب، باز هم احساس بی کفایتی خواهید کرد.

در واقع، با این نوع نگرش، هرکاری که انجام می دهید و هر توانایی که دارید فقط و فقط زمانی کافی و رضایت بخش خواهد بود که کامل ترین و ایده آل ترین نتایج را کسب کرده باشید. 

راه حل

* فقط برای رسیدن به یک نتیجه خوب تلاش کنید

انتظار رسیدن به نتایج ایده آل در یک پروژه کاری و یا هر چیز دیگر باعث می شود تا آن کار هرگز به پایان نرسد. بنابراین، به جای اینکه به دنبال ایده آل باشید، بهتر است به یک نتیجه خوب بسنده کنید.

البته، نباید از این بهانه برای از زیر کار در رفتن استفاده کرد، بلکه باید به کمک آن تشخیص داد که چه زمانی نقطه پایان کار است و ادامه دادن بیشتر، جایز نیست.

* برای خود زمان پایان در نظر بگیرید

برای هر کاری که شروع می کنید، ضرب الاجلی درنظر بگیرید. این روش به شما کمک می کند تا سریع تر کار کرده و اضافه کاری نکنید.

* به هزینه های ناشی از کمال گرایی توجه کنید

شاید کمال گرایی در فیلم ها، رمان ها و یا ترانه هایی که هر روز ساخته و پرداخته می شوند، جذاب و بی نظیر باشد.

اما در زندگی واقعی، کمال گرایی شما را مجبور می کند تا هزینه های هنگفتی از قبیل استرس، از دست دادن شغل، خدشه دار شدن روابط خانوادگی و اجتماعی و یا ناتمام ماندن پروژه های کاری را متحمل شوید.

2- زندگی در دریایی از صداهای منفی

کسانی که با آن ها ارتباط داریم، چیزهایی که می خوانیم، فیلم هایی که می بینیم و ترانه هایی که می شنویم، همگی بر ذهن و ضمیر ما تاثیر می گذارند.

بنابراین، قرار گرفتن در محیطی که افراد حاضر در آن زندگی را مدام سخت و ناگوار و همچنین پر از درد می بینند، منجر به افسردگی خواهد شد. در نهایت خوشحال و راضی ماندن تان، کاری بسیار سخت می شود.

راه حل

* بیشتر، با انسان های مثبت گرا معاشرت کنید. در ضمن، کتاب ها، موزیک ها و فیلم هایی را بخوانید، بشنوید و ببینید که شما را به خنده انداخته و نگاهی متفاوت به زندگی در شما ایجاد می کنند.

علاوه براین، تغییرات در خود را با قدم های کوچک شروع کنید؛ مثلا، از فردا به جای اینکه در حین صرف صبحانه به اخبار گوش دهید، با شنیدن یک موزیک شاد و یا یک کتاب صوتی، روز خود را آغاز کنید.

3- بیش از حد به گذشته و یا آینده اهمیت دادن

اهمیت دادن بیش از حد به گذشته و مرور خاطرات تلخ، تعارضات و فرصت های از دست رفته می توانند به شما صدمه بزنند.

در مقابل، بیش از حد به آینده فکر کردن و تصور اتفاقات ناگواری که ممکن است مثلا در زمینه کاری و یا روابط شما بیفتد نیز می توانند منجر به بروز اضطراب و کابوس های شبانه شده و سلامت شما را به خطر اندازد

در واقع، نگرانی چیزی که ممکن است هرگز در آینده رخ ندهد باعث از دست رفتن فرصت ها و تجارب امروزتان خواهد شد.

راه حل

تا حدی فکر کردن به گذشته و آینده اجتناب ناپذیر است. همچنین، باید از گذشته درس گرفت و برای فردا و یا سال آینده برنامه ریزی کرد، اما نباید غرق در گذشته و یا آینده شد.

علاوه براین، بیشتر زمان خود را باید برای تمرکز روی کارهای روزمره، صرف کرد و در حال زندگی نمود.

4- مقایسه خود و شرایط زندگی خود با دیگران

این موضوع یکی از مخرب ترین عادات روزمره رایج بین مردم می باشد.

هرگاه، خودرو، خانه، شغل، لباس، سطح مالی، روابط عاطفی و یا شرایط اجتماعی خود را مدام با دیگران مقایسه کنید، قطعا آخر روز دچار اضطراب، افسردگی و کاهش شدید اعتماد به نفس خواهید شد و با یک احساس سراسر منفی به منزل خود بازخواهید گشت. 

راه حل

* خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید

به جای مقایسه خود با دیگران، ببینید که چقدر در زندگی رشد کرده اید، چه چیزهایی را به دست آورده اید و چه اهدافی را در دست دارید.

این عادت سودمند کمک می کند تا با مشاهده راه طولانی و موانعی که پشت سر گذاشته اید تا به موقعیت حال حاضر خویش برسید، نسبت به خود قدردان، خشنود و مهربان باشید.

* با دیگران مهربان باشید

تجربه نشان می دهد نوع تفکر و رفتارتان در مورد دیگران، تاثیر بسیار زیادی روی روش برخورد و رفتارتان با خودتان خواهد داشت.

مثلا، هرچه قدر در مورد دیگران قضاوت کنید و آن ها را به باد انتقاد بگیرید، همین کار را بیشتر روی خودتان انجام خواهید داد.

بنابراین، به دیگران بیشتر محبت کنید و به آن ها و همچنین خودتان اجازه دهید تا با شما مهربان تر باشند.

علاوه براین، بیشتر روی جنبه های مثبت خودتان و اطرافیانتان متمرکز شده و قدردان این ویژگی ها باشید.

5- پیچیده کردن زندگی

زندگی تا حدی پیچیده است. این موضوع می تواند منجر به بروز استرس و یا نارضایتی در شما شود.

اما، بیشتر مواقع، خودمان باعث پیچیده تر شدن آن می شویم.

راه حل

برای رفع عاداتی که منجر به بغرنج تر شدن شرایط زندگی مان می شوند، چند روش زیر پیشنهاد شده است:

* خلوت کردن  اطراف خود از وسایل زیادی و بی مصرف

برای ترک این عادت، مدام از خود بپرسید آیا در سال گذشته از این وسیله استفاده کرده اید؟ اگر پاسخ منفی بود، آن را دور بیندازید.

* حل کردن مشکلات ارتباطی در ذهن

اگر احساس می کنید، بین شما و اطرافیان تان مشکلی پیش آمده است، به جای اینکه سعی کنید کار دشوار خواندن ذهن دیگران را انجام دهید و به حدس و گمان روی آورید، از طرف مقابل خود سوال کرده و با او گفتگو کنید. 

این به شما کمک می کند تا حد امکان تضادهای غیر ضروری، سوء تفاهم ها و منفی گرایی های موجود را به حداقل رسانده و همچنین از اتلاف وقت و انرژی بکاهد.

* رهایی از ایمیل ها

به جای اینکه کل وقت و انرژی خود را در ایمیل ها صرف کنید، فقط روزی یکبار آنها را مرور کنید و سپس به کوتاه ترین راه ممکن پاسخ دهید.

* دوری از  اضطراب و دستپاچگی

به محض بروز استرس، 2 دقیقه از طریق شکم، نفس های عمیق بکشید و بدن تان را آرام کنید.

سپس با تمرکز دوباره، بررسی کنید که کدام کار در اولویت قرار دارد و باید انجام شود.

 

برچسب ها: روانشناسی، سلامت روان، راه های شاد بودن، رفع اضطراب، عادات مخرب، کمال گرایی، مقایسه خود با دیگران تعداد بازديد: 1241 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز