Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 2 آذر 1403 - 15:10

25
آبان
مهارت های حل اختلاف در کارهای گروهی

مهارت های حل اختلاف در کارهای گروهی

از آنجایی که فواید کارگروهی زیاد است و نمی‌توان به سبب احتمال وجود کشمکش از آن چشم‌پوشی کرد، باید مهارت های حل اختلاف را یاد گرفت.
در این بخش به برخی از این موارد اشاره شده است.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

هنگام کار کردن در کنار هر گروهی مسلما کشمکش هایی به وجود می آید که تنها با تدبیر صحیح می توان از آنها به سلامت عبور کرد.

افراد دیدگاه های متفاوتی دارند و در شرایط خاص ممکن است این تفاوت ها موجب کشمکش بین آنها شود و این موضوع در گروه های کاری بسیار مواقع دیده می شود.

روش های حل مشکل

مشکل به وجود آمده را بپذیرید

قبل از اینکه دست به کار حل مشکل شوید، باید آن را بشناسید و تاییدکنید.

اکثر مردم با وجود دیدن علایم جرو بحث احتمالی، آن را نادیده می گیرند و توجهی نشان نمی دهند و وقتی اوضاع بسیار بد شد، تازه به فکر چاره می افتند.

گفتگو

در مورد مشکل به وجود آمده گفتگو کنید و سعی کنید با کمک اعضاء گروه به حل آن بپردازید.

گاهی اوقات سوء تفاهم هایی پیش آمده و تبدیل به مشکل شده است.

با صحبت و گفتگو، می توانید ریشه اصلی مشکل را دریابید و آسان تر برای آن راه حل پیدا کنید.

فرآیند همکاری

تمام اعضاء گروه باید برای حل مشکل و جرو بحث پیش آمده، همکاری کنند.

بدین ترتیب با کمک گروه می توانید زودتر به نتیجه برسید، در غیر اینصورت ممکن است خودتان را در شرایط بدی قرار دهید و در نهایت گروه تان با بن‌بست مواجه شود.

برقراری ارتباط

ارتباط برقرار کردن اعضاء گروه با یکدیگر مهم‌ترین ویژگی کار گروهی و حل مشکل در مواقع بروز آن است.

اعضاء گروه باید به احساسات یکدیگر اهمیت بدهند و حرف های هم را گوش کنند.

آنها باید به خوبی یکدیگر را بشناسند تا بتوانند با هم کار کرده و به هدف مشترک‌شان دست پیدا کنند.

درک وضعیت

روشن کردن وضعیت

مشکل هرچه باشد، فرقی نمی کند. وضعیت و حقایق موجود باید کاملا روشن شود تا گروه بتواند بر مبنای آنها تصمیم بگیرد.

در اینگونه مواقع تا موضوع اصلی مشخص نشود، اعضاء گروه یکدیگر را مقصر جلوه می دهند.

بررسی تمام حقایق

باید تمام جنبه های مشکلی را بررسی کرد و علت اختلاف نظرهایی که موجب شکاف بین اعضای گروه شده است را جویا شد.

کوچک کردن گروه

اگر اختلافات به گونه ای است که حل آن را سخت کرده است، می توان افراد را به گروه های موافق و مخالف تقسیم کرد و حقایق و فرضیات را با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل نمود.

بدین ترتیب با بدست آوردن درکی صحیح از مشکل، می توان آن را حل کرد.

چنانچه از عهده فرآیند فوق به خوبی برآیید، می توانید از کشمکش و درگیری دوری کرده و در نهایت گروه کاری موفقی داشته باشید.

در غیر اینصورت کار کردن با گروه، فقط دلسردی برای تان می آورد.

 

برچسب ها: برقراری ارتباط، راه های حل اختلاف، کار گروهی، روش های حل مشکل، حل مشکل با گفتگو، همکاری در کار گروهی، مهارت های حل اختلاف تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز