Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 03:54

11
خرداد
آدم‌های حساس و زودرنج (1)

آدم‌های حساس و زودرنج (1)

معمولاً به افراد بیش از اندازه حساس لقب، درون‌گرا داده می‌شود. در افراد درون‌گرا، روابط متقابل اجتماعی، باعث كاهش میزان انرژی و تهی شدن می‌شود و علت آن نیز واكنش بسیار قوی در برابر تمام چیزهای پیرامونشان است

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

حساسیت صفتی است كه با بیش از حد همراه است داشتن این ویژگی‌ گاه بسیار خوب است و گاه بسیار بد. برخی مدارك و تحقیقات نشان می‌دهند كه افراد بسیار خلاق در طول تاریخ، افراد بسیار حساسی نیز بوده‌اند و توانسته‌اند به جزئیاتی توجه كنند كه عامه مردم از كنارشان عبور می‌‌كردند. احساسات آنها بسیار سریع آسیب می‌بیند و آسانتر از دیگران ضربه می‌بینند.

حساسیت با وجود آنكه انواع مختلفی دارد ولی به طور كلی افراد زندگی درون گراتری داشته باشند سروكار داشتن پیچیدگی‌های زندگی و توجه كردن به آنها باعث می‌شود كه افراد حساس، احساس خستگی بیشتر می‌كنند و حتی ممكن است به سندرم خستگی مزمن نیز دچار شوند. سیستم عصبی آنها حتی قادر است محرك‌های كوچك با نوسانات بسیار ریز را نیز ثبت كند.

در زندگی همه ما مواقعی هستند كه سایه حساسیت را تجربه می‌‌كنیم و دچار حساسیت موقت نسبت به چیزی می‌شویم اما در مورد افراد بیش از اندازه حساس، این تجربه كردن‌ها و احساسات حالت مداوم و پیوسته دارند آنقدر كه حتی شخصیت آنها را شكل می‌دهد و روی شغل، زندگی، زندگی اجتماعی و روابط خصوصی‌شان نیز اثر می‌گذارد.

افراد بیش از اندازه حساس، همه جا هستند چیزی حدود 20 درصد از جمعیت جهان جزو این دسته هستند. تفاوت در جنسیت افراد تأثیر چندانی در این زمینه ندارد به همین دلیل حدود 50 درصد از این افراد مرد و 50 درصد خانم هستند. معمولاً‌حساسیت با آنها متولد می‌شود و بعداً‌به وجود نمی‌آید.

اتفاقات و حوادث زندگی این افراد را متأثر و غمگین می‌كند، مرگ و بیماری‌های حاد اطرافیان و نزدیكان آنها را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. حس بویایی و لامسه این افراد بسیار فعال است به طوری‌كه نمی‌‌توانند پارچه‌های زبر و خشن و صداهای ناگهانی و بلند را تحمل كنند. معمولاً از چیزهایی شكایت می‌كنند كه اصلا دیگران متوجه نشده‌اند و به آنها توجه نكرده‌اند.

كمی دئودورانت یا خوشبو كننده باعث سردرد آنها می‌شود اگر برای طولانی مدت در یك مهمانی یا جشن باشند، خسته شده و در گوشه‌ای دورتر از سایرین می‌نشینند. در واقع تمام این احساسات، تجربیات شخصی آنهاست مثل این است كه به جای 10 انگشت دستها برای احساس كردن و لمس كردن، 50 انگشت دارند.

معمولاً به افراد بیش از اندازه حساس لقب، درون‌گرا داده می‌شود. در افراد درون‌گرا، روابط متقابل اجتماعی، باعث كاهش میزان انرژی و تهی شدن می‌شود و علت آن نیز واكنش بسیار قوی در برابر تمام چیزهای پیرامونشان است. آنها نیاز به زمانی بیشتر برای پردازش كردن دارند. از هر 5 فرد مبتلا به حساسیت بیش از حد یا HSP، یك نفر برون‌گراست و 4 نفر مابقی درون‌گرا هستند. وقتی اطرافیان آنها مثبت و خوب هستند آنها نیز انرژی فراوان می‌گیرند اما روابط منفی و افكار منفی پیرامونشان به آنها امواج منفی بسیار قوی ساطع می‌كند و میزان انرژی‌شان را به حداقل می‌رساند.

واكنش‌های بسیار نشان دادن، یكی از ویژگی‌های خاص افراد حساس است حساسیت این افراد به اتفاقات پیرامون، باعث می‌شود كه مرتباً وارد چالش‌های جدید شوند و حوادث غیر منتظره زندگی باعث می‌شود مرتباً منتظر یك خطر یا اتفاق بد باشند:

تحقیقات و بررسی‌هایی كه روی مغز افراد حساس HSP و سایر افراد معمولی انجام شده است، ؟؟ می‌دهد كه تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. لایه‌ بیرونی در این افراد بیش از حد فعال است و علت آن نیز واكنش نشان دادن به تمام محرك‌های بیرونی است. دانشمندان روی بیش از صد دانش‌‌‌آموز تحقیق كرده‌اند و دریافته‌اند كه ذهن افراد خلاق بسیار بازتر از سایرین است و نسبت به غیر خلاق‌ها بیشتر به محرك‌ها واكنش نشان می‌دهند فعالیت بخش‌هایی از مغز آنها لحظه به لحظه بیشتر می‌شود اما پاسخ‌دهی واكنش نشان دادن‌های زیادی به موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود كه این افراد مستعد ابتلا به نگرانی‌های شدید و حتی افسردگی شوند مخصوصاً در شرایط ناامیدی و سخت. با این وجود این افراد طعم‌ها، صداها، دیدنی‌ها، زیبایی‌ها، حس كردنی‌ها و. . . را بیشتر می‌فهمند و درك می‌كنند و اگر عوامل و شرایطی محیط‌شان سازگار باشد، بسیار مثبت و ملایم می‌شوند.

بنا به تحقیقات به عمل آمده این افراد بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به میگرن، سندرم روده تحریك‌پذیر، سندرم خستگی مزمن و آلرژی هستند. تغییرات بویایی و دیدنی و حتی تغییر در وضعیت آب وهوا می‌تواند آنها را تحریك كند. احساسات شدید در چنین مواقعی منجر به میگرن می‌شود افزایش ناگهانی هورمونهای استرس در بدن می‌تواند منجر به بروز برخی مشكلات و ناراحتی‌های مربوط به سلامت شود مثلا باعث كاهش عملكرد مغز یا بروز بیماریهای قلبی شود. حساسیت‌های بیش از حد این افراد با برخی واكنش‌ها مثل اشك ریختن و گاه هیجانات بسیار شدید همراه است. در واقع نوسانات روحی در آنها همچنین به چشم می‌خورد و تمام این موارد محصول بیولوژی منحصر به فردشان است.

 

برای خواندن بخش دوم - آدم‌های حساس و زودرنج- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی سلامت و روان، مقابله با افراد زودرنج، افراد احساساتی، نازک نارنجی، حساس، احساساتی، زود رنج بودن تعداد بازديد: 2907 تعداد نظرات: 4

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز