Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 16:16

11
خرداد
آدم‌های حساس و زودرنج (2)

آدم‌های حساس و زودرنج (2)

اگر شریك زندگی و یا از نزدیكترین افراد زندگی‌تان دچار حساسیت است، باید با الفاظی مثل «خیلی بدم می‌آید»، «خیلی خوشم می‌آید»، «اصلاً نمی‌خواهم» و. . . گاه اندوه فراوان و گاه خشم و یا شادی زیاد خود را وفق بدهید

محققان و روانشناسان می‌گویند حساسیت و رودرنجی شدید محدودیت جنسی ندارد ولی آقایان سعی می‌كنید از طریق فعالیت بیشتر آن را پنهان كنند و حساسیت‌شان را كسی متوجه نشود و در حالی‌كه واكنش‌های حساسیتی آقایان و خانمها زمانی كه خیلی كوچك هستند (در چهار ماهگی) یكسان است.

مردهای حساس و زودرنج بسیار خجالتی و كمرو هستند. كودكان حسابی كه در كودكان دچار برخی مشكلات و ناراحتی‌های ناشی از این ویژگی‌شان می‌شوند، معمولاً در بزرگسالی بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند ولی با این وجود این افراد می‌توانند برای دوستان خود، بسیار دلسوز و مهربان باشند، بسیار متوجه دیگران هستند و از آنها مراقبت می‌كنند. آنها زیبایی‌های دنیا را در هنر و موسیقی می‌بینند و به چیزهایی دقت می‌كنند كه دیگران بی‌توجهند بسیار متمایل هستند كه در محیط‌های امن و به دور از افراد منفی باشند.

اگر فكر می‌كنید كه خودتان جزو این دسته از افراد كه 20درصد از جمعیت كل دنیا را تشكیل می‌دهند، هستید حتماً به این نكات توجه كنید:

مشغله‌های ذهنی‌تان را كم كنید

ذهن شما در حال پردازش كردن است و فرصت كمتری برای استراحت ذهنی دارید بنابراین لازم است تا جائی‌كه می‌‌توانید محرك‌ها را كم كنید. مثلاً‌به هنگام رانندگی، رادیو را خاموش كنید. شبها از ماسك چشم استفاده كنید. مدیتیشن كنید تا میزان ترشح هورمون‌های استرس در شما كاهش یابد (روزی 30 دقیقه مدیتیشن مناسب است) روی چیزهای خوب و قشنگ متمركز شوید مثلاً یك تصویر خوب ذهنی از كودكی‌هایتان.

با خودتان به نرمی و آرامش حرف بزنید

افراد حساس و زودرنج دائماً در حال خود‌خوری و عذاب دادن خودشان هستند، آیا در مورد من می‌گفتند؟ آیا واكنش درستی داشتم؟ چگونه می‌توانم از این وضعیت تفسیر دیگری داشته باشم؟ شما باید تلاش كنید كه كنترل بیشتری روی واكنش‌های‌تان داشته باشید.

به خودتان سخت نگیرید

گاهی اوقات در شرایط و موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید كه احساس می‌كنید از تو خالی شده‌اید، خشك شده‌اید و هیچ نایی برای شما نمانده است مثلا در یك كنفرانس كاری به حالتی می‌رسید كه دیگر نمی‌توانید چیزی را تحمل كنید. بهتر است در چنین حالاتی به چیزهای منفی و آزار دهنده اصلا فكر نكنید یا اینكه یك سپر دفاعی در اطراف خود احساس كنید كه در همه حال محافظ شماست

برخورد مناسب با افرادی كه به حساسیت شدید دچارند

در حالی‌كه 20 درصد از مردم دنیا به این وضعیت دچارند، بی‌شك آگاهی از برخورد صحیح با آنها نیز اهمیت دارد چرا كه احتمالا یكی از این افراد یا در خانواده‌تان است یا در میان دوستان و نزدیكان‌تان و لازم است كه در ارتباطات خود با آنها به برخی از رفتارهایتان بیشتر توجه كنید:

این افراد معمولا در بسیاری از موقعیت‌ها و شرایط دچار استرس فراوان می‌شوند بنابراین به هنگام برخورد با آنها كمی توجه و دقت داشته باشید كه به آنها استرس و نگرانی ندهید.

اگر شریك زندگی و یا از نزدیكترین افراد زندگی‌تان دچار حساسیت است، باید با الفاظی مثل «خیلی بدم می‌آید»، «خیلی خوشم می‌آید»، «اصلاً نمی‌خواهم» و. . . گاه اندوه فراوان و گاه خشم و یا شادی زیاد خود را وفق بدهید و آنها را بپذیرند.

به شخصیت و احساسات آنها احترام بگذارید

یكی از اشتباهاتی كه معمولا نزدیكان این افراد انجام می‌دهند، این است كه آنها را منتظر نگه می‌دارند مثلا قولی می‌دهند و مدتی آنها را منتظر نگه می‌دارند و بعد به قول و وعده خود عمل نمی‌كنند و به همین ترتیب آنها را وارد شرایطی پر از استرس و تنش می‌كنند در حالی‌كه در چنین مواقعی بهتر است وعده و وعیدهای توخالی ندهید و امید انجام كاری كه نمی‌توانید یا نمی‌خواهید انجام دهید را به آنها ندهید و حرف خود را با احترام و توجه حالشان، بگویید.

 

برای خواندن بخش اول - آدم‌های حساس و زودرنج - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، حساسیت، روانشناسی بالینی، سلامت و روان، آدم های حساس، آدم های زودرنج، احساساتی بودن تعداد بازديد: 1153 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز