Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04:46

19
بهمن
رابطه ميان شخصيت و ســلامــت (2)

رابطه ميان شخصيت و ســلامــت (2)

افرادی كنجكاو، مطمئن، محكم، سازنده، مسئول و باوجدان. این افراد اشتیاق زیادی به زندگی دارند و احساسات متعادلی دارند. البته در كنار روابط اجتماعی قوی، احساسات مثبت از شدت ضربات استرس می‌كاهد

تحريريه دنيای سلامت

 

شخصیت راضی و خوشحال

افرادی كنجكاو، مطمئن، محكم، سازنده، مسئول و باوجدان. این افراد اشتیاق زیادی به زندگی دارند و احساسات متعادلی دارند. البته در كنار روابط اجتماعی قوی، احساسات مثبت از شدت ضربات استرس می‌كاهد. این افراد شخصیت سالم‌تری دارند.

فتارهای سالم، فعالیت‌های سالم، برنامه‌های سالم و زندگی سالم. این افراد كمتر دچار بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و كلسترول بالا می‌شوند.

شخصیت مطیع و تابع

 این افراد شخصیت نوع C را تشكیل می‌دهند آنها افرادی مطیع، تابع، تطبیق‌پذیر و اهل پیروی هستند. به هنگام شنیدن خبر بیماری خود، خیلی راحت و سریع آن را قبول می‌كنند و تسلیم می‌شوند.

مثلاً اگر به مطب پزشك بروند و پزشك برای آنها دارو تجویز كند، تمام داروها را سروقت مصرف می‌كنند. آنها سرنوشت خود را بدون چون و چرا پذیرفته‌اند و فكر می‌كنند كه تقدیرشان را هیچ گریزی نیست به همین دلیل خیلی زود دچار درماندگی و ناامیدی می‌شوند و این ویژگی آنها باعث می‌شود تا دیگران به مسأله سلامت آنها بیشتر از خودشان اهمیت دهند.

یعنی اگر كسی آنها را مجبور نكند، كمتر به سلامت خود می‌پردازند. اگر دچار مشكلی شوند، فقط شكوه و شكایت می‌كنند به این امید كه شاید كسی راهی نشانشان بدهد. حتی قرار ملاقاتشان با یك پزشك را هم شخص دیگری برای آنها تعیین می‌كند.

به هنگام بیماری تلاشی برای مراجعه به پزشك نمی‌كنند ولی اگر كسی تمام مقدمات اولیه را انجام دهد، تمام دستورات پزشك را موبه‌مو انجام می‌دهند.

اگر چنانچه بیماری جدی داشته باشند، سریع ناامید شده و مرتباً این جمله را می‌گویند: «من هیچ كاری نمی‌توانم بكنم. زندگی‌‌ام رو به اتمام است.»

شخصیت خوش‌بین در مقابل شخصیت بدبین

خوش‌بینی تأثیر زیادی روی سلامت جسمی و روحی دارد. دانشمندان مدت 15 سال روی بیش از 500 مرد، بررسی‌ها و تحقیقاتی را انجام دادند.

خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی در میان افراد خوش‌بین 50 درصد كمتر از افراد بدبین بود. افراد خوش‌بین زندگی باكیفیت‌تری را تجربه می‌كنند. آنها با استرس‌ها و مشكلات بهتر می‌توانند مقابله كنند و كمتر بیمار می‌شوند.

برعكس افراد بدبین امید كمتری به ‌آینده دارند و بیشتر در معرض افسردگی، نگرانی و انواع اختلالات هستند. اما افرادی كه بیش از حد دچار خوش‌بینی می‌شوند ممكن است احساس كنند كه هیچ‌گاه هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌كند.

مثلاً اگر سیگار بكشند بر این باورند كه هرگز دچار سرطان ریه نمی‌شوند و وقتی كه هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌كند چرا باید سیگار كشیدن را ترك كنند و این هم نتیجه خوش‌بینی بیش از حد است.

شخصیت نگران و مضطرب

شخصیت تیپ D همواره مضطرب و مستعد رفتارهای منفی است. این شخصیت حتی از ابراز وجود در میان جمع و موقعیت‌های اجتماعی نیز گریزان است.

در مقایسه با افراد خوش‌بین، این افراد (شخصیت نگران و مضطرب) سه برابر بیشتر در معرض مشكلات قلبی هستند. تیپ D بیشتر در معرض پرخوری و چاقی است، اگر شما فردی افسرده و مضطرب هستید و مرتباً از خود انتقاد می‌كنید، كمتر پیش می‌آید كه در زندگی احساس رضایت و خشنودی كنید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند كه شخصیت‌های مضطرب و نگران سلامت كمتری دارند. شخصیت تیپ D بیشتر از سایر شخصیت‌ها در معرض بیماری‌های قلبی- عروقی هستند.

میزان بیماری‌های روده‌ای، نارسایی قلبی و حتی مرگ در آنها در مقایسه با افراد خوش‌بین، 3 برابر بیشتر است. افراد تیپ D، معمولاً دچار حالاتی مثل منفی‌نگری، افسردگی، نگرانی، استرس، خشم و تنهایی می‌شوند.

این افراد بیشتر از دیگران عرق می‌كنند. از آنجایی كه حس احترام به نفس در آنها بسیار اندك است، در ارتباط با دیگران دچار مشكل می‌شوند و در دوست‌یابی ضعیف عمل می‌كنند.

حدود 20 درصد از این افراد بعد از مدتی به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. كمبود سلامت در افرادی كه تیپ شخصیتی D را دارند مربوط به افزایش میزان استرس آنهاست.

برعكس تیپ A كه ناراحتی‌ها و استرس‌ها و احساسات خود را به نحوی بیان كرده و خود را تخلیه می‌كنند، تیپ D از ناراحتی‌هایش هیچ حرفی به زبان نمی‌آورد.

به هنگام ابتلا به بیماری‌ها، در پی درمان آن برنمی‌آیند، اگر عادت به سیگار كشیدن دارند، نمی‌توانند آن را ترك كنند. آنها در روابط اجتماعی احساس ناامنی می‌كنند و حتی از اینكه مورد مراقبت پزشكی قرار بگیرند نیز خجالت می‌كشند و ترجیح می‌دهند كه از نگرانی‌ها و مشكلات خود با هیچ‌كس حرفی نزنند.

اگر می‌خواهید بدانید كه شخصیت تیپ D را دارید یا نه، بهتر است این سوال را از خود بپرسید «آیا اغلب ناراحت و غمگین هستید؟ آیا زود برانگیخته و آزرده می‌شوید؟ آیا به‌طور كلی روحیه بدی دارید؟ آیا عادت دارید كه از كاه كوه بسازید؟

آیا شروع یك مكالمه برایتان دشوار است؟ آیا دوست دارید كه فاصله‌تان با دیگران همیشه زیاد باشد؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی باشد، شما این تیپ شخصیتی را ندارید و برعكس در صورتی كه پاسخ‌هایتان بله باشد، شخصیت شما تیپ D است.

اما علم روانشناسی ثابت كرده است كه می‌توان برخی ویژگی‌های رفتاری را تغییر داد و با تمرین به بدبینی‌های خود غلبه كرد. برای اغلب افرادی كه تیپ D هستند، نیاز به مراجعه به متخصص نیست. آنها می‌توانند نظریات و دیدگاه‌های خود را تغییر دهند.

داشتن یك نگرش مثبت به زندگی و دنیای پیرامون، و دوری از افكار منفی و یادگیری شیوه‌های رسیدن به آرامش باید جزو برنامه‌های این افراد باشد تا بتوانند به حفظ سلامت خود كمك بیشتری نمایند...

 

برای خواندن بخش اول - رابطه ميان شخصيت و ســلامــت - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: ﺗﻴﭗ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﻴﺖ، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی، بررسی رابطه سلامت، بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی، بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیت و سلامت روان، بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیت تعداد بازديد: 552 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز