Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 17:48

28
دی
محیط کار و استرس (1)

محیط کار و استرس (1)

استرس واکنشی است که افراد نسبت به فشارهای بیرونی و سایر انواع مطالباتی که از آنها می‌شود نشان می‌دهند...

سعيده نوباوه

 

 

استرس واکنشی است که افراد نسبت به فشارهای بیرونی و سایر انواع مطالباتی که از آنها می‌شود نشان می‌دهند. استرس بیماری نیست اما اگر شدت و مدت آن زیاد شود، می‌تواند منجر به بیماری‌های جسمی و روانی شود. اشتغال و کار کردن در محیط بیرون از خانه، اگر با برنامه ریزی صحیح همراه باشد برای افراد مفید است.

اما همین کار مفید اگر با برنامه‌ریزی صحیح و در نظر گرفتن سایر شرایط زندگی همراه نباشد می‌تواند منبع اصلی فشار و استرس محسوب شود. فشارهای بیرونی گاه به افزایش انگیزه و انجام شدن کارها کمک می‌کنند. فشارها می‌توانند در رسیدن به اهدافمان ما را یاری کنند و عملکرد ما را بهبود بخشند. اما اگر این فشار زیاد شود، بدن ما یک واکنش طبیعی نشان می‌دهد و آن واکنش همان چیزی است که ما آن را با عنوان استرس می‌شناسیم.

آیا شما دچار استرس هستید؟

استرس علائم مشخصی دارد. اگر احساس می‌کنید رفتار و حالات شما تغییر کرده است و فشار در محیط کارتان زیاد است، شاید شما نیز دچار استرس هستید. هر فردی، صرف نظر از نوع شغل او، می‌تواند دچار استرس شود.

برخی علائم شایع استرس عبارتند از: بی‌خوابی، تغییر در عادات و ساعات غذایی، میل به استعمال دخانیات، دوری از دوستان یا خانواده، اختلالات جنسی، خستگی، سوهاضمه و حالت تهوع، سردرد، درد در عضلات بدن، لرزش، تردید در تصمیم گیری، اختلال در تمرکز، فراموشی، عزت نفس پایین، زود عصبی شدن، احساس نگرانی و حساسیت بیش از حد حتی نسبت به مسائل کوچک.

با استرس محیط کار چه باید کرد؟

برای مقابله با استرسی که در محیط کار برای ما ایجاد می‌شود، راه‌های گوناگونی وجود دارند. برخی از این راه‌ها مربوط به جسم ما می‌شوند و برخی از آنها نیز با روحمان در ارتباط هستند. همچنین برخی روش‌ها فردی و برخی دیگر نیز جمعی هستند به گونه‌ای که حضور دیگران نیز در آنها در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید

از آنجا که استرس یک واکنش زنجیره‌وار هورمونی و فیزیکی در بدن است، عوامل فیزیکی، خصوصا مواد غذایی که مورد استفاده ما قرار می‌گیرند از اهمیت زیادی برخوردار هستند. غذاهای سرخ‌كردني و فرآوری شده می‌توانند استرس و احساس نگرانی را تشدید کنند.

با خوردن مواد غذایی تازه و سالم، نظیر انواع میوه‌ها و سبزیجات می‌توان علائم مربوط به استرس را کاهش داد. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌های چرب نظیر سالمون به مقادیر کافی وجود دارند نیز در کاهش احساس نگرانی موثر است. تقویت بدنتان به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید با فشارهای محیط کار مقابله کنید.

مرتب ورزش کنید

فعالیت بدنی، خصوصا اگر در قالب یک ورزش به صورت منظم باشد، منجر به تولید مواد شیمیایی و هورمون‌هایی در بدن می‌شود که در خلق و خوی افراد تاثیر‌گذار است. این هورمون‌ها، باعث می‌شوند فرد احساس نشاط کند و نگرانی‌هایش کاهش یابد. هرگاه در محل کارتان احساس کردید دچار استرس شده‌اید، یک فعالیت فیزیکی، حتی خیلی کم، انجام دهید. در جای خود چند حرکت نرمشی انجام دهید تا چند بار بالا و پایین بپرید یا اگر برایتان امکان دارد به خارج از اتاق یا ساختمان بروید و چند دقیقه قدم بزنید. چنین اقداماتی، گردش خون را بهبود می‌بخشند و آرامش را افزایش می‌دهند. با کشیدن چند نفس عمیق، تاثیر این فعالیت را در بدن خود افزایش دهید و استرس را از خود دور کنید.

برچسب ها: محیط کار و استرس، آیا شما دچار استرس هستید؟، با استرس محیط کار چه باید کرد؟، مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید، مرتب ورزش کنید، خوب بخوابید، نه» گفتن را یاد بگیرید، خانواده و دوستانتان را فراموش نکنید، محیط کارتان را منظم کنید، اولویت‌ها را اولیت‌بندی کنید، تحمل خود را بالا ببرید و از روش‌های کنترل خشم استفاده کنید تعداد بازديد: 556 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز