Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:39

9
مرداد
ترك عادت‌هايي كه موجب مرض نیست!

ترك عادت‌هايي كه موجب مرض نیست!

با ترک بسیاری از آسیب های بد میتوانید به سلامت خود کمک کنید،ضرب المثل ترک عادت موجب مرض است اشتباه است. با ترک بسیاری از عادتهای کوچک میتوان به سلامت روان کمک کرد.

هرفردي عادت‌هاي بدي مخصوص به خود دارد و نمي‌توان كسي را يافت كه هيچ عادت و ويژگي‌ منفي نداشته باشد. برخي عادت دارند ناخن‌هايشان را بجوند، برخي ديگر انگشتان‌شان را مي‌شكنند، عده‌اي هم در ميان جمع دندان‌هاي‌شان را تميز مي‌كنند، تمام اين موارد عادت‌هايي هستند كه ما معمولاً به‌طور ناخودآگاه انجام مي‌دهيم و كنار گذاشتن آنها به سادگي امكان‌پذير نيست. از آنجا كه برخي از اين عادت‌ها واقعاً مخرب‌اند و مي‌توانند سلامت افراد را به خطر بيندازند، هر چه زودتر بايد برطرف شوند؛ چرا كه مانع داشتن يك زندگي سالم مي‌شوند.

ورزش كم

اكثر مشكلات جسمي، مثل بيماري‌هاي قلبي، سكته، ديابت و آرتروز در اثر كم‌تحرك و يكجا نشستن به وجود مي‌آيند. ساختار بدن ما به گونه‌اي است كه بايد حركت داشته باشد؛ پس براي دور ماندن از اين شرايط و كاهش خطرات ناشي از اين بيماري‌ها، همچنين براي افزايش سطح انرژي بدن و كاهش استرس‌ها، ورزش كنيد. پياده‌روي تند و سريع و كليه ورزش‌هايي كه به‌طور روزانه انجام مي‌شوند، شما را به اين هدف نزديك‌تر مي‌كنند.

عدم استفاده از نخ دندان

بقاياي مواد غذايي لابه‌لاي دندان‌ها نه تنها به خود آنها آسيب مي‌رساند، بلكه باعث بيماري‌هاي دهان نيز مي‌شود. عفونت‌هاي مربوط به دهان حتي به بيماري‌هاي قلبي منجر مي‌گردند؛ بنابراين با نخ كشيدن دندان‌ها (دست كم روزي يك‌بار) از خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي جلوگيري كنيد.

استفاده از نوشيدني‌هاي گازدار و شيرين

حدود 14 درصد از كالري افراد بزرگسال از طريق مصرف نوشابه‌هاي گازدار تأمين مي‌شود و اين به خصوص براي افرادي كه بايد كنترل بيشتري روي وزن‌شان داشته باشند، همچنين كساني كه بايد ميزان قند خونشان را تنظيم كنند، خطرناك است. پس بهتر است نوشيدني‌ها و مايعات سالم، مثل آب و شير كم چرب را جايگزين آنها كنيد و مصرف نوشابه‌ها را به حداقل برسانيد.

تند غذا خوردن

با عجله غذا خوردن گوارش را دچار مشكل كرده و موجب پرخوري مي‌شود. از غذا خوردن لذت ببريد و زماني را به پختن آن اختصاص دهيد و غذايي را كه براي تهيه‌اش زحمت كشيده‌ايد، در عرض چند دقيقه نخوريد. هنگام غذا خوردن يك موسيقي ملايم گوش دهيد و روي غذايي كه مي‌خوريد، تمركز كنيد تا با بي‌توجهي دچار پُرخوري نشويد.

كار كردن تا دير وقت

به خاطر كار زندگي نكنيد، به خاطر زندگي كار كنيد. در 20 سال اخير، مردم ساعات كاري خود را افزايش داده‌اند؛ ولي بهتر است كه در اين زمينه زياده‌روي نكنيد. هرگز كارتان را به خانه نياوريد تا در كنار خانواده‌تان لحظات با كيفيت‌تري داشته باشيد.

سيگار كشيدن

حدود نيم ميليون نفر در آمريكا هر سال جان خود را در اثر سيگار كشيدن از دست مي‌دهند. سيگار ظرفيت ريه را كاهش مي‌دهد و فرد را از انجام فعاليت‌هاي روزمره و سالم باز مي‌دارد. حتي پياده‌روي كردن را هم دشوار مي‌كند.

هله و هوله زيادي نخوريد

اعتياد به خوردن هله و هوله با افزايش سن و سال بيشتر و ترك آن سخت‌تر مي‌شود. غذاهاي فست‌فودي، غذاهاي مايكروفري و غذاهاي آماده شايد هنگام گرسنگي نياز شما را كاملاً برطرف سازند، اما معمولاً سرشار از كالري و سديم هستند كه مي‌توانند آسيب‌هاي جدي به بدن وارد كنند؛ مثل افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي، افزايش كلسترول بد و سرطان.

غذا خوردن در مقابل تلويزيون

 

خوردن غذاها و هله و هوله‌ها روبه‌روي تلويزيون مي‌تواند منجر به چاقي شود و ساير خطرات را نيز به دنبال داشته باشد. وقتي كه تلويزيون تماشا مي‌كنيد و چيزي مي‌خوريد، معمولاً بدون آنكه متوجه شويد، پُرخوري مي‌كنيد. حتماً تا به حال بارها و بارها برايتان پيش آمده كه هنگام تماشاي يك فيلم يا مسابقه ورزشي از تلويزيون، يك بسته كامل چيپس، پفك، مقدار زيادي تخمه و بسياري چيزهاي ديگر را خورده باشيد.

اعتياد به مصرف كافئين

 

نوشيدن يك فنجان قهوه مي‌تواند براي سلامتي بسيار مفيد باشد؛ اما اعتياد به قهوه و ساير نوشيدني‌هاي كافئين‌دار، قصه ديگري است. كافئين زياد خواب شبانه را بر هم مي‌زند و باعث افزايش استرس مي‌شود

تماشاي تلويزيون براي مدت طولاني

عادت به تماشاي تلويزيون به مدت طولاني باعث مي‌شود زمان زيادي را بي‌حركت در يك جا بنشينيد و جنبشي نداشته باشيد كه اين باعث تنبل‌تر شدن شما مي‌شود و كمتر تمايل به بلندشدن و ورزش كردن خواهيد داشت. بهتر است هنگام تماشاي برنامه مورد علاقه‌تان فعاليت فيزيكي نيز داشته باشيد؛ مثلاً از تردميل يا ساير وسايل ورزشي استفاده كنيد.

مصرف زياد الكل

برخي افراد با مصرف الكل خود را در معرض خطرات جدي مثل بيماري كبد، هپاتيت، افسردگي، دلهره و تشويش، زوال عقل، سكته، سرطان كبد، خون و سينه قرار مي‌دهند.

برچسب ها: تند غذا خوردن، عادات بد، عادت‌، عادات خوب، ترک عادت، كار كردن تا دير وقت، تماشاي تلويزيون براي مدت طولاني، مصرف زياد الكل تعداد بازديد: 659 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز