Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:02

20
آذر
سیگار «مار» در آستین

سیگار «مار» در آستین

خون در تمامی سلول‌های بدن انسان ساری و جاری است و وقتی دود سیگار وارد جریان خون شد و به تمامی اعضای بدن انتقال پیدا کرد، انتظار نداریم که سلامت آن اعضا را به‌خطر نیندازد.

رسول صفائی؛ الکترو کاردیو گرافیست

 

شاید امروز دیگر درباره سیگار نوشتن و گفتن و شنیدن، برای بعضی جالب و آموزنده نباشد. چرا که بسیار گفته اند و نوشته اند و متأسفانه تأثیر چندانی هم نداشته است.

اما آنچه الزام پیدا می کند که باز هم راجع به کثیف بودن حتی نام سیگار گفته و نوشته شود اینست که جامعه ما به سویی متمایل شده است که گویی بسیاری از مردم و بخصوص جوانان، در نوعی سراشیبی قرار گرفته اند که با دست خود طناب بیماری و بیهودگی و رذالت را بر گردن خود بسته و دانسته یا ندانسته به منجلاب انواع بیماری‌ها سقوط می کنند.

بله. به ظاهر پکی به سیگار زدن و دودی در فضا رها کردن و بعضی ها هم برای این عمل ژست و قیافه ای گرفتن، چندان اشکالی ندارد.

اما بهتر است ابتدا به باورهای دینی و الهی خودمان رجوع کنیم تا بعد برسیم به مضرات و زندگی‌سوزی های عواقب آن.

بخشی از آیه 31 از سوره مائده را بررسی می کنیم

«من اجل ذالک کتبنا علی بنی اسرائیل انّه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فی الارض فکانّما قتل النّاس جمیعاً و من احیاها فکانّما احیا النّال جمیعاً ...»

«بدین سبب بر بنی اسرائیل چنین حکم نمودیم که هر کسی نفسی را بدون حق قصاص و یا بی آنکه فساد و فتنه ای در روی زمین کند بقتل رساند، مثل آن باشد که همه مردم را کشته و هر نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آنست که همه مردم را حیات بخشیده ...» شاید همین اشاره کافی باشد که آنکه سیگار مصرف می کند به عمق عمل ناشایست خود پی ببرد و هم‌اکنون خط قرمز زندگی خود را به دور از این افیون زندگی بر باد ده بکشد و و هم این کشنده سلامت را از خود دور کند و هم خود و هم دیگران را از نیستی و فنا و بیماری نجات بخشد.

دوست فرهیخته و زنده یادم دکتر مصطفی شهرام سروده است 

گر هست ترا سلامت تن منظور

خود را زمی و دود نگهدار بدور

از دود شود دود همه زندگیت

از باده شوی به باده‌خواری مشهور 

و آیا براستی آنکه سیگاری دود می‌کند بجز اینکه به او بگویند: فلانی سیگاری است، امتیاز دیگری بدست می آورد؟

اثرات سیگار بر پوست

اما وقتی به عملکرد انسانی نگاه می کنیم که حتی با علم به اینکه همه مضرات آن‌ را هم می‌دانند و همچنان به بوسیدن و لیسیدن و مکیدن این ماده سلامت بر باد ده ادامه می‌دهند، انسان را وا می‌دارد که از بعضی مضرات آن برای چندمین بار اشاراتی داشته باشد.

انسان‌ها، بخصوص در جوانی آنچه بسیار مورد توجه‌شان بوده و هست چیزهائی مثل: پوست، مو، دندان و زیبایی‌های ظاهریست که بسیار برای حفظ آن سعی و کوشش می کنند.

اما در غفلت بزرگی بسر می‌برند که همین سیگار نخستین دشمن این زیبایی هاست.

این حقیقت را همه خوب می دانیم که خون در تمامی سلول‌های بدن انسان ساری و جاری است و وقتی دود سیگار وارد جریان خون شد و به تمامی اعضای بدن انتقال پیدا کرد، انتظار نداریم که سلامت آن اعضا را به‌خطر نیندازد.

شاید لازم باشد این حقیقت را که خداوند با چه لطافتی بدن انسان را خلق کرد، درک کنیم که بطور مثال: «هرسانتی متر از پوست بدن انسان دارای حدود 7 مترالیاف عصب می باشد. و در همین یک سانتی متر حدود 5 متر مویرگ‌های خونی وجود دارد.»

و همین یک نکته در مورد یک سانتی‌متر پوست کافی است و نیازی به تشریح دیگر اعضای معجزه آسای خلقت خداوند نیست.

آن وقت این انسان در پاره ای موارد حتی فرهیخته و باسواد و دانشگاه رفته هم سیگار کثیف و مرگ آور را بر زیباترین عضو بدن خود یعنی لبهایش نهاده و دود کثیف آنرا به دیگر اعضای بدن خود منتقل می کند.

بعضی از مضرات سیگار

از آن جهت که سیگار به رگ‌های خونی هم آسیب می‌رساند، و چون رگ‌ها محل عبور آن ماده سمی هستی بر باد ده می‌شوند، بسیاری از اعضای بدن را آسیب می‌رساند.

بطور مثال حتی در رساندن خون به اعضای تناسلی انسان‌ها هم آسیب می‌رساند و همین نارسائی هاست که بخاطر عدم انجام طبیعی اعمال جنسی چه گرفتاری هائی برای خانواده ها بوجود می آورد.

از سویی تعادل هورمونی تأثیرگذار در باروری خانم‌ها هم تأثیر مهم دارد و از این طریق هم توانسته است حتی خانواده‌هایی را هم از هم بپاشد و نابود کند.

حتی چنانچه باروری اتفاق بیفتد و فرزندی در وجود انسانی شکل بگیرد بسیار مشاهده شده است که این باروری مخاطره آمیز بوده و چه بسا سقط جنین و محرومیت از داشتن فرزند را ببار می‌آورد.

و چه زیبا گفته اند که: «بزرگ‌ترین درد این جهان آنست که نادان به کار خود مطمئن است و دانا از کار خود نگران.»

توتون از کجا آمد؟

راجع به قلیان و پیپ و دیگر وسایل و ابزار کثیف و دودزا هم در فرصت های دیگر مطالبی مطرح خواهد شد...

آخر سیگاری را که با قیمتی که این روزها همواره گران تر هم می‌شود خریدن و پاکت آن را در بهترین جای لباس نهادن و هر نخ آن را بارها بر لب نهادن و دود آن‌را نه تنها به ریه فرستادن، بلکه در فضای بیرون رها کردن و فضای تنفسی دیگران را هم کثیف کردن، معلوم نیست چه افتخاری دارد که حتی برخی پزشکان و آنها که تحصیلات فوق تخصصی دارند را به این روز سیاه کشانده است.

از سویی قلب، ریه، کبد، کلیه و دیگر احشاء داخلی انسان هم از مضرات این دود سمی بر کنار نیستند و آسیب های ناگوار می بینند.

اسم علمی توتون: «نیکوتینا تاباکم» به احترام نام «جین نیکوت» که سفیر فرانسه در لیسبون بود نامگذاری شد.

و بد نیست بدانید در سال 1590 یعنی حدود 428 سال پیش راز استفاده از توتون و موارد مصرف آن بعنوان هدیه (و البته بعنوان تبلیغ) تقدیم ملکه انگستان شد.

به این طریق توتون جای خود را در دل مردمی بی اطلاع از عوارض کشنده آن باز کرد.

توتون را کم کم بصورت «پیپ» مصرف می‌کردند و بعد آنرا می جویدند که بنام (انفیه) در انگستان مرسوم شد. بعد بصورت سیگار در اروپا معمول شد و بعدکم کم خانم‌ها هم به مصرفشان اقدام کردند.

کار بدانجا کشید که (مولیر) عقیده داشت که: بدون توتون نمی توان زندگی کرد و اگر شخصی توتون ندارد در هستی هیچ چیز ندارد.

اما دکتر حسن عارفی در ابتدای کتاب خود آورده است: «سمی کشنده و عادتی مضحک را بررسی می کنیم که چون موریانه درخت زندگی پدران و مادران را به تدریج می‌خورد و در نهایت یک عدد بیماری ریوی، گوارشی، قلبی و عروقی و سرطانی بر جای می گذارد.»

لذا

آدمی زاده طرفه معجونی است

کز فـرشته سرشته و حیوان

گر رود سوی این شود کم از این

ور کند میل آن شود به از آن 

سیگار دروازه اعتیاد

متأسفانه امروزه جوانان بخصوص از خطر کردن و بسوی خطر رفتن بر ایشان نوعی لذت بخشی است.

لذا بقولی وقتی روی پاکت سیگار حتی از خطرناک بودن سیگار شعار داده می‌شود، پیداست که آن جوان بی تجربه تمایل پیدا می کند این خطر را احساس کند بلکه لذتی ببرد.

از سویی در اذهان مردم آمده است که در توتون سمی بنام «نیکوتین» وجود دارد و چون آن سم را نمی شناسند میل به آزمایش آن پیدا می کنند.

لذا به این حقیقت هم اشاره ای بکنیم که: «در بین افراد معتاد به دخانیات و آن‌هایی که دخانیات مصرف نمی کنند، اختلاف  فاحشی از نقطه نظر شخصیتی وجود دارد.»

به‌راستی سیگار همان ماری است که در آستین انسان مخفی شده است؟ بطور یقین هر زمان که صلاح باشد، مار هم به وظیفه خود عمل می کند.

و تو سیگار فروش، عاقبت سود نهایی خود را از فروش سیگار دریافت خواهی کرد! کافی است به همان آیه 31 سوره مائده مراجعه

و البته از این نکته هم نگذریم که نخستین گام در راه اعتیاد به مواد مخدر همین کشیدن سیگار است.

در سال 1967 نشریه (ریدر زدایجست) مقاله ای می نویسد تحت این عنوان: (سیگار شما را در جوانی پیر می کند). و دکتر (اوکنر) علت بسیاری از نازائی ها و بچه دار نشدن مردها را سیگار می‌داند و در کتاب خود می نویسد: «به‌علت ضعف و ناتوانی که در تخمک ها و اسپرماتزوئیدهای مادران و پدران وجود دارد، بلحاظ همین سیگار کشیدن‌ها، در پاره ای مواردفرزندان ناقص الخلقه وبعضی اوقات عجب الخلقه بوجود می آید.» کنی!

 

برچسب ها: اعتیاد، مضرات سیگار، سیگار کشیدن، توتون، زیان های سیگار، ضررهای سیگار، اثرات سیگار بر پوست، سیگار و پوست تعداد بازديد: 643 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز