Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 14 مهر 1403 - 14:34

16
تیر
علل و علائم اسپاسم معده

علل و علائم اسپاسم معده

اسپاسم در معده به عنوان نارسایی در عملکرد اندام گوارشی در نظر گرفته می شود که خود را به شکل انقباضات دوره ای ماهیچه صاف معده نشان می دهد. چنین بریدگی هایی باعث ایجاد درد در فرد می شود که از حملات ناشی می شود

به قلم : دکتر محمد رضا عباسی ؛فوق تخصص گوارش و کبد و مجاری صفراوی

 

تحریریه زندگی آنلاین : اسپاسم در معده به عنوان نارسایی در عملکرد اندام گوارشی در نظر گرفته می شود که خود را به شکل انقباضات دوره ای ماهیچه صاف معده نشان می دهد. چنین بریدگی هایی باعث ایجاد درد در فرد می شود که از حملات ناشی می شود و از 2-3 دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. علاوه بر درد، انقباضات اسپاستیک می تواند باعث اختلالات حرکتی و گوارشی شود که به طور اجتناب ناپذیری بر فرآیندهای گوارشی به طور کلی تأثیر می گذارد.

 

علل اسپاسم معده

علل انقباضات اسپاستیک در معده عوامل مختلفی است، اما عمدتاً نقض فرآیندهای گوارشی و اختلالات عصبی است.

استرس طولانی مدت یا مکرر.

مسمومیت با غذا یا نوشیدنی (الکل).

هیپوترمی مداوم

رژیم غذایی نامنظم، حذف وعده های غذایی، خوردن بیش از حد غذا به یکباره

سیگار کشیدن، به خصوص با معده خالی

خوردن قهوه غلیظ، به مقدار زیاد یا با معده خالی

آلرژی غذایی

نوشیدن بیش از حد غذاهای تند یا تند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مسمومیت های شغلی

استفاده از برخی داروها (به عنوان مثال، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)

افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به اسپاسم هستند، افرادی هستند که از نظر عاطفی ناپایدار هستند، دارای سیستم عصبی ناپایدار، مستعد حالت های افسردگی هستند.

بیشتربخوانید:

نفخ شکم را با این روش ساده از بین ببرید

 

 

 

علائم اسپاسم معده

علامت مشخصه اصلی اسپاسم معده یک درد شدید تیز در قسمت فوقانی شکم است که در پس زمینه ناراحتی قابل توجه و بدتر شدن وضعیت عمومی رخ می دهد. درد ممکن است با حملات تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی همراه باشد. اسپاسم های شدید در معده همچنین می تواند باعث انقباض اسپاستیک عضلات شکم شود که به دنبال آن بیمار مجبور به حالت خمیده (چانه تا زانو) می شود.

این وضعیت ممکن است با سفت شدن عضلات شکم، بیرون زدگی شکم (به دلیل افزایش تشکیل گاز)، ضعف و لرز همراه باشد. علائم بیماری به علت اسپاسم بستگی دارد که سوالات زیادی را برای بیماران ایجاد می کند.

اسپاسم معده بعد از غذا خوردن کمتر از معده خالی مشاهده می شود. اگر این اتفاق بیفتد، می توانید به بیماری هایی مانند زخم معده، پیلوروسپاسم یا پانکراتیت مشکوک باشید. در زخم معده، درد در عرض 30-60 دقیقه پس از مصرف رخ می دهد و با هضم غذا فروکش می کند.

پیلوروسپاسم (کاهش پیلور معده) اغلب در بیمارانی که مستعد ابتلا به روان رنجوری هستند یا در موقعیت های استرس زا مکرر رخ می دهد. نیم ساعت بعد از غذا درد و استفراغ دارد. تنها پس از تخلیه حفره معده، بیمار سبک تر می شود.

در مورد پانکراتیت، درد بلافاصله پس از مصرف رخ می دهد و می تواند در قسمت پایین کمر یا در ناحیه کبدی (هیپوکندریوم در سمت راست) تجویز شود.

برای تماس با دکتر محمدرضا عباسی فوق تخصص گوارش و کبد و مجاری صفراوی می توانید با شماره های 09903741900 یا 021-88211301 تماس حاصل نمایید.

 

اسپاسم معده در دوران بارداری

زنان باردار تقریباً همیشه مشکلاتی در سیستم گوارش دارند. مشکل در هضم اغلب در پایان سه ماهه دوم و سوم بارداری مشاهده می شود، زمانی که رحم در حال رشد شروع به فشردن نزدیک ترین اندام ها از جمله اندام های گوارشی می کند. نفخ، کاهش لحن دستگاه گوارش، هضم مشکل و عبور غذا از روده، سوزش سر دل در دوران بارداری به صورت مکرر اتفاق می افتد.

همانطور که اندازه و وزن کودک آینده رشد می کند، رحم رشد می کند و اندام های گوارشی را جابجا می کند، تحرک مختل می شود، توده های غذا راکد می شوند و منجر به یبوست می شود. تخمیر می تواند شروع شود که به نوبه خود باعث تورم و تشدید بیشتر وضعیت می شود. درد اسپاستیک نیز پیامد تمام این فرآیندها است.

بیشتربخوانید:

توصیه های تغذیه‌ای در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

 

 

 

متخصصان برای تسکین وضعیت زنان چه توصیه هایی دارند؟

رعایت اعتدال در غذا خوردن، پرخوری نکردن، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و لبنیات برای اطمینان از تخلیه به موقع روده و جلوگیری از رکود مدفوع در قسمت تحتانی دستگاه گوارش مهم است. از مصرف مسهل ها استقبال نمی شود، زیرا می تواند باعث هیپرتونی عضلات رحم شود که در دوران بارداری بسیار نامطلوب است.

عواقب و عوارض گاسترواسپاسم

درد شکم اسپاستیک که به صورت دوره ای رخ می دهد، ممکن است خطر خاصی برای بدن نداشته باشد. با این وجود، برای حذف مرحله اولیه آسیب شناسی اولیه هنوز باید مورد بررسی قرار گیرد. دردهای مزاحم دائمی با بهبودی های کوچک و کوتاه مدت، همراه با عدم درمان و رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به عوارض جانبی شود: در پس زمینه التهاب پیش پا افتاده پس از مدتی ممکن است یک بیماری جدی رخ دهد.

بیمار مبتلا به اختلالات اسپاستیک مکرر باید از ابتلا به بیماری های زیر مراقبت کند:

فرسایش معده

زخم اثنی عشر و معده

سوراخ شدن، خونریزی معده

سرطان معده

آتروفی معده

تقریباً تمام مشکلات گوارشی بر وضعیت مو، ناخن، پوست و مینای دندان تأثیر می گذارد.

بیشتربخوانید:

5 روش خانگی درمان رفلاکس معده

 

 

 

 

روش های درمان

ابتدا، روشن شدن علت اسپاسم مری مهم است. برای انجام این کار، به ویژه می توان آندوسکوپی دستگاه گوارش را انجام داد، یعنی یک گاستروسکوپی که امکان مشاهده دیواره های داخلی معده و تشخیص ناهنجاری ها را فراهم می کند. پس از آن، آزمایش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل اختلالات در عملکرد مری انجام می شود.

همچنین می توان برای کنترل و کاهش اسپاسم درمان هایی ارائه داد:

تغییر در شیوه زندگی (سیگار کشیدن، مصرف الکل، کنترل استرس و غیره)

مصرف دارو برای کنترل علل زمینه ای اسپاسم، مصرف دارو

درمان جراحی

 

برچسب ها: دکتر محمد رضا عباسی تعداد بازديد: 42 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز