Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:26

24
دی
چه زمان خونریزی بینی نگران‌کننده است؟

چه زمان خونریزی بینی نگران‌کننده است؟

«خونریزی بینی» زمانی اتفاق می‌افتد که مویرگ‌های مخاط حفره بینی پاره می‌شوند. خونریزی می‌تواند ناشی از التهاب مخاط بینی به‌دلیل رینیت آلرژیک و...، خشکی هوا در روزهای گرم یا خشک‌شدن هوای

بهداشت نیوز نوشت: «خونریزی بینی» زمانی اتفاق می‌افتد که مویرگ‌های مخاط حفره بینی پاره می‌شوند. خونریزی می‌تواند ناشی از التهاب مخاط بینی به‌دلیل رینیت آلرژیک و...، خشکی هوا در روزهای گرم یا خشک‌شدن هوای محیط با حرارت بالای شوفاژ و بخاری، دستکاری مخاط بینی، ضربه و استفاده از داروها یا اسپری‌های بینی باشد.

«خونریزی بینی» زمانی اتفاق می‌افتد که مویرگ‌های مخاط حفره بینی پاره می‌شوند. خونریزی می‌تواند ناشی از التهاب مخاط بینی به‌دلیل رینیت آلرژیک و...، خشکی هوا در روزهای گرم یا خشک‌شدن هوای محیط با حرارت بالای شوفاژ و بخاری، دستکاری مخاط بینی، ضربه و استفاده از داروها یا اسپری‌های بینی باشد.

 بیشتربخوانید:

خشکی بینی | درمان خانگی خشکی بینی

 

 

 

چه زمان «خونریزی بینی» نگران‌کننده است؟

«خونریزی بینی» یکی از ناراحتی‌های شایع است که در اکثر موارد نگران‌کننده نیست و از هر سه نفر، دو نفر حداقل یک بار در زندگی این وضعیت را تجربه می‌کند.

خونریزی ناگهانی بینی معمولا پس از چند دقیقه کم و قطع می‌شود. اما گاه این مشکل را نباید بی‌اهمیت دانست و نیاز به مشورت با پزشک خواهدبود.

خونریزی بینی جزء ناراحتی‌های شایع است و ۶۰% جمعیت عمومی، حداقل یک بار در طول زندگی خود این وضعیت را تجربه می‌کنند. شیوع بروز خونریزی بینی در کودکان و بزرگسالان نیز تقریبا مشابه است.

چه زمان «خونریزی بینی» نیاز به مشورت با پزشک دارد؟

گرچه خونریزی بینی در اکثر موارد مشکل خاصی نیست و پس از چند دقیقه بهبود می‌یابد اما گاه می‌تواند نشان از ناراحتی باشد که نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.

اولین عامل نگران‌کننده، طولانی‌شدن خونریزی است. اگر خونریزی به‌رغم اقداماتی که برای قطع آن انجام شده‌است، بیش از ۲۰ دقیقه ادامه یابد، لازم است فرد فورا به مرکز درمانی منتقل شود.

خونریزی‌های مکرر نیز باید جدی گرفته‌ شود. افرادی که طی هفته بارها این مشکل را دارند حتما باید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نمایند.

افرادی که دچار مشکلات انعقادی خون هستند نسبت به این مسئله باید هوشیارتر باشند. البته در افرادی که به‌طور منظم داروهای ضدانعقاد یا آسپرین مصرف می‌کنند نیز خونریزی بینی به‌سختی قطع می‌شود.

 بیشتربخوانید:

روش های خانگی درمان خونریزی بینی

 

 

 

چطور می‌توان «خونریزی بینی» را قطع کرد؟

زمانی که خونریزی بینی اتفاق می‌افتد، در وهله اول باید خونسردی خود را حفظ کرد. فرد سعی کند از طریق دهان نفس بکشد و در وضعیت نشسته یا ایستاده قرار گیرد. همچنین بهتر است سر کمی به سمت عقب نگه داشته‌شود. برخلاف تصور، گذاشتن تکه‌ای پنبه داخل حفره بینی توصیه نمی‌شود زیرا این کار موجب تحریک مخاط شده و می‌تواند تشدید خونریزی را در پی داشته‌باشد.

اگر داروهای ضداحتقان بینی مانند اکسی‌متازولین یا فنیل‌افرین در دسترس است، می‌توان در قسمتی که خونریزی دارد اسپری کرد. در غیر این‌صورت، قسمت نرم کنار تیغه بینی را باید با انگشت شست و اشاره حدود ده دقیقه نگه داشت.

شاید این مدت برای فرد خسته‌کننده باشد اما هشت تا ده دقیقه زمان لازم است تا رشته‌های پروتئینی فیبرین در جریان خون قابلیت تشکیل لخته را داشته‌باشند. اگر فشار کمتر از این زمان برداشته‌شود، لخته پیش از تشکیل کامل جدا شده و زمان بیشتری برای قطع خونریزی لازم است.

در صورتی‌که خونریزی به این ترتیب متوقف نشد، بهتر است تکه‌ای یخ در پارچه پیچیده‌ شده و قسمت بالای بینی گذاشته‌شود. این کار موجب انقباض عروق شده و خونریزی کاهش می‌یابد. اگر به‌رغم انجام این اقدامات، خونریزی همچنان ادامه دارد، لازم است فرد به مرکز درمانی منتقل شود.

بیشتربخوانید:

به چه دلیل خون دماغ می شویم؟

 

 

 

برچسب ها: فشار خون، جراحی بینی، خون دماغ تعداد بازديد: 61 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز