Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 06:34

29
دی
سهم ۴۰ درصدی بیماری‌های قلبی در مرگ‌های سالانه

سهم ۴۰ درصدی بیماری‌های قلبی در مرگ‌های سالانه

بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور ما مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، اگر حدود ۳۵۰ هزار مرگ سالانه در کشور داشته باشیم نزدیک به ۲۵۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است

به قلم : دکتر کوروش اعتماد ؛ مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

 

تحریریه زندگی آنلاین : بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور ما مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، اگر حدود ۳۵۰ هزار مرگ سالانه در کشور داشته باشیم نزدیک به ۲۵۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که از این بین رتبه اول به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و پس از آنها، سوانح و حوادث ترافیکی و در رتبه بعدی دیابت و سرطان‌ها قرار دارند.

سهم ۴۰درصدی بیماری‌های قلبی در مرگ‌های سالانه

بیماری‌های قلبی و عروقی بار زیادی از مرگ‌ومیرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهند، انواع بیماری‌های قلبی در این زمینه عمدتا سکته‌های قلبی هستند و می‌توان گفت که ۴۰ درصد از مرگ‌های سالانه در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی است.

 

 

 

وضعیت بروز پرفشاری خون در جمعیت بالای ۳۰ سال

بیماری‌های قلبی و عروقی شامل مجموعه‌ای از بیماری‌ها می‌شوند، سکته‌های قلبی، نارسایی‌های قلبی و ... در این دسته قرار می‌گیرند اما، آنچه که ما در حوزه بیماری‌های غیرواگیر مورد رصد قرار می‌دهیم، بیماری پرفشاری خون است که در جمعیت بالای ۳۰ سال حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد در استان‌های مختلف کشور ارزیابی شده است.

۴ عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی

باید این نکته را بدانیم که معمولا عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مشترک است. بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی چهار عامل خطر اصلی مرتبط شامل فعالیت فیزیکی پایین، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل دارند.

نقش سالمندی در بروز بیماری‌های قلبی

متاسفانه ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت فیزیکی ناکافی دارند که این فعالیت ناکافی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. از سوی دیگر مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور حدود ۱۲ درصد در آقایان و ۱.۵ درصد در خانم‌ها متفاوت است. در کنار همه این موارد همچنین باید بدانیم که سالمندی و افزایش سن هم افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کند.

بیشتربخوانید:

افزایش خطر سکته با تشدید استرس در روزهای سرد

 

 

 

جزئیات غربالگری رایگان ۳ بیماری مرتبط با سلامت قلب

جمعیت بالای ۳۰ سال کشور که به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند، به صورت رایگان تحت غربالگری و خطرسنجی فشارخون، بیماری‌های قلبی و دیابت قرار می‌گیرند. روند کنترل بیماری در کسانی که به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه داشتند و بیماری آنها شناخته شد، مطلوب است؛ اما متاسفانه در کشور ما همانند خیلی از کشورهای دنیا نیمی از افراد از ابتلای خود به بیماری پرفشاری خون بی‌اطلاع هستند و حتی ۵۰ درصد کسانی که از پرفشاری خون خود مطلع هستند، دارو مصرف می‌کنند و بیماری در کمتر از ۵۰ درصد این افراد تحت کنترل است. این یعنی علاوه بر اینکه باید افراد را نسبت به بیماری‌شان آگاه کنیم، باید در خصوص کنترل و درمان آن هم توصیه‌های لازم را انجام دهیم.

بررسی نقش کرونا در بروز بیماری‌های قلبی

فعلا نمی‌توان به این سوال که آیا ابتلا به بیماری کرونا باعث افزایش بروز بیماری‌های قلبی شده است یا خیر؟ پاسخ دقیقی داد چون باید مطالعات در این زمینه کامل شود. اما موضوع مشخص این است که پاندمی کرونا سبب کاهش مراجعه افراد برای بررسی بیماری‌هایشان شد و در این دوره شاخص‌های مراقبتی افراد مبتلا به بیماری به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا کاهش یافت، زیرا ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن در کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بودند، بالا بود.

بیشتربخوانید:

این علائم نشان میدهد کلسترول خون‌تان بالاست

چطور کرونا باعث سکته قلبی و مغزی می‌شود؟

 

 

 

برچسب ها: سکته قلبی، بیماری قلبی، سکته مغزی، فشارخون، سکته، مرگ و میر تعداد بازديد: 51 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز