Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:06

9
تیر
بلایی که کلسترول بالا سر استخوان‌ها می‌آورد

بلایی که کلسترول بالا سر استخوان‌ها می‌آورد

کلسترول یک بیماری بسیار شایع محسوب شده و برای سلامتی مضر است. این بیماری اغلب با سلامت قلب و عروق و خطر بروز مشکلات قلبی مرتبط است. مطالعات جدید پژوهشگران اما نشان می دهد

کلسترول یک بیماری بسیار شایع محسوب شده و برای سلامتی مضر است. این بیماری اغلب با سلامت قلب و عروق و خطر بروز مشکلات قلبی مرتبط است. مطالعات جدید پژوهشگران اما نشان می دهد، علاوه بر مشکلات قلبی، داشتن کلسترول بالا منجر به ضعف استخوان ها نیز می شود.

بر اساس آمارهای بهداشتی تخمین زده می شود، حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد افراد از مشکل کلسترول بالا رنج می برند. با این حال، افراد بسیار کمی می دانند که کلسترول کنترل نشده می تواند بر سلامت استخوان ها تأثیر بگذارد.

دکتر اشوانی میچند، مدیر بخش ارتوپدی در بیمارستان CK Birla در دهلی، در مطالعات خود به بررسی ارتباط بین کلسترول بالا و تحلیل استخوان و همچنین راه ‌هایی برای محافظت از بدن در برابر عواقب آن می ‌پردازد. وی دستورالعمل ها و نکات مهمی را مطرح می کند که استفاده از آن ها می تواند به حفظ سلامت عمومی جامعه کمک کند.

بیشتربخوانید:

مواد غذایی که به کاهش کلسترول کمک خواهند کرد

 

 

 

ارتباط کلسترول و سلامت استخوان

کلسترول یک ماده چرب است که توسط کبد تولید شده و از غذاهای خاصی نیز به دست می آید. به طور طبیعی این ماده که در خون وجود دارد، برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است زیرا در فرآیندهای مختلفی از جمله تولید هورمون، تشکیل غشای سلولی و سنتز اسید صفراوی نقش دارد. در این میان مشکل اصلی، افزایش این ماده در خون است و بر اساس مطالعات جدید مشخص شد برخی از راه هایی که می تواند بر استخوان ها تأثیر بگذارد عبارتند از:

تاثیر منفی روی بازسازی استخوان

کلسترول ممکن است بر روند بازسازی استخوان تأثیر بگذارد. استخوان به طور طبیعی دارای چرخه مستمر تجزیه و تشکیل مجدد است که این چرخه دائمی استحکام استخوان های ما را حفظ می کند. اختلال در این تعادل ظریف می تواند به تحلیل استخوان کمک کند. افزایش سطح کلسترول می‌تواند بر استئوبلاست ‌ها یا همان سلول ‌های مسئول تشکیل استخوان و افزایش فعالیت استئوکلاست ‌ها یا سلول ‌هایی که در تحلیل استخوان نقش دارند، تأثیر بگذارد. این عدم تعادل می تواند منجر به از دست دادن توده استخوانی در طول زمان شود.

بیشتربخوانید:

خوراکی هایی که کلسترول را پایین می‌آورند

بلایی که کلسترول بالا سر استخوان‌ها می‌آورد

پوکی استخوان

بررسی های انجام شده نشان می دهد، سطوح بالای کلسترول ممکن است منجر به ایجاد پوکی استخوان شود، اختلالی که با استخوان های شکننده و ضعیف مشخص می شود. کلسترول بیش از حد می تواند تعادل بین رشد و جذب استخوان را تغییر و در نتیجه تراکم استخوان را کاهش داده و خطر شکستگی را افزایش دهد.

افزایش خطر شکستگی

همان طور که گفته شد، سطوح بالای کلسترول می تواند استخوان ها را ضعیف و آن ها را مستعد شکستگی حتی در اثر ضربه های خفیف کند. سطوح کنترل نشده کلسترول ممکن است منجر به شکستگی های مکرر و شدیدتر، به ویژه در لگن، ستون فقرات و مچ دست شود.

بیشتربخوانید:

دانستنی های جالب درباره مصرف تخم‌مرغ

 این علائم نشان میدهد کلسترول خون‌تان بالاست

 

 

 

التهاب و استرس اکسیداتیو

سطوح بالای کلسترول اغلب با التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو همراه است که هر دو می توانند بر سلامت استخوان تأثیر منفی بگذارند. به طور طبیعی نشانگر های التهابی و نشانگر های استرس اکسیداتیو با از دست دادن استخوان و افزایش خطر شکستگی مرتبط هستند. این عوامل ممکن است در ایجاد پوکی استخوان نقش داشته باشند و توانایی بدن برای ترمیم و حفظ بافت استخوانی سالم را مختل کنند.

اقدامات احتیاطی و تغییر سبک زندگی

به باور کارشناسان نکات خاصی وجود دارد که می توان آن ها را به عنوان الگویی مناسب برای کاهش تأثیر احتمالی کلسترول کنترل نشده بر سلامت استخوان ها رعایت کرد. این نکات عبارتند از:

رژیم غذایی سالم: اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی می تواند به مدیریت سطح کلسترول و ارتقای سلامت استخوان ها کمک کند.

ورزش: فعالیت های منظم بدنی مانند پیاده روی، دویدن یا وزنه زدن به رشد و تراکم استخوان و کاهش کلسترول کمک می کند.

مدیریت سطوح کلسترول: نظارت منظم بر سطح کلسترول و همکاری با متخصصان مراقبت های بهداشتی برای طراحی یک برنامه درمانی مناسب می تواند به حفظ سطح کلسترول سالم کمک کند.

مصرف ویتامین D و کلسیم: دریافت ویتامین D و کلسیم کافی از نور خورشید و منابع غذایی مانند محصولات لبنی، سبزیجات برگ دار و مکمل ها می تواند به سلامت استخوان کمک کند.

 بیشتر بخوانید:

فواید شگفت‌انگیز چای هیبیسکوس برای سلامتی

 

 

 

 

برچسب ها: استرس، کلسیم، کلسترول، کلسترول بالا، چربی خون، ویتامین D، دردهای مفصلی تعداد بازديد: 95 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز