Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:02

4
دی
ریشه‌های خارش گوش و راهکارهای رهایی

ریشه‌های خارش گوش و راهکارهای رهایی

باوجوداینکه گوش‌های شما نسبت به دست‌ها یا پاهای شما کوچک هستند، پر از رشته‌های عصبی بسیار حساس هستند. معمولاً به همین دلیل است که شما اغلب باید با خارش در کانال گوش دست‌وپنجه نرم کنید.

دکتر مسعود جعفری پور : متخصص گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن ؛ فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه هاروارد امریکا

 

تحریریه زندگی آنلاین : باوجوداینکه گوش‌های شما نسبت به دست‌ها یا پاهای شما کوچک هستند، پر از رشته‌های عصبی بسیار حساس هستند. معمولاً به همین دلیل است که شما اغلب باید با خارش در کانال گوش دست‌وپنجه نرم کنید. گوش‌های برخی از افراد نسبتاً حساس‌تر هستند، بنابراین ممکن است خارش مزمن را تجربه کنند. بااین‌حال خارش گوش شما ممکن است نشان‌دهنده شرایط دیگری نیز باشند. بنابراین مهم است که علل خارش گوش را درک کنید تا تعیین شود چگونه می‌توان این وضعیت را برطرف کرد.

 

 

دلایل خارش گوش

 آیا این خارش از داخل عمق کانال گوش شما می‌آید، یا گوش شما از خارج از غضروف یا لاله گوش دچار است؟ برای مثال، خارش داخلی می‌تواند یک شاخص اولیه برای سرماخوردگی باشد، درحالی‌که خارش خارجی می‌تواند به یک واکنش آلرژیک به چیزی در محیط شما مرتبط باشد.

 بیشتربخوانید:

وزوز گوش چیست و چه کاری باید انجام داد؟

 

 

 

عفونت گوش

اگر اخیراً گوش‌های خود را سوراخ کرده و سوزش یا درد در لاله گوش را تجربه می‌کنید، ممکن است عفونت خفیفی در جای سوراخ جدید داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که با دست‌های تمیز به گوش‌های سوراخ شده خود دست می‌زنید و آن‌ها را چند بار در روز با یک گوش پاک‌کن آغشته به الکل تمیز نمایید. اگر عفونت بدتر شود یا همچنان ادامه یابد، به پزشک مراجعه کنید.

 

خشکی پوست

خشکی پوست روی گوش خارجی می‌تواند خارش ایجاد کند. اگر خشکی پوست در نواحی مثل گوش، صورت یا پوست سر شما ظاهر شود، ممکن است یک وضعیت معمولی باشد که به آن "درماتیت سبورئیک" نامیده می‌شود. شامپوهای ضد شوره ساده بدون نسخه و یا محصولات حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، روی یا زغال‌سنگ می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند. ناحیه آسیب‌دیده را با شامپو یا صابون روزانه  بشویید.

 

توپی گوش یا سمعک

گاهی اوقات این دستگاه‌ها می‌توانند با گیر انداختن آب در کانال گوش، خارش گوش ایجاد کنند. این وضعیت همچنین می‌تواند منجر به عفونت خفیف در طول زمان شود. اگر هر یک از این موارد را به‌طور منظم استفاده می‌کنید، آن‌ها را بیرون بیاورید و کاملاً تمیز کنید. اجازه دهید قبل از قرار دادن در گوش به‌طور کامل خشک شوند. سمعک‌ها باید سایز گوش شما باشند. اگر اندازه آن‌ها مناسب نباشد، ممکن است پوست حساس داخل گوش شمارا تحریک کنند و باعث خارش و سوزش شوند.

 بیشتر بخوانید:

نشانه های وجود جرم در گوش

 

 

 

 

بررسی واکنش آلرژیک

ممکن است یک واکنش آلرژیک خفیف به چیزی در محیط اطرافتان داشته باشید، که می‌تواند حتی یک شامپوی جدید و یا یک ست گوشواره جدید باشد. اگر اخیراً روال بهداشتی خود را تغییر داده یا شروع به استفاده از یک محصول جدید کرده‌اید، این محصول را حذف کرده یا به روالی که قبلاً انجام می‌دادید، بازگردید. برچسب روی تمام محصولات بهداشت شخصی خود را بخوانید. اطمینان حاصل کنید که هیچ‌یک از محصولاتی که استفاده می‌کنید حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای که سابقه واکنش بدی به آن رادارید، نباشد. گوش‌های شما می‌توانند به آلرژی‌ها واکنش مشابه با سایر قسمت‌های بدن داشته باشد، بنابراین واکنش‌های آلرژیک می‌تواند موجب خارش گوش شود.

 

بررسی وجود حشره

بعید است، اما ممکن است در زمان خواب حشره‌ای وارد گوش شما شود. اگر فکر می‌کنید این مورد ممکن است دلیل خارش باشد، به پزشک مراجعه کنید تا بتواند حشره را خارج کند. نگران نباشید، وجود حشره در گوش چندان معمول نیست. اما اگر در مکانی زندگی می‌کنید که جمعیت بالایی از حشرات وجود دارند و این حشرات اغلب در همان اتاقی هستند که در آن می‌خوابید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای این اتفاق قرار داشته باشید.

 

چگونه خارش گوش را درمان کنیم

بااینکه گوش‌ها عضو کوچکی هستند، محل ختم تعداد زیادی از رشته‌های عصبی می‌باشند، و هنگامی‌که تحریک می‌شوند، ممکن است گوش شما احساس خارش و ناراحتی کند. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است گوش شما خارش داشته باشد و مهم است که منبع را شناسایی کنید تا به دنبال درمان مناسب باشید.

 

 برخی از قطره‌های گوش بدون نسخه را مصرف کنید

برندهای مختلف و انواع قطره‌های گوش وجود دارند که می‌توانید از داروخانه محلی خود خریداری کنید. حتماً برچسب‌ها را بخوانید و قطره‌ای را انتخاب کنید که به‌طور خاص برای خارش گوش تولیدشده است.

اگر گوش شما به علت آلرژی یا علت خارجی خارش داشته باشد، این قطره‌ها ممکن است به کاهش سوزش کمک کنند. فقط مطمئن شوید که بیش از دوز ذکرشده روی بسته‌بندی استفاده نمی‌کنید.

 بیشتربخوانید:

صدای بدنتان چه خبری برای شما دارند

 

 

 

 

چند قطره روغن گرم در گوش خود بریزید

 شما می‌توانید از روغن‌زیتون، مواد معدنی یا روغن گیاهی استفاده کنید. ظرف روغن را داخل یک لیوان آب گرم قرار دهید تا روغن به‌آرامی گرم شود. قبل از ریختن هرگونه روغنی در گوش خود، حتماً آن را روی مچ دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که خیلی داغ نیست.

بیش از چند قطره روغن گرم را در گوش خود نریزید. قبل از ریختن مقدار بیشتر، چند ساعت صبر کنید تا روغن به داخل کانال گوش شما جذب و آن را مرطوب کند.

روغن به‌عنوان مرطوب‌کننده برای پوست داخل گوش شما عمل می‌کند. اما لازم نیست از روغن‌هایی مانند روغن بچه یا روغن معطر استفاده کنید که برای بدن شما مناسب است. این موارد می‌توانند باعث تحریک بیشتر شود.

شما همچنین می‌توانید یک ترکیب سنتی از روغن بنگ سفید و سیر را امتحان کنید. شما می‌توانید ترکیب خود را با خیساندن گل‌های بنگ سفید و سیر خردشده در روغن‌زیتون روی حرارت کم در مدت 4 ساعت تهیه کنید، یا می‌توانید روغن از پیش تهیه‌شده را خریداری کنید. 2-3 بار در روز، چند قطره در گوش آسیب‌دیده بریزید.

هنگام استفاده از روغن برای درمان درد یا خارش گوش، همچنین می‌توانید چند قطره روغن را بر روی یک توپ پنبه قرار دهید و توپ پنبه را در طول شب در گوش خود بگذارید تا روغن به‌آرامی جذب گوش شما شود.

 

از هیدروژن پرو کسید استفاده کنید

این ترکیب می‌تواند برای روان کردن ترشحات گوش (شستشوی گوش) و همچنین برای از بین بردن باکتری‌هایی که ممکن است در کانال گوش وجود داشته باشند، و باعث ایجاد احساس خارش یا تحریک شوند، مورداستفاده قرار گیرد. گوش آسیب‌دیده را به سمت سقف بچرخانید و 2-3 قطره هیدروژن پر اکسید در آن بریزید. چند لحظه صبر کنید؛ ممکن است یک‌صدای حباب در گوش خود بشنوید. سپس گوش خود را به سمت پایین بچرخانید تا پر اکسید از آن خارج شود.

استفاده بیش‌ازحد از این روش می‌تواند به نتیجه معکوس و خشکی گوش منجر شود و باعث عفونت می‌گردد. اگر این درمان پس از 1 یا 2 بار تلاش مفید واقع نشد، استفاده از پر اکسید را متوقف کنید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

 

ترکیبی از آب و الکل را امتحان کنید

از آب گرم برای رقیق کردن الکل استفاده کنید. سپس از یک سرنگ پلاستیکی یا حباب گوش استفاده کنید تا چند قطره از این محلول را در گوش خود بریزید. اجازه دهید برای یک‌لحظه بماند، سپس آن را تخلیه کنید. شما می‌توانید از حباب یا سرنگ برای تخلیه محلول نیز استفاده کنید.

آب و الکل مخلوط شده باهم، باکتری‌ها را از گوش شما خارج می‌کنند و هرگونه ضایعات شل شده (مانند گردوغبار یا حشرات) را با تمیز کردن داخل گوش برطرف می‌کنند.

اجازه ندهید این مخلوط بیش‌ازحد در گوش بماند و به‌دفعات زیاد از آن استفاده نکنید. اجازه دهید فقط چند لحظه در گوش باشد، سپس آن را تخلیه کنید. اطمینان حاصل کنید که هر مایع باقی‌مانده را از گوش خود خارج نمایید.

 بیشتر بخوانید:

درمان های خانگی جوش های سرسیاه روی گوش

 

 

 

انتی هیستامین بدون نسخه مصرف کنید

اگر خارش گوش‌های شما به علت سرماخوردگی و یا آلرژی ایجاد شود، آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند باعث تسکین سوزش شوند. سعی کنید از داروهای حساسیت حاوی دیفن هیدرامین استفاده کنید.

به‌دقت همه برچسب‌های روی هر نوع دارو را مطالعه کنید. تنها دوز توصیه‌شده را مصرف نمایید. بعضی از داروهای انتی هیستامین و داروهای آلرژی می‌توانند موجب خواب‌آلودگی شوند، بنابراین اگر نیاز به استفاده از ماشین‌آلات دارید یا سرکار می‌روید، مطمئن شوید که از برندی استفاده می‌کنید که به‌طور خاص برچسب غیر خواب‌آور خورده است.

 

برچسب ها: آلرژی، سرماخوردگی، دارو، سمعک، خشکی پوست، آنتی هیستامین، عفونت گوش، گوش درد، گوش، روغن‌زیتون، دکتر مسعود جعفری پور، شست و شوی گوش تعداد بازديد: 138 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز