Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:09

2
دی
تشدید اگزما در سرما

تشدید اگزما در سرما

یک متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص اگزما و تشدید آن در آب و هوای سرد، توضیحاتی ارائه داد.

مهدی قیصری، در گفتگو با شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که پوست چرب بهتر است یا پوست خشک، گفت: پوست نرمال از همه انواع پوست‌ها بهتر است.

وی افزود: معمولاً نقاط مختلف بدن، میزان چربی متفاوتی دارند، به طوری که نقاط بالا تنه مانند صورت، گردن و شانه‌ها، غدد چربی بیشتری دارند و نقاط پایین بدن، مانند پاها از غدد چربی کمتری برخوردارند و بیشتر خشک می‌شوند، بنابراین نحوه مراقبت از نواحی مختلف پوست بدن، متفاوت است.

قیصری در پاسخ به این سوال که اگزما چیست، گفت: وقتی پوست ملتهب باشد، قرمز می‌شود و سطح آن پوسته پوسته می‌گردد، که همراه با خارش است، به این تغییرات اگزما می‌گوئیم، البته بسته به سن افراد، محل اگزما، متفاوت خواهد بود.

این متخصص پوست و مو، یادآور شد: بیشترین اگزمای دیده شده، اگزمای اتوپیک است که در شیرخواران، بر روی صورت و اندام‌ها دیده می‌شود که با افزایش سن، آرنج دست‌ها بیشتر درگیر می‌شود.

قیصری در پاسخ به این سوال که آیا اگزمای کودکان خوب می‌شود، گفت: ۷۰ الی ۸۰ درصد کودکان وقتی به سن بلوغ برسند، اگزما خوب می‌شود.

بیشتربخوانید:

مراقبت از پوست در روزهای سرد

 

 

وی همچنین متذکر شد: وقتی پوست اگزما دارد، عوامل محیطی می‌توانند از این نقطه وارد بدن شوند و سیستم ایمنی را تحریک کنند که با حساسیت‌های تنفسی، مانند آسم و یا حساسیت‌های غذایی، بدن را روبرو می‌کند.

قیصری در پاسخ به این سوال که برای کودک مبتلا به اگزمای آتوپیک، چه باید کرد، گفت: در این کودکان با توجه به اینکه این بیماری سرشتی است، باید پوست کودک را مرطوب نگه داریم که در این صورت بیشتر مشکلات کودک حل می‌شود. در این خصوص، استفاده از مرطوب کننده ها، اولین و بهترین توصیه پزشکان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عوامل بسیار دیگری در ایجاد اگزما نقش دارند، زیرا این عوامل به طور غیر مستقیم، پوست را خشک می‌کنند و باعث ایجاد اگزما می‌شوند، مانند هوای سرد، آب داغ و آفتاب، که باعث خشکی پوست و اگزما می‌شوند، حتی عرق بدن نیز می‌تواند خشکی پوست را تحریک کند و با ایجاد اگزما همراه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به اگزما از چه مرطوب کننده‌های استفاده کنند، گفت: مرطوب کننده ها همه خوب هستند و به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ مرطوب کننده‌هایی که روغن بیشتری دارند و در افرادی که پوست خشک دارند مناسب است، همچنین مرطوب کننده‌هایی که روغن کمتری دارند که در افراد مبتلا به اگزما و دارای پوست چرب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیصری یادآور شد: مرطوب کننده ها برای پیشگیری از اگزما بسیار مناسب هستند اما اگر اگزما ایجاد شد، مرطوب‌کننده‌ها کارساز نخواهد بود و نیاز به مصرف دارو است.

بیشتربخوانید:

ماسک خانگی برای درمان خشکی پوست در سرما

 

 

 

وی در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به اگزما از چه دسته داروهای استفاده کنند، گفت: این داروها تنها با تجویز پزشک انتخاب می‌شوند که بر اساس اگزما، نوع دارو متفاوت خواهد بود.

این استاد دانشگاه از مراقبت‌های این بیماری گفت: در فصل زمستان که هوا خشک‌تر است، باید منزل را مرطوب نگه داشت، همچنین در هنگام شستشوی پوست از آب داغ استفاده نکنند، زیرا باعث خشک شدن بیشتر پوست می‌گردد، او توصیه کرد: در این افراد میزان دفعات شستشو باید کمتر باشد.

وی یادآور شد: اینگونه افراد نباید در معرض مواد حساسیت زا قرار بگیرند، زیرا سریع‌تر واکنش حساسیتی نشان می‌دهند، بعضی از انواع گیاهان، کرک و پر پرندگان و همچنین مو و پشم گربه و سگ می‌تواند ایجاد حساسیت و اگزما کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گاهی چربی پوست سر، منبع غذایی برای قارچ‌ها است که باعث شوره سر می‌شود، (اگزمای سبوره ای) این افراد باید از شامپوی ضد قارچ و ضد چربی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه، با عنوان این مطلب که خشکی پوست نیز می‌تواند باعث شوره سر شود، به اینگونه افراد توصیه کرد از شامپوهایی که حاوی مرطوب کننده هستند، استفاده کنند.

 بیشتربخوانید:

رازهای مراقبت از پوست در برابر خشکی و سرما

 

 

برچسب ها: پوست، حساسیت پوستی، خشکی پوست، سیستم ایمنی بدن، پوست چرب، اگزما پوستی، سرما تعداد بازديد: 118 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز