Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 10:00

23
آبان
رازهای مراقبت از پوست در برابر خشکی و سرما

رازهای مراقبت از پوست در برابر خشکی و سرما

با تغییر فصل فقط طبیعت اطراف‌مان نیست که عوض می‌شود، بلکه مکانیسم و نیازهای بدن ما هم تغییر می‌کند. یکی از مهم‌ترین تغییرات در بدن ما، تغییرات پوستی است.

همان‌طور که با کاهش دما، نوع پوشش‌مان را تغییر می‌دهیم، باید نوع مراقبت از پوست‌مان را مطابق با تغییرات فصل عوض کنیم تا در طول پاییز و زمستان، پوستی لطیف و شاداب داشته ‌باشیم. در این مقاله  شما را با روش‌های ساده برای مراقبت از پوست و حفظ رطوبت و شادابی پوست در روزهای خشک و سرد سال آشنا می‌کنیم.

تکالیف روزانه‌ی پوستی!

همه‌ی توصیه‌های متخصصان پوست و زیبایی و کارشناسان این حوزه در یک جمله خلاصه می‌شود: «هر روز از پوستت مراقبت کن!»

مراقبت‌های روزانه‌ی پوستی هرکس، بسته به نوع پوست و میزان سلامت آن، مشخص می‌شود. پس لازم است قبل از انتخاب نوع مواد بهداشتی و مراقبتی، نوع پوست‌تان را مشخص کنید و از همه‌ی نیازهای آن باخبر باشید.

مطمئنا پوست های خشک یا معمولی، بیشتر از پوست‌ های چرب به آبرسانی و رطوبت نیاز دارند و پوست‌های چرب به محصولاتی که چربی کمتری دارند، نیاز خواهند داشت؛ اما حتما به این نکته توجه کنید که، پوست از هر نوعی که باشد، اعم از خشک، معمولی یا چرب، قطعا در طول ۶ ماهِ سرد و خشک سال، به آبرسانی بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر نیاز دارد.

 پس این قاعده را فراموش نکنید که تمام مواد آرایشی-بهداشتی پوست‌تان، در پاییز و زمستان، از نوع آبرسان باشند تا طراوت پوست حفظ شود و پوست‌تان کدر نشود؛ همچنین سعی کنید از محصولات اسانس‌دار کمتر استفاده کنید؛ چون پوست بسیاری از افراد در این فصل‌ها، حساس‌تر از بقیه‌ی ماه‌های سال می‌شود و ممکن است نسبت به مواد آرایشی عطری، واکنش خوبی نشان ندهد.

قدم اول؛ پوست‌تان را از هر آلودگی پاک کنید

این قاعده، اولین و مهم‌ترین قاعده‌ی مراقبت از پوست است که باید در همه‌ی فصل‌ها رعایت شود. اما در شهرهایی که حجم آلودگی بیشتر است، قطعا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بالارفتن حجم آلاینده‌های محیط به علت وارونگی، می‌تواند به‌شدت روی پوست شما اثر بگذارد و آن را آلوده کند؛ پس از پاکسازی پوست‌تان در این فصل غافل نشوید.

سعی کنید در پاییز و زمستان، از شوینده‌های فاقد صابون استفاده کنید تا پوست‌تان را بیش‌ازحد خشک نکند. یک ژل شست‌وشوی صورت ملایم، بهترین شوینده برای پوست‌تان به حساب می‌آید. می‌توانید از برند سینره، که یک برند ایرانی شناخته شده میان لوازم بهداشتی پوست‌ست، استفاده کنید. ژل شست‌وشو به خوبی چربی‌های اضافه‌ی روی پوست‌تان را کنترل می‌کند و آلودگی‌های باقی‌مانده از سطح پوست‌تان را با دقت هرچه‌ تمام‌تر پاک می‌کند.

قدم دوم در تمیزکردن پوست، مخصوصا اگر در طول روز آرایش داشتید، استفاده از پاک‌کننده‌های صورت است. پاک‌کننده‌های صورت، می‌توانند علاوه‌بر پاکسازی کامل پوست شما، از باقی‌مانده‌ی هر نوع مواد آرایشی، منافذ پوست‌تان را کوچکتر کنند. پس اگر اهل آرایش و استفاده از کرم‌های پوشاننده‌ی سنگین در طول روز هستید، حتما بعد از شست‌وشوی صورت، از یک پاک کننده‌ی مناسب استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از سری پاک‌کننده‌های اوریاژ، استفاده کنید. پاک‌کننده‌ی اوریاژ، برای انواع پوست طراحی شده و بسیاری از کارشناسان، استفاده از محصولات این برند را توصیه می‌کنند.

پوست‌تان را عمیقا پاکسازی کنید!

اما یادتان نرود که شست‌وشوی روزانه کافی نیست. شما باید علاوه‌بر شست‌وشوی روزانه، هفته‌ای یک یا دوبار، پوست‌تان را پاکسازی عمیق کنید تا آلودگی‌هایی که به لایه‌های پایین‌تر پوست‌تان نفوذ کرده‌اند، پاک شوند. برای این کار، دو راه پیش روی شماست؛ یا از لایه‌بردارهای ملایم حاوی «آلفاهیدروکسی اسید» (AHA) استفاده کنید یا با استفاده از «اسکراب»، پاکسازی را انجام دهید. استفاده از لایه‌بردارهای حاوی اسید میوه یا همان AHA بهتر است زیر نظر پزشک و با مراقبت کامل از پوست انجام شود. اما برای استفاده از انواع اسکراب‌ها، هیچ محدودیتی به‌جز انتخاب اسکراب مناسب با پوست‌تان، ندارید.

پیشنهاد می‌کنیم در طول زمستان و پاییز، اسکراب‌هایی را که آبرسانی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند، انتخاب کنید. به‌طور معمول، اسکراب‌های حاوی روغن بادام، نارگیل، قهوه و یا کاکائو، ایده‌آل‌ترین نوع، نسبت به بقیه‌ی اسکراب‌ها هستند که پوست‌تان را از سلول‌های مرده و آلودگی‌ها، پاکسازی می‌کنند. همچنین علاوه‌بر آبرسانی به پوست، از ایجاد جوش‌ سرسیاه و جوش سرسفید جلوگیری و به سفید شدن پوست صورت و شفافیت بیشتر پوست‌تان کمک می‌کنند.

قدم دوم؛ زنده‌باد رطوبت!

خب! وقتی پاکسازی پوست به‌طور کامل انجام شد، نوبت به رطوبت رسانی کافی به پوست می‌رسد. اگر نتوانیم رطوبت پوست‌مان را تأمین کنیم، پوستی خشک، کدر و بی‌نشاط خواهیم داشت. خشکی بیش از اندازه‌ی پوست، سبب پیری زودرس آن و ایجاد چروک‌های زودتر از موعد خواهد شد.

با رعایت صحیح رژیم غذایی‌تان هم می‌توانید بخش مهمی از رطوبت رسانی به پوست را تأمین کنید. نوشیدن آب کافی و داشتن تغذیه‌ای سرشار از فیبرها و ویتامین ها، در آبرسانی به پوست بسیار مؤثر است.

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، در فصل‌های خشک سال، باید بیشتر به آبرسانی به پوست‌مان اهمیت بدهیم. هوای خشک محیط زندگی و استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری، خودبه‌خود محیط خانه را خشک‌تر از قبل می‌کند و همین مسأله روی پوست‌مان تأثیر بسیاری خواهد داشت.

پس دست به کار شوید و برای خرید یک آبرسان یا مرطوب‌کننده‌ی خوب، اقدام کنید!

یک پیشنهاد! می‌توانید محصولات مرطوب‌کننده و آبرسان «QV» را در نظر داشته‌ باشید. یکی از بهترین و درعین حال مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین مرطوب‌کننده‌های پوست، مرطوب کننده‌ی بدن «QV» است. این مرطوب‌کننده، با تغذیه‌ی عمیق پوست و رطوبت رسانی به همه نواحی پوست، شادابی پوست شما را در طول روز حفظ خواهد کرد. نکته‌ی مهم اینکه مرطوب‌کننده‌ی کیووی، برای پوست‌های حساس هم محصول بسیار مناسبی است و می‌تواند در رفع آثار ناشی از حساسیت‌ پوستی مؤثر باشد. پس اگر پوست حساسی دارید، با خیال راحت از این محصول استفاده کنید.

همچنین، اگر از طرفداران محصولات قدیمی‌تری مانند «نیوآ» هستید، می‌توانید با خیال راحت، از مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌های بدن «نیوآ» استفاده‌کنید. این برند محبوب، طیف کاملی از لوسیون‌های بدن را برای شما تولید کرده‌ که می‌توانید مطابق با نوع پوست‌تان، محصول مناسب‌ را انتخاب و از آن استفاده کنید.

قدم سوم؛ استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب

نکته‌ی مهم در رابطه با مراقبت از پوست، استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب و باکیفیت است. با توجه به نوع پوست‌تان، یک ضدآفتاب انتخاب ‌کنید و در طول روز، در برابر اشعه‌های مضر آفتاب از آن محافظت کنید.

 دو نکته‌ی مهم درباره‌ی ضرورت استفاده از ضدآفتاب‌ها وجود دارد. نکته‌ی اول اینکه، استفاده از ضدآفتاب، فقط مختص روزهای گرم و طولانی تابستان نیست. اشعه ماورای بنفش (‌ UV) از اشعه‌های مضر نورخورشید است، این نوع اشعه هیچ ربطی به دمای محیط و فصل خاصی ندارد، بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند در فصل زمستان که هوا سردتر است، هم از ضدآفتاب استفاده شود.

نکته‌ی بعد اینکه اگر از لایه‌بردارها یا اسکراب‌های قوی استفاده می‌کنید، حتما باید استفاده از ضدآفتاب را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید؛ چون لایه‌بردارها معمولا یک لایه‌ی سطحی و نازک از پوست شما را پاک می‌کنند و در واقع پوست شما در برابر اشعه‌های آفتاب، بی‌دفاع می‌شود. اگر از ضدآفتاب‌ها استفاده نکنید، ممکن است پوست‌تان تیره یا لک‌دار شود. فراموش نکنید بهتر است هر یک تا دو ساعت، ضدآفتاب‌تان را تجدید کنید.

با محافظت از پوست‌تان در برابر اشعه‌های مضر آفتاب، پوست بانشاط‌تر و شفاف‌تری خواهید داشت. پس هرگز ضدآفتاب را فراموش نکنید.

خوشبخاته، ضدآفتاب‌های متنوع و خوبی در بازار وجود دارند که می‌توانید با توجه به بودجه و انتظاراتی که از یک ضدآفتاب مناسب دارید، یکی را انتخاب کنید. ضدآفتاب «SVR» یکی از انواع ضدآفتاب‌های قدرتمند موجود در بازار است که با توجه به محافطت قدرتمند در برابر آفتاب و قیمت منطقی به نسبت کیفیت، انتخاب خوبی به حساب می‌آید.

کلام آخر

تمام مراحلی که در بالا برای‌تان توضیح دادیم، از پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین کارهای روزانه‌ای است که باید برای پوست‌تان انجام دهید. بسیاری از افراد، به این مراحل، کارهای دیگری هم اضافه می‌کنند. استفاده از انواع تونرها، پاک‌کننده‌های آرایش چشم، کرم‌های دور چشم، استفاه از انواع ماسک‌ صورت ورقه‌ای و میوه‌ای و… .

می‌توانید با توجه به حساسیت‌تان به سلامت و نگهداری پوست، همچنین توصیه‌های پزشک متخصص، از محصولات و مراقبت‌های دیگری هم در طول روز کمک بگیرید که با توجه به مشکل پوست‌تان، متغیر است. اما باید در نظر داشته ‌باشید که تمام مراحل بالا، برای انواع پوست و پوست‌هایی که مشکل خاصی ندارند، مناسب ‌است و هرکس با هر نوع بودجه‌ای می‌تواند آنها را در طول و یا قبل از خواب انجام دهد.

مطمئن باشید که با انجام‌دادن این مراحل که بیشتر از نیم ساعت وقت شما را نمی‌گیرد، پوستی سالم و درخشان خواهید داشت. پوستی که هوای خشک زمستان و پاییز هم حریف نرمی و لطافتش نخواهد شد!

برچسب ها: ماسک صورت، ماسک خانگی، خشکی پوست، محافظت از پوست، لطافت پوست، لایه برداری پوست، اسکراب خانگی، ماسک ضد پیری، ماسک ضدچروک تعداد بازديد: 550 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز