Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:21

25
آبان
دلیل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲

دلیل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲

دانشمندان در مطالعه‌ای متوجه شده‌اند که دیابت نوع ۲ نه به خاطر خود گلوکز بلکه بر اثر مواد حاصل از متابولیسم آن بروز پیدا می‌کند.

گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد دریافته‌اند که افزایش سطح گلوکز خون می‌تواند به دیابت نوع ۲ منجر شود. این بیماری ظاهراً زمانی به وجود می‌آید که مواد حاصل از پروسه متابولیسم گلوکز به سلول‌های تولیدکننده انسولین آسیب می‌زنند و کارکرد این سلول‌ها را مختل می‌کنند.

محققان مدت‌هاست که می‌گویند عمده دلیل بروز دیابت نوع دو به رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک برمی‌گردد. رژیم غذایی نامناسب با مصرف قند زیاد می‌تواند به تولید انسولین در بدن آسیب وارد کرده و مانع از کاهش سطح گلوکز خون شود. حالا محققان در طی آزمایش‌های مختلف روی حیوانات و سلول‌های آزمایشگاهی دریافته‌اند که خود گلوکز عامل بروز مشکل در سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین نیست.

ظاهراً مشکل اصلی به موادی برمی‌گردد که در فرایند متابولیسم گلوکز به وجود می‌آیند. محققان هنوز دقیقاً نمی‌دانند که کدام متابولیت‌ها (مواد شرکت‌کننده در فرایند متابولیسم) این پروسه را ایجاد می‌کنند، اما به وضوح نشان داده‌اند که ممانعت از متابولیسم گلوکز می‌تواند به حفظ تولید انسولین کمک کند.

نکته جالب توجه این‌جاست که محقق دیگری به نام «فرانسس اشکرافت» می‌گوید یافته‌های این تحقیق مخالف نتایجی است که او از آزمایش‌هایش روی دیابت نوع ۲ به دست آورده بود. اشکرافت مدعی است: «چون متابولیسم گلوکز معمولاً محرک ترشح انسولین است، پیش‌تر فرض بر این بود که افزایش این متابولیسم منجر به افزایش ترشح انسولین در دیابت نوع ۲ می‌شود.»

بیشتربخوانید:

داروهای گیاهی برای کنترل قند خون موثرند؟

 

 

 

تحقیقات بیشتری باید درباره منشأ دیابت نوع ۲ انجام شود

تحقیق حاضر می‌گوید با سرکوب آنزیم گلوکوکیناز می‌توان جلوی متابولیسم گلوکز را گرفت و آزمایش‌های حیوانی نشان داده که به دنبال این اتفاق سطح تولید انسولین افزایش می‌یابد. با این حال، با توجه به اینکه یافته‌های این مطالعه هنوز بسیار مقدماتی است، باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد تا تأیید شود که چنین راهکاری می‌تواند برای درمان بیماران مناسب باشد یا خیر.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر حدود نیم میلیارد نفر در جهان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

 بیشتربخوانید:

دیابت چگونه بر پوست تاثیر می‌گذارد؟

 

برچسب ها: رژیم غذایی، دیابت، انسولین، قندخون، دیابت نوع2 تعداد بازديد: 90 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز