Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 07:24

22
مرداد
سلنیوم یک عنصربا خاصیت آنتی‌اکسیدانی

سلنیوم یک عنصربا خاصیت آنتی‌اکسیدانی

سلنیوم یکی از مواد معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود که محدوده دریافت غذایی سلنیوم کم است بدان معنا که دریافت کمتر از آن منجر به کمبود و مصرف بیشتر از آن سبب مسمومیت با سلنیوم می شود.

به‌قلم : دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

 

تحریریه زندگی آنلاین : سلنیوم یکی از مواد معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود که محدوده دریافت غذایی سلنیوم کم است بدان معنا که دریافت کمتر از آن منجر به کمبود و مصرف بیشتر از آن سبب مسمومیت با سلنیوم می شود.به نظر می‌رسد دریافت غذایی حدود 40 میکروگرم سلنیوم در روز برای تأمین گلوتاتیون پراکسیداز (GSH-Px) که آنزیم حاوی سلنیوم است، ضروری باشد. این آنزیم فعال‌ترین شکل سلنیوم در بافت‌ها می‌باشد.اهمیت تغذیه‌ای سلنیوم توسط دانشمندان چینی در سال 1979 زمانی مشخص گردید که گزارش شد  مکملیاری با سلنیوم از پیشرفت کاردیومیوپاتی به نام کشان پیشگیری می‌کند.

بیشتر سلنیوم در سیستم‌های بیولوژیکی در پروتئین‌ها به عنوان اسیدآمینه وجود دارند.با توجه به شباهت شیمیایی سلنیوم با سولفور، این اسیدهای آمینه عبارتند از سلنوسیستئین و سلنومتیونین.

سطوح بافتی سلنیوم تحت تأثیر دریافت غذایی و عوامل محیط جغرافیایی شیمیایی است.کمترین محتوای سلنیوم خاک در برخی مناطق چین، بخصوص کیشان وجود دارد.مناطق دیگری که سلنیوم کم دارند، شامل بخش‌هایی از فنلاند و نیوزیلند می‌باشند.

بیشتربخوانید:

کمبود ویتامین D خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین ب ۱۲ در زنان

دانستنی های مهم درباره ویتامین B۶

 

 

این عنصر در گیاهان عمدتاً به شکل سلنومتیونین و در پروتئین‌های حیوانی به شکل سلنوسیستئین است. جذب سلنیوم که در بخش بالایی روده باریک انجام می‌شود در حالات کمبود با کفایت بیشتری انجام می‌گیرد.

افزایش دریافت غالباً منجر به افزایش دفع سلنیوم در ادرار می‌گردد و سلنیوم موجود در ادرار در ارتباط با جذب سلنیوم رژیم غذایی است.میزان زیست فراهمی سلنیم در گندم، قارچ و ماهی تن به ترتیب 83، 5 و 57  درصد گزارش گردیده است.

آثار آنتی‌اکسیدانی سلنیوم و ویتامینE از طریق همپوشانی اعمال حفاظتی‌شان در مقابل تخریب اکسیداتیو، یکدیگر را تقویت می‌کنند.این دو ماده مغذی آنتی اکسیدان ممکن است در فعالیت‌های مشترک دیگر که به حفظ سلول‌های سالم کمک می‌کند، با هم عمل کنند.اثر آنتی‌اکسیدانی آنزیم‌های سلولی حاوی سلنیوم ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد. باید توجه داشت در کمبود سلنیوم اختلال در هورمون‌های تیروئیدی نیز گزارش می‌شود. کمبود سلنیوم می‌تواند پیامدهای عفونی نیز در پی داشته باشد.مقدار توصیه شده دریافت سلنیوم برای زنان، مردان و نوجوانان (سنین 14 تا 18 سال) 55 میکروگرم و برای کودکان 20 تا 30 میکروگرم در روز تعیین شده است.مقدار توصیه شده دریافت در طی بارداری 60 میکروگرم و در شیردهی 70 میکروگرم در روز می باشد.

بیشتربخوانید:

چند توصیه برای مصرف و نگهداری مکمل‌های غذایی

 

 

 نیاز به سلنیوم با افزایش دریافت اسیدهای چرب اشباع نشده افزایش می‌یابد، زیرا به فعالیت آنتی‌اکسیدانی سلنیوم احتیاج است.باوجود دامنه وسیع دریافت سلنیوم از مواد غذایی، کمبود آن در سراسر دنیا نادر است.وقتی دریافت غذا کافی باشد، سال‌ها طول می‌کشد تا کمبود سلنیوم پدیدار گردد. بیماری کیشان نوعی از کاردیومیوپاتی است که به‌طور عمده کودکان و زنان را مبتلا می کند و اولین بار در استان کیشان در چین مشاهده شد.شکل حاد بیماری با اختلال در عملکرد قلب همراه است در حالیکه بیماران مبتلا به شکل مزمن این بیماری بزرگی متوسط تا شدید قلب را تجربه می‌کنند.

بیشتربخوانید:

ریز مغذی هایی برای ارتقای سیستم ایمنی

برچسب ها: رژیم غذایی، سرطان، شیردهی، بارداری، قارچ، بیماری قلبی، سلنیوم، مواد معدنی، ماهی تن، آنتی‌اکسیدان، ویتامینE، چربی اشباع نشده تعداد بازديد: 241 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز