Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 03:15

25
خرداد
سه عارضه خطرناک آلرژی‌های شدید را بشناسید

سه عارضه خطرناک آلرژی‌های شدید را بشناسید

آلرژی می‌تواند افراد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که یک فرد ممکن است واکنش خفیفی به یک آلرژن خاص داشته باشد، شخص دیگری ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کند.

 آلرژی‌های خفیف، آزاردهنده هستند، اما آلرژی‌های شدیدتر می‌توانند تهدیدی برای زندگی افراد باشند.

به گزارش خبرآنلاین، آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به آلرژن‌های موجود در بدن بیش از حد واکنش نشان دهد. به موادی که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند، آلرژن می‌گویند. اگرچه گرده‌های گیاهان، گرد و غبار و هاگ‌های کپک از آلرژن‌های رایج هستند، اما به ندرت پیش می‌آید که فردی به آنها حساسیت شدید داشته باشد، زیرا این موارد به طور گسترده در همه محیط‌ها وجود دارند.

 آلرژن‌های شدید احتمالی عبارتند از: موی حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه، نیش حشراتی مانند زنبور، داروهای خاصی مانند پنی‌سیلین و برخی غذاها.

بیشتربخوانید:

آشنایی با قرص متوهگزال و عوارض آن

سه عارضه خطرناک آلرژی‌های شدید را بشناسید

 

 

غذاهایی که بیشترین واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کنند، عبارتند از:

بادام زمینی، آجیل، ماهی، صدف، تخم مرغ، شیر، گندم، سویا.

 

علائم خفیفِ آلرژی شامل موارد زیر است:

  • بثورات پوستی
  • کهیر
  • آبریزش بینی
  • خارش چشم
  • حالت تهوع
  • اسپاسم معده

 

علائم آلرژیِ شدید گسترده‌تر است. در برخی موارد تورم ناشی از واکنش آلرژیک می‌تواند تا گلو و ریه‌ها نیز گسترش یابد و منجر به آسم آلرژیک یا یک بیماری جدی به نام آنافیلاکسی شود.

 بیشتربخوانید:

راه حل کاهش حساسیت به خشکبار در کودکان

 

 

 

آلرژی و سیستم ایمنی بدن

علائم آلرژی زمانی بروز پیدا می‌کنند که سیستم ایمنی بدن نسبت به آلرژن‌های موجود در بدن بیش از حد واکنش نشان دهد؛ در چنین وضعیتی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه معتقد است که یک ماده آلرژی‌زا (مثلاً بادام زمینی)، یک ماده مضر است که به بدن شما حمله می‌کند! سیستم ایمنی برای مبارزه با مهاجم خارجی، مواد شیمیایی از جمله هیستامین آزاد می‌کند.

هنگامی که سیستم ایمنی، این مواد شیمیایی را آزاد می‌کند، در واقع بدن شما یک واکنش آلرژیک نشان می‌دهد.

 

 

آلرژی‌های شدید چه عوارضی دارند؟

1)تورم و مشکلات تنفسی

هنگامی که سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان دهد، می‌تواند باعث تورم اعضای بدن شود، به ویژه در این اندام‌ها: لب، زبان، انگشتان دست و پا؛

در صورت تورم بیش از حد زبان و لب‌ها، با مسدود شدن دهان، فرد برای صحبت و تنفس دچار مشکل می‌شود. اگر گلو یا راه‌های هوایی شما نیز متورم شود، ممکن است باعث مشکلات دیگری شود، مانند: مشکل در بلع، مشکل در تنفس، تنگی نفس، خس خس سینه، آسم.

آنتی‌هیستامین‌ها و استروئیدها می‌توانند به کنترل مجدد واکنش آلرژیک کمک کنند.

 بیشتر بخوانید:

راه‌های پیشگیری و درمان آلرژی چشمی

 

 

 

 

2)آسم آلرژیک

آسم زمانی اتفاق می‌افتد که ساختارهای ریز ریه‌ها ملتهب و متورم می‌شوند و جریان هوا را محدود می‌کند. از آنجا که واکنش آلرژیک اغلب موجب تورم می‌شود، نوعی آسم به نام آسم آلرژیک را ایجاد می‌کند.

آسم آلرژیک را می‌توان مانند آسم معمولی درمان کرد: با یک اسپری استنشاقی نجات‌دهنده، حاوی محلولی مانند آلبوترول (Accuneb). آلبوترول باعث می‌شود راه‌های هوایی شما منبسط شده و هوای بیشتری وارد ریه‌های شما شود. با این حال، استنشاق‌ها در موارد آنافیلاکسی مؤثر نیستند، زیرا آنافیلاکسی گلو را می‌بندد و از رسیدن دارو به ریه‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

3)آنافیلاکسی

آنافیلاکسی زمانی اتفاق می‌افتد که تورم آلرژیک آنقدر شدید می‌شود که باعث بسته شدن گلو می‌شود و از عبور هوا جلوگیری می‌کند. در آنافیلاکسی، فشار خون می‌تواند کاهش یابد، نبض شما ضعیف شود یا از بین برود. اگر تورم، جریان هوا را برای مدت طولانی محدود کند، حتی ممکن است بیهوش شوید.

اگر گمان می‌کنید که آنافیلاکسی را تجربه می‌کنید، از انژکتور اپی نفرین (آدرنالین) مانند EpiPen ، Auvi-Q یا Adrenaclick استفاده کنید. اپی نفرین به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد دوباره نفس بکشید.

 بیشتر بخوانید:

حساسیت به مرکبات چیست و چه علائمی دارد؟

 

 

 

تشخیص آلرژی شدید

اگر به آلرژی شدید دچارید، متخصصِ حساسیت می‌تواند با ارزیابی شرایط شما، در کنترل و مدیریت علائمتان به شما کمک کند. پزشک و متخصص می‌توانند با تجویز یک سری آزمایشات، متوجه شوند به چه چیزی حساسیت دارید.

برچسب ها: آلرژی، حساسیت، سیستم ایمنی بدن، آنتی‌هیستامین‌، اگزما، خارش پوست تعداد بازديد: 130 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز