Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:17

8
اردیبهشت
قارچ سیاه بیماری نادر اما خطرناک!

قارچ سیاه بیماری نادر اما خطرناک!

قارچ سیاه، یک بیماری عفونی با منشاء عاملی از خانواده قارچ های بیماریزاست ؛ این بیماری سینوس ها، ریه، پوست و مغز را هدف قرار میدهد. نکته مهم اینکه قارچ سیاه به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

تحریریه زندگی آنلاین : قارچ سیاه، یک  بیماری عفونی با منشاء عاملی  از خانواده قارچ های بیماریزاست ؛ این بیماری سینوس ها، ریه، پوست و مغز را هدف قرار میدهد. نکته مهم اینکه قارچ سیاه  به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، آسیب جدی تر وارد میکند و مخاطره آفرین است.

تب، درد شکم و قفسه سینه، تنگی نفس و سُرفه،  ضایعات سیاه روی بینی یا داخل دهان، تورم صورت و حالت تهوع و استفراغ و خونریزی گوارشی مهمترین علائم ابتلا به قارچ سیاه است؛ اما عوارض ابتلا به قارچ سیاه در نهایت نابینایی و آسیب عصبی، لخته شدن خون و مرگ در پی درمان نشدن خواهد بود.

قارچ سیاه یک بیماری درمان پذیر است که  بروز آن در بیماران مبتلا به کووید یک وحشت مضاعف ایجاد کرده، اما همه افراد به این عفونت مبتلا نمی شوند و باید برای ابتلاء شرایط خاصی وجود داشته باشد. قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک عارضه نوپدید نیست بلکه نوعی عفونت قارچی شناخته شده قدیمی است. در این مقاله به شما  اطلاعات مهم و کلیدی میدهیم.

 بیشتربخوانید:

چه کنیم از قارچ سیاه در امان بمانیم؟

 

 

قارچ سیاه، دغدغه ای جدید

ویروس کرونا با جهش‌ها وعلائم متفاوت، نگرانی همگانی بوجود آورده و متاسفانه شیوع قارچ سیاه نیز به تازگی در همین راستا مطرح است.
قارچ سیاه بیماری که به تازگی با این عنوان در کشور شیوع پیدا کرده و باعث ترس بسیاری از افراد جامعه شده است. این بیماری که نام علمی آن موکورمایکوزیس است، یک عفونت نادر اما پرمخاطره محسوب میشود.
عارضه قارچ سیاه اصولا در افرادی که بیماری های زمینه ای از جمله ضعف و نقص سیستم ایمنی ، دیابت و فشارخون بالا دارند و یا به درجاتی از آن رنج می برند، بیشتر بروز پیدا می‌کند.
این عفونت قارچی اصولا از طریق تنفس یا تماس بدن با خاک آلوده، محصولات فاسد شده ، نان کپک زده و یا فضولات و کود حیوانی وارد بدن می‌شود و در گام نخست با علائمی نظیر تورم چشم، افتادی پلک و با ترشحات تیره رنگ در داخل بینی خود را نشان می‌دهد.
این عارضه در گام بعدی با علائمی همچون تب، سرفه، درد قفسه سینه، تنگی و کوتاهی نفس، تورم یک طرف صورت، سردرد، التهاب سینوس‌ها، تخریب بافت کناره های بینی و سطح زبان،  استفراغ، خونریزی و اسهال خود را نشان داده و می تواند سینوس ها، شش‌ها و مغز انسان را تحت تاثیر و درگیری قرار دهد ؛ این پیامدها برای هر سنی ممکن است رخ دهد.
این عفونت از طریق جریان  خون، به سایر بخش‌های بدن منتقل شده و می‌تواند با دربرگیری اعضایی مانند کبد(جگر)، طحال، قلب و مغز افراد را گرفتار کند. برای مثال اختلالات جدی این بیماری شامل کوری، لخته شدن خون در داخل رگ‌ها و تخریب رشته‌های عصبی است.
اما نکته مهم و امید بخش اینکه، تمامی افراد جامعه باید توجه داشته باشند این بیماری قابل سرایت نیست و از افراد بیمار به افراد سالم به هیچ وجه انتقال پیدا نمی‌کند.
نکه مهم و پرسش عمومی این است که قارچ سیاه بیشتر در چه کسانی بروز پیدا میکند؟ در پاسخ باید گفت که این عفونت در افراد بهبود یافته کرونایی بروز پیدا می‌کند، اما آن دسته از افرادی که توسط درمان‌های دارویی سیستم ایمنی بدن آنها تضعیف شده است نیز، می توانند در زمره مبتلایان این بیماری قرار گیرند.
بیمارانی با مشکلات زمینه ای  از قبیل دیابت، ایدز (نقص ایمنی در اثر ویروس اچ‌ .آی.‌وی) ، سرطان، پیوند عضو، پیوند سلول های بنیادی، نوتروپنیا (تعداد کم گلبول های سفید خون)، مصرف کنندگان دراز مدت داروهای استروئیدی و کورتون، مصرف کنندگان موادمخدر، سطوح بالای آهن در بدن، وضعیت بد سلامت ناشی از تغذیه نامناسب، سطوح نامتعادل اسید در بدن (اسیدوز متابولیک)

زخم ؛ نوزادان زودرس یا وزن کم هنگام تولد، بیشتر در خطراند افراد دارای آسیب دیدگی‌های پوست و
چگونه از بروز قارچ سیاه پیشگیری کنیم؟
راهی برای پیشگیری از این عارضه وجود ندارد اما برخی اقدامات می تواند افراد را از احتمال بروز این بیماری مصون نگه دارد.

دوری از مناطقی با گرد و غبار یا خاک زیاد که باید یا از این مناطق دور مانده یا در این مناطق از ماسک های چند لایه استفاده کرد. البته از آب های آلوده نیز بایدپرهیز کرد.
 اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف است، باید از فعالیت هایی که بدنتان را در معرض گرد و غبار و خاک قرار می دهد، خودداری کرد.

 بیشتربخوانید:

قارچ سیاه به کدام گروه از بیماران آسیب بیشتری می‌رساند؟

آیا قارچ سیاه می‌تواند از طریق زخم‌های پوستی وارد بدن شود؟

 

 

 

تشخیص و روند درمان

اگر به بیماری موکورمایکوزیس یا (قارچ سیاه) مشکوک و یا مبتلا شدید، حتما باید به پزشکان عفونی مراجعه و سریع  داروهای تجویز شده را مصرف کرد تا سریع از گسترش این بیماری جلوگیری شود.
در گام نخست احتمال این وجود دارد که پزشکان برای تشخیص و بررسی میزان درگیری ریه ، آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن یا ام.‌آر.آی  تجویز کنند، بنابراین در هر صورت این اقدام تشخیصی باید انجام شود.
ممکن است داروهای ضد قارچ  نظیر آمفوتریسین بی، ایزوکونازول و پوزکونازول برای این بیماران تجویز شوند.
این داروها از طریق سیاهرگ وارد بدن می‌شوند و پس از یک بازه زمانی عملیات خود را بر روی بدن آغاز می‌کنند. معمولا پزشکان برای کنترل این بیماری و روند درمان بهتر، دوز دریافتی این داروها را بالا می برند که با این روش عفونت ها به سرعت کنترل می شوند. اگر دارویی، عوارض جانبی مشکل‌ساز برای معده درد، سوزش سردل، یا تنفس داشت حتما به پزشک معالج اطلاع دهید.

 

چرا مبتلایان به کووید۱۹ نسبت به  قارچ سیاه مستعد تر هستند؟

عامل مهم سر و صدا و رسانه ای شدن بیماری  قارچ سیاه ،همراهی آن با بیماری کووید۱۹ است. افراد مبتلا به کرونا به واسطه مصرف یکسری از داروها مستعد ابتلا به این عفونت قارچی هستند.

قارچ های متعددی وجود دارند که می توانند در بدن انسان ایجاد عفونت کنند و بسیاری از مردم تجربه عفونت های قارچی به ویژه روی پوست بدن را دارند. موکورمایکوزیس نیز نوعی عفونت قارچی است که محل درگیری آن در داخل بدن یعنی ریه ها و سینوس ها و دستگاه گوارش بوده و در مواردی می تواند پوست های آسیب دیده را نیز درگیر کند.

قارچ سیاه یک بیماری درمان پذیر است ولی بروز قارچ سیاه در بیماران کووید یک وحشت مضاعف ایجاد کرده، اما همه افراد به این عفونت مبتلا نمی شوند و باید شرایط خاصی وجود داشته باشد تا فرد گرفتار این عارضه شود.

ضعف سیستم ایمنی به واسطه پیوند عضو، سرطان و دیابت کنترل نشده از جمله عوامل ابتلا به قارچ سیاه است. افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بیش از سایرین مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند؛ متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به کووید که تحت درمان قرار دارند  از بیماری های زمینه ای همچون دیابت رنج می برند یا سابقه پیوند عضو دارند که در نتیجه شاهد ضعف سیستم ایمنی آنان هستیم.

استفاده از کورتون برای بیماران کرونایی موجب افزایش قند خون  آنان میشود؛ افزایش قند خون بهترین شرایط برای رشد قارچ سیاه را فراهم می کند.

قارچ سیاه از راه هوا و تنفس وارد بدن انسان می شود. ریه ها و دستگاه تنفسی فوقانی شایع ترین محل درگیری با این عفونت قارچی است که در کووید نیز شاهد آن هستیم؛ البته افرادی که سیستم ایمنی سالم و قوی دارند و داروی خاصی مصرف نمی کنند به ندرت به قارچ سیاه مبتلا می شوند لذا برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت پروتکل خاصی وجود ندارد، اما برای افرادی که به کووید مبتلا و برای درمان بستری می شوند، احتمال ابتلا به قارچ سیاه وجود دارد، لذا طی مدت بستری کاملا تحت نظر قرار دارند و در صورت بروز علائم عفونت قارچی، درمان های لازم برای آنان انجام میشود.

 بیشتربخوانید:

میزان مرگ و میر در مبتلایان به قارچ سیاه چقدر است؟

آیا قارچ سیاه کودکان را هم درگیر می‌کند؟

 

 افراد در صورت ابتلا به این عفونت معمولا در قسمت فوقاتی دستگاه تنفسی به ویژه بینی احساس پُری و گرفتگی دارند و دچار سردرد می شوند و لکه های سیاه رنگی را در سقف دهان و روی بینی آنان مشاهده می کنیم.

پزشکان از مردم میخواهند که خودسرانه اقدام به مصرف داروهای حاوی کورتون همچون دگزامتازون نکنند . علائم عفونت قارچ سیاه در دستگاه تنفسی تحتانی یعنی ریه ها همانند علائم کروناست و مبتلایان شاهد تب و سرفه و خلط و درد قفسه سینه هستند در موارد خاص نیز درگیری دستگاه گوارش و دل درد و تهوع و استفراغ مشاهده می شود.

متخصصان معتقد اند که استراحت کافی، تغذیه مناسب و مصرف مایعات،  سه شرط برخورداری از یک سیستم ایمنی خوب است و مهمترین مسئله برای اینکه یک سیستم ایمنی خوب داشته باشیم، خواب کافی است؛ اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می شوند، استراحت کافی ندارند و همین مساله بسیار مهم است که سبب پیشرفت بیماری می شود.

تغذیه در بیماری های عفونی بسیار مهم است. همه مواد غذایی به تناسب و تنوع باید به بدن انسان برسد و فقط افراد با بیماری های خاص مانند دیابت، فشار خون و کبد چرب باید براساس رژیم تغذیه داشته باشند. همچنین استفاده از مایعات به مقدار فراوان توصیه می شود، زیرا در زمان عفونت با تعریق زیاد مواجه هستیم و بدن آب زیادی از دست می دهد و هیچ جایگزینی بهتر از آب نداریم و حتما باید آب به مقدار مناسب مصرف شود.

بدن علاوه بر املاح  و پروتئین به عنصر روی(زینک ) که یک تقویت کننده سیستم ایمنی است نیاز دارد.  ویتامین ها بخصوص ویتامین ث در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند؛ بدن برای ساخت سلول های ایمنی به پروتئین ها نیز نیاز دارد و لذا مصرف مناسب پروتئین نباید فراموش شود..

برچسب ها: تب، بیماری عفونی، سیستم ایمنی بدن، سرفه، عفونت قارچی، ویروس کرونا، قارچ سیاه، علائم قارچ سیاه تعداد بازديد: 170 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز