Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:05

20
شهریور
قارچ سیاه به کدام گروه از بیماران آسیب بیشتری می‌رساند؟

قارچ سیاه به کدام گروه از بیماران آسیب بیشتری می‌رساند؟

دکتر مریم دهقان روز شنبه افزود: بیماری قارچ سیاه ارتباطی با بیماری کووید ۱۹ ندارد و این گونه نیست که این بیماری به واسطه کرونا ایجاد شده باشد.

ایرنا نوشت: متخصص بیماری‌های داخلی و عضو کمیته موکورمایکوزیس (بیماری قارچ سیاه) مستقر در بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: بیماری قارچ سیاه در افرادی که ایمنی بدنشان ضعیف است مانند بیماران دیابتی یا بیمارانی که دچار ضعف ایمنی بدن هستند بروز می‌کند.

دکتر مریم دهقان روز شنبه افزود: بیماری قارچ سیاه ارتباطی با بیماری کووید ۱۹ ندارد و این گونه نیست که این بیماری به واسطه کرونا ایجاد شده باشد.

وی تصریح کرد: ابتلای برخی از کرونایی‌ها به این بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن به واسطه مصرف برخی از داروهایی مانند کورتون که ناگزیر به تجویز آن هستیم، عدم تغذیه مناسب یا عدم کنترل قند خون در طول ایام ابتلا به کرونا است.

این متخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه قارچ سیاه با نام علمی "موکورمایکوزیس" شناخته می شود، یادآور شد: شرط اساسی درمان بیماری قارچ سیاه این است که بیمار به محض مشاهده کوچکترین علائم این بیماری یا حتی شک نسبت به این بیماری به پزشک مراجعه کند تا تحت معالجه قرار گیرد.

بیشتربخوانید:

علت کمبود داروی قارچ سیاه چیست؟

به گفته وی در صورت مراجعه دیرهنگام، سینوس های بیمار گرفته و حفره چشم درگیر می شود و حتی درگیری مغزی ایجاد شده و علی رغم کارهای درمانی و جراحی توسط متخصصان چشم، گوش و حلق، باز هم احتمال مرگ و میر خیلی بالاست.

وی ادامه داد: مراجعه زودهنگام بیمار، تشخیص سریع و درمان زودرس می تواند از مرگ و میر بیماران جلوگیری کند؛ همچنین کنترل بیماری های زمینه ای، دارو و درمان زودهنگام و کنترل های جراحی در صورت لزوم سبب جلوگیری از این بیماری می شود.

این متخصص بیماری های داخلی اظهار داشت: بیمارستان شهید صدوقی به عنوان بیمارستان معین این بیماری در استان یزد معرفی شده تا بیماران مبتلا به قارچ سیاه به این بیمارستان منتقل شوند.

وی اضافه کرد: درمان بیمار مبتلا به قارچ سیاه نیازمند کار تیمی است و از این رو تیمی متشکل از متخصصان داخلی، عفونی، گوش،حلق و بینی، چشم و نورولوژی در قالب کمیته ای در این مرکز درمانی تشکیل شده که معاینه های لازم را بر روی بیمار انجام و روزانه پیشرفت بیماری را کنترل می کنند.

عضو کمیته موکورمایکوزیس (بیماری قارچ سیاه) مستقر در بیمارستان شهید صدوقی یزد افزود: چنانچه بیماران کرونایی در هنگام درمان مراقب تغذیه خود باشند، کنترل قند خون را فراموش نکنند و به حرف پزشک معالج گوش دهند و در صورت نیاز برای کنترل قند خون انسولین تزریق کنند دچار ضعف در سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری قارچ سیاه نمی شوند.

بیشتربخوانید:

آیا قارچ سیاه می‌تواند از طریق زخم‌های پوستی وارد بدن شود؟

 

وی ترشح چرکی یا خونی از بینی، درد چشم یا صورت، بی حسی در یک قسمت از صورت، ورم ملتحمه و تاری چشم را مهمترین علائم بیماری قارچ سیاه عنوان کرد.

دهقان ادامه داد: قارچ سیاه فقط مربوط به ریه نمی شود و ممکن است پوست، مغز و یا دستگاه گوارش را درگیر کند و نوع نگران کننده آن سبب درگیری سینوس ها شده که ممکن است به مغز سرایت کند.

وی "رینوسربرال" را شایع ترین نوع بیماری قارچ سیاه عنوان کرد و گفت: این درگیری که اغلب در بیماران دیابتی صورت می گیرد از سینوس ها شروع می شود و چنانچه کنترل نشود به کاسه چشم منتقل می شود و ممکن است به مغز هم سرایت کند.

متخصص بیماری های داخلی اضافه کرد: در صورتی که این بیماری، بافت بدن را درگیر کند شاید در مرحله اولیه چیزی مشاهده نشود ولی بعدها قرمز رنگ شده و ورم و التهاب پیدا می کند و بعد به رنگ ارغوانی با یکسری از زخم های سیاه تبدیل می شود و ممکن است به سمت دهان گسترش یافته و یکسری زخم های سیاه رنگ و دردناک ایجاد کند.

بیشتربخوانید:

میزان مرگ و میر در مبتلایان به قارچ سیاه چقدر است؟

آیا قارچ سیاه کودکان را هم درگیر می‌کند؟

 

 

برچسب ها: دیابت، سیستم ایمنی بدن، ویروس کرونا، قارچ سیاه تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز